Dept en Q42 pakken website Van Gogh Museum aan

Dept en Q42 pakken website Van Gogh Museum aan

16-07-2020 10:26:36 | Door: Saskia van Weert | hits: 451 | Tags:

Techbureau Q42 (development) en digital agency Dept (concept en design) hebben in samenwerking met het Van Gogh Museum de website een opfrisbeurt gegeven.

De website, die jaarlijks 8,5 miljoen keer wordt bezocht, biedt nu meer mogelijkheden om mensen met het werk en leven van Van Gogh te inspireren. Via de site is de complete museumcollectie van schilderijen, tekeningen en brieven te bekijken. Bezoekers kunnen zelfs inzoomen tot op de penseelstreken van de kunstwerken en zien welke werken op dit moment in het museum hangen.

Kleurenpalet

Twee jaar geleden ontwikkelde Studio Dumbar (onderdeel van Dept) een identiteit voor het museum met een focus op de combinatie van kleur en het werk van Van Gogh. Het redesign van de website is een verlenging van deze gedachte. Elke pagina kan één van de kleuren van het kleurenpalet krijgen dat geïnspireerd is op Vincents zoektocht naar kleur, van donker naar licht.

Rijkere verhalen

Het Van Gogh Museum stelde al een enorme hoeveelheid content beschikbaar, maar dit liet zich lastig in een ander format gieten. Daarom bedacht Dept contentformats waarmee rijkere verhalen verteld kunnen worden, compleet met interactieve afbeeldingen, video’s en vergelijkers; maar ook kortere verhalen, waarmee het museum snel kan inspelen op actualiteiten.

Vincent for Scale

Techbureau Q42 ontwikkelde voor de website een nieuwe feature die op een speelse manier aangeeft hoe groot een schilderij is: Vincent for Scale. Door het schilderij naast een figuur van Van Gogh te plaatsen, die 1.64 meter lang was, ziet de bezoeker in een oogopslag de ware grootte van het werk. 

Toegankelijkheid

Bij de ontwikkeling van de website is bovendien extra gelet op de toegankelijkheid voor gebruikers met een beperking. Zo is de website geoptimaliseerd voor screenreaders die blinden en slechtzienden gebruiken bij het navigeren. Verder is de collectie veel beter doorzoekbaar gemaakt en wordt er meer inhoudelijke informatie geboden voor geïnteresseerden.

Martijn Pronk, hoofd digitale communicatie bij het Van Gogh Museum: “De teams van Q42, Dept en het Van Gogh Museum hebben fantastisch werk geleverd. Ze hebben een site gebouwd die helemaal van nu is en die de kern zal zijn van een digitale Vincent van Gogh-wereld. Hiermee bouwen we verder aan het succes van de afgelopen jaren.”

www.vangoghmuseum.nl
www.q42.nl
www.deptagency.com

 

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.