Marketing Report
De Vegetarische Slager meest duurzame merk 2022 nieuws

De Vegetarische Slager meest duurzame merk 2022

Nadat Tony’s Chocolonely de afgelopen 4 jaar de leiding nam in de Sustainable Brand Index, wordt De Vegetarische Slager dit jaar door Nederlandse consumenten gezien als het meest duurzame merk. Tony’s Chocoloneley staat vlak achter De Vegetarische Slager op de tweede plaats en Greenchoice eindigt op de derde plaats. Dit is het resultaat van de Sustainable Brand Index, die voor de zesde keer is verschenen, waarin consumenten de meest duurzame merken in Nederland aanwijzen.

Vorig jaar zat De Vegetarische Slager Tony’s Chocolonely al op de hielen, dit jaar kwam De Vegetarische Slager als overall winnaar uit de bus.

Dit zijn de winnaars per sector:

Overall: De Vegetarische Slager
Automotive:
Tesla
Banken:
ASN Bank
Beauty:
The Body Shop
Beverages: Bar-le-Duc
Digital:
Google
E-commerce:
Bol.com
Energie: Greenchoice
Food:
De Vegetarische Slager
Hotels:
Van der Valk
Mobiliteit: ANWB
Overig:
Auping
Retail: IKEA
Restaurants, cafes & take away: La Place
Supermarkten:
Albert Heijn
Telecom:
KPN
Travel & Toerisme: ANWB Reizen
Zorgverzekeraars:
CZ

Wat verandert er in de consumentenwaardering in 2022?

Behalve dat er een nieuwe overall winnaar is en er veel verschuivingen zijn in de Foodbranche, zien we meer veranderingen dit jaar. 
Binnen de categorie Beverages heeft Bar-le Duc de branchewinnaarspositie overgenomen van Spa. Binnen de branche Travel & toerisme kreeg ANWB Reizen hogere duurzaamheidsscores dan Landal Greenparks, die in de afgelopen jaren de winnaar was.

De sterkste nieuwkomer op de lijst van dit jaar is ANWB Reizen. Ook Innocent Drinks en Auping zijn opvallende nieuwkomers in de Sustainable Brand Index 2022. Onder de merken die de grootste winst in het onderzoek boekten, zijn vleesvervanger Valess (14 procent gestegen ten opzichte van 2021), aardappelmerk Aviko (9 procent) en CoolBest (eveneens 9 procent). Vandebron en Eneco zijn juist ten opzichte van de hoge waarderingen van vorig jaar relatief sterk gedaald in hun scores, Vandebron (daling van 11 procent ten opzichte van 2021) en Eneco (daling van 9 procent ten opzichte van 2021).

Wat waardeert de Nederlander vooral in De Vegetarische Slager?

Annemarije Tillema, Country Director van de Sustainable Brand Index in Nederland: “Consumenten waarderen de manier waarop De Vegetarische Slager het verhaal uitlegt over vlees en de uitdagingen die daarbij komen kijken. Door de ernst van de klimaatimpact van vleesconsumptie in evenwicht te brengen met humor en smakelijke producten, slaagt De Vegetarische Slager erin een breed publiek aan te trekken en te boeien, niet alleen old-school vegetariërs.”

Meer aandacht voor klimaat

Vorig jaar werd duidelijk dat Corona ervoor heeft gezorgd dat Nederlanders nog meer interesse in duurzaamheidsthema’s hebben gekregen. Consumenten zijn zich meer bewust geworden van wat ze in hun eigen gewoonten kunnen veranderen om duurzamer te leven. Voor consumenten zijn voedselverspilling (66 procent), het beter scheiden van afval (60 procent) en energie besparen (56 procent) de belangrijkste onderwerpen in het dagelijks leven om zich duurzamer te gedragen.

De Sustainable Brand Index is het grootste onafhankelijke merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd. In het onderzoek van 2022 werden in een nationaal representatieve steekproef tussen december 2021 en februari 2022 11.000 Nederlandse consumenten ondervraagd in de leeftijd van 16-75 jaar. In totaal werden 202 merken in 17 sectoren beoordeeld op hun gepercipieerde prestaties ten aanzien van de 17 wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen.

www.devegetarischeslager.nl

www.sb-index.nl

Abonneer je op onze nieuwsbrief