Ekoplaza scoort hoogste cijfers met plantaardig en biologisch assortiment in Superlijst Groen 2021

Ekoplaza scoort hoogste cijfers met plantaardig en biologisch assortiment in Superlijst Groen 2021

27-05-2021 10:52:00 | Door: Pie Kamau | hits: 2302 | Tags:

Onderzoeksbureau QuestionMark stelt dat supermarkten beter hun best moeten doen om een substantiële bijdrage te leveren aan de afspraken als het Klimaatakkoord en het Deltaplan Biodiversiteit.

Erik Does, CEO, Ekoplaza, onderschrijft de conclusies van onderzoeksbureau QuestionMark en onderstreept de verantwoordelijkheid die zijn supermarktketen voelt en dagelijks weer neemt in het transformeren van de landbouw- en voedingsmiddelenindustrie.  “We zijn trots op de hoge cijfers die het plantaardige en biologische assortiment van Ekoplaza scoort in dit onderzoek en waarmee de supermarkt voorop loopt in de transitie. En het komend jaar gaan we graag in de leer bij de tweede koploper in dit onderzoek, Albert Heijn, dat volgens dit onderzoek vooroploopt in transparantie over zijn duurzame assortiment en verkoopcijfers."

"De uitkomsten van dit onderzoek vallen overigens mooi samen met de campagne Terug naar beter die Ekoplaza vorig week lanceerde en waarmee we inspelen op een groeiend besef bij een grote groep mensen dat consumeren anders moet en anders kan. Met deze campagne bieden we handvatten en argumenten voor een overstap naar een biologische levensstijl als alternatief voor producten uit de doorgeschoten lifestyle- en voedingsindustrie en een intensieve landbouwproductie die onze gezondheid, de natuur, het dierenwelzijn, biodiversiteit en het klimaat zwaar onder druk zetten.” 

Steven IJzerman, Kwaliteitsmanager, Udea BV, die het onderzoek van Questionmark voor Ekoplaza begeleidde: “We zijn trots op de resultaten van dit belangwekkende onderzoek, dat een goede stok is achter de visie die wij al sinds jaar en dag in de praktijk brengen. En het mooie nieuws is dat onze praktijk nog veel rooskleuriger is dan nu al tot uitdrukking komt in dit onderzoek. Om maar een paar voorbeelden te noemen: zo zijn al onze producten biologisch met uitzondering van zout, water en producten uit de zee. Zijn we voortdurend op zoek naar boeren en telers, die we actief helpen omschakelen naar biologische landbouw. Komt het veevoer, zoals soja, van onze belangrijkste zuivelleverancier van biologische boeren uit Europa. En zijn de producten van ons huismerk palmolievrij, omdat we de markt willen laten zien dat er wel degelijk goede alternatieven zijn. Voor de palmolie van alle andere producten hebben wij alweer 3 jaar terug bewust gekozen voor biologische en duurzame palmolie. En in 2018 hebben wij de eerste plasticvrije pop-up supermarkt in Amsterdam geopend.” 

Post-covid relevanter dan ooit

Erik Does: “Onderzoek van Burat en Nielsen Benelux en de Resilience Index for Brands wijst uit dat onze biologische supermarktketen post-covid relevanter is dan ooit. Datzelfde onderzoek geeft aan dat retailers en merken beter scoren die duurzaamheid omarmen, handvatten bieden voor de regie van consumenten die de impact van hun leefstijl willen veranderen. Lokale productie, kleinschaligheid, biologische en sociale verantwoordelijkheid en zorg om het milieu blijken de belangrijkste drijfveren om van merk en retailer te veranderen. Deze selectiecriteria hebben voor de consument een grotere betekenis dan de klassieke variabelen prijs, kwaliteit of innovatie.”

Terug naar beter

Bijna twee maanden lang is de campagne te zien in de reclameblokken op televisie, via de verschillende sociale media en natuurlijk in de winkels. Hans van Mierlo, marketingmanager Ekoplaza, : “Naar aanleiding van de campagne krijgen we vragen van mensen die willen weten wat we bedoelen met Terug gaan naar beter. En of we terug willen in de tijd. Begrijpelijke vraag, maar met deze uiteraard versimpelde reclameboodschap willen we mensen uitnodigen om een stap terug te doen en vandaar uit te bepalen wat echt belangrijk voor ze is. Is dat kwantiteit of kwaliteit? Is dat welvaart of welzijn? Is dat meer vlees, vis of andere producten, waarvan je weet dat er meer plofkippen, zeugen in kleine hokjes, soja uit de Amazone, palmolie uit de tropen, dierproeven of landbouwgif aan te pas komt. Met deze campagne tonen we Nederland aan hoe we ons pad naar een gezonde toekomst zien met producten waarvan je weet dat ze met aandacht, respect en balans voor mens, dier en planeet zijn geproduceerd. Met een constructieve toekomstvisie op een diverse natuur, een gezond klimaat en circulariteit.”

Harmonie tussen natuur en consumptie

Erik Does: “Het streven van de boeren en winkeliers van Ekoplaza is dat we elke dag dingen beter willen doen, of dat nu gaat om onze het verbeteren  van verpakkingen, de keuze in leveranciers of dat we boeren helpen om hun intensieve landbouw om te schakelen naar biologische landbouw met respect voor alle uitdagingen in dat proces. Hoewel de Europese Unie nu heldere doelen heeft gesteld voor biologische landbouw, hebben we ook veel begrip voor de boeren die zich gevangen voelen in een systeem dat steeds meer gaat wringen. Wij zijn dan ook continu op zoek naar boeren en telers die samen met ons die omschakeling willen aan gaan. De campagne ‘Terug naar beter’ vertelt helder hoe wij als Ekoplaza willen werken en balans willen terug brengen tussen bodem en bord. Als retailer voelen wij ons verantwoordelijk om boeren te ondersteunen en een eerlijke prijs te betalen, tegelijkertijd hebben we ook een educatieve rol richting consumenten. Via deze campagne streven wij er naar om de akkoorden en plannen van de politiek stapje voor stapje samen te brengen met de keuzen van boeren, consumenten en andere spelers en stakeholders in de landbouw- en voedselindustrie.”

Superlijst Groen 2021

Het onderzoeksrapport staat hier.

www.ekoplaza.nl
www.udea.nl

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.