Marketing Report
De miljoenste match: waarom veel Nederlanders vertrouwen hebben in Trustoo nieuws

De miljoenste match: waarom veel Nederlanders vertrouwen hebben in Trustoo

Sinds de oprichting, in 2019, faciliteerde dienstverleningsplatform Trustoo al één miljoen koppelingen tussen consumenten en lokale dienstverleners. Oprichters Lars Freriks en Pieter Westerhuis kunnen met trots zeggen dat hun eerste miljoen binnen is. Even Trustoo’en moet straks heel gewoon worden. Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van Europa.

Pieter: "Straks moet elke Europeaan snappen dat je heel veel tijd kunt besparen door Trustoo te gebruiken. Je vraagt in één keer verschillende offertes op, kiest een dienstverlener en klaar."

Cultuurverschillen

In België en Duitsland zijn ze al hard op weg om die ambities waar te maken. Nadat de eerste cultuurverschillen waren overwonnen, timmert Trustoo ook daar hard aan de weg. Lars: "Duitsers bleken liever te bellen dan te mailen, en ons vergelijkingsplatform is gebaseerd op offertes van dienstverleners via het platform. En in België waren we van plan om, net als in Nederland, te beginnen met het aanbieden van notariële diensten, maar het bleek dat er vaste tarieven gelden voor die beroepsgroep en dat adverteren verboden is binnen dit vakgebied."

Inmiddels begint Trustlocal – zoals het bedrijf buiten onze landsgrenzen heet – ook in deze landen goed te wortelen. Ook hier is testen het devies. Pieter: "Bij ons leidt éé op de drie A/B testen tot gewenst resultaat. Dat vonden we te weinig. Totdat ik het vergeleek met Booking. Daar haalden ze in één op de tien tests het gewenst resultaat. Hun antwoord was: we moeten gewoon nóg meer testen."

Lokaal diensten afnemen wint terrein

Trustoo lijkt de wind mee te hebben. Door de coronapandemie is er meer bereidheid om lokaal diensten af te nemen. Pieter: "De platformeconomie ligt steeds meer onder vuur. Denk aan maaltijdbezorgservices. Met ons platform bieden we juist de zelfstandige lokale ondernemers een podium. Bij Trustoo draait alles om de waarden die we delen met die lokale ondernemers: betrouwbaarheid, vindbaarheid en transparantie. Ik wil het platform zijn dat ik zelf aan mijn moeder zou aanraden als ze bijvoorbeeld een goede hovenier zoekt."

User experience optimaliseren

Er zijn vergevorderde plannen om de lokale ondernemers die hun diensten aanbieden op het platform nog verder te ondersteunen, door te investeren in de beste gebruikservaring. Om dat te bereiken werkt een team van veertig mensen heel hard om de gebruikservaring te optimaliseren. Niet alleen voor de ondernemer die diensten aanbiedt, maar ook voor de afnemer: consumenten die een offerte aanvragen. Die blijken overigens soms verrassende voorkeuren te hebben. Pieter: "We dachten dat het behulpzaam zou zijn als we een voorselectie zouden maken, die past bij hun voorkeuren. Dat bleek niet het geval te zijn. Nederlanders willen het hele aanbod zien, en zelf een keuze maken." En dan was er nog een opvallende wens: consumenten willen graag foto’s zien van degene met wie ze zakendoen. Pieter: "Daar hadden we geen rekening mee gehouden. Maakt het jou wat uit hoe je boekhouder eruitziet? Veel mensen wel, ze baseerden hun oordeel voor een deel op basis van de foto."

Vertrouwen op nummer één

Met alleen een mooi plaatje en een scherpe offerte kom je er niet op Trustoo; de naam van het platform moet immers voor kwaliteit blijven staan. Als er iets gebeurt dat in strijd is met de factor Trust, wordt een aanbieder zonder pardon van het platform verwijderd. Lars: "We willen alleen echt betrouwbare en professionele lokale dienstverleners op ons platform. Dus niet de schilder die op maandag schildert en op dinsdag verhuizer is."

www.trustoo.nl

www.mediatic.eu

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief