Marketing Report
[Embassy Report Cannes] Ambassadeur Mindscapes stelt zich voor

[Embassy Report Cannes] Ambassadeur Mindscapes stelt zich voor

Van maandag 19 tot en met vrijdag 23 juni is de Embassy of Dutch Creativity weer aanwezig tijdens het internationale reclamefestival in Cannes. Dit jaar verhuist de handelsmissie van de gezamenlijke Nederlandse creatieve industrie in Cannes naar een villa direct aan de Boulevard. Ter plekke worden tijdens de festivalweek verschillende talks en sessies georganiseerd om de Nederlandse creativiteit wereldwijd te promoten.

Een van de terugkerende namen in Cannes en op de Embassy of Dutch Creativity is Ravid Kuperberg, partner & trainer bij Mindscapes. Ravid noemt zichzelf een “structured creative thinking trainer” op het gebied van merkcommunicatie en werkt samen met tal van reclamebureaus en merken over de hele wereld. Hij is een veelgevraagd keynote spreker en trainer op conferenties en reclamefestivals. Ravid zal op de Embassy een talk geven met de provocerende titel If My Grandmother was your ECD.

Speciaal voor Marketing Report hadden we de mogelijkheid om Ravid enkele vragen te stellen. Wat was de betrokkenheid van Mindscapes bij 49 Cannes Lions Awards? Waarom zouden mensen z’n talk op de Embassy moeten bijwonen? En wat kunnen we trouwens leren van zijn oma?

Ravid, je bent een bekende naam in Cannes en we hebben je al vaker gezien bij de Embassy of Dutch Creativity. Voor de mensen die jou en Mindscapes niet kennen, zou je jezelf kort kunnen voorstellen?

Mijn naam is Ravid Kuperberg en ik ben partner en trainer bij Mindscapes. In een notendop, ik ben een trainer en leer mensen gestructureerd creatief te denken. Ik help vakgenoten om hun creatieve geest op een effectievere manier te gebruiken. Dat betekent minder tijd naar het plafond staren in afwachting van geweldige ideeën, en meer tijd op en neer springen van opwinding wanneer een geweldig idee in je opkomt. Ik heb bijna alles in de reclame gedaan, zowel in strategische planning als in creatieve richtingen. Ik heb zelfs 2 hele weken als account-director gewerkt … In totaal heb ik 14 jaar in verschillende rollen doorgebracht. Deze ervaring heeft me geholpen een unieke kijk te krijgen op het principe van creatief denken.  

Wat is het geheim achter het succes van Mindscapes?

Simpel. Het is het vermogen om mensen die betrokken zijn bij creatief denken te helpen hun denkvermogen te verbeteren. Ik help de cognitieve vooroordelen te gebruiken en leer mensen de beperking te overwinnen die hun creatieve gedachten kunnen blokkeren. 

En hoe doe je dat concreet?

We bieden onze klanten een duidelijk startpunt, eindpunt en concrete handvatten bij het zoeken naar baanbrekende ideeën. Onze geest is nog steeds de krachtigste technologie die we tot onze beschikking hebben (sorry AI…). Het is een oneindige ruimte gevuld met kennis en verbazingwekkende ontwrichtende creatieve ideeën, waarvan er vele gewoon in het donker zitten te wachten om te worden opgepikt wanneer we ze tegenkomen. Maar waarom wachten en rondlopen in het donker? Door succesvolle creatieve ideeën te ontleden en daarin terugkerende denkpatronen te ontcijferen, zijn we in staat licht te werpen op denkpaden die leiden naar vruchtbare gronden waar verbazingwekkende ideeën kunnen worden gevonden. En dat is het mooie van alles, dat onder het voor de hand liggende oppervlak veel ogenschijnlijk unieke creatieve ideeën terugkerende denkpatronen delen. Patronen die, wanneer ze worden gedecodeerd en beheerst, paradoxaal genoeg kunnen helpen begrijpen hoe bestaande gemeenschappelijke patronen kunnen worden doorbroken en hoe nieuwe, originele, innovatieve ideeën kunnen worden bedacht. Dat is eigenlijk wat Mindscapes doet en hoe het echte waarde biedt. Zelfs voor de meest ervaren en getalenteerde creatieven.

Wat levert dit gestructureerd creatief denken uiteindelijk op?

Nou, laten we naar de cijfers kijken. 49 Cannes Lions, waaronder 3 Grand Prix, zijn de afgelopen jaren toegekend aan werk dat is gemaakt door door Mindscapes opgeleide bureaus met behulp van onze tools voor gestructureerd creatief denken. Om nog maar te zwijgen over de vele andere geweldige ideeën die tot leven kwamen, en veel mensen in de branche die eerder naar huis kwamen omdat ze efficiënter konden denken.

Wat is je grootste creatieve succes tot nu toe?

Elke keer als een training eindigt en mensen mij benaderen om te zeggen dat ze niet kunnen wachten om de volgende dag naar kantoor te gaan om de gereedschappen te gaan gebruiken die we hebben besproken. Het is heerlijk om mensen enthousiast te maken om aan het werk te gaan! Wat geeft meer voldoening dan dat?

Je verdient de kost door anderen te helpen creatief te zijn. Hoe belangrijk is creativiteit voor jou?

Het is zeer belangrijk. Er is dat ene moment waarop een geweldig idee verschijnt en je hartslag schokt. Je bent opgewonden als een klein kind dat net het beste speelgoed ter wereld heeft gekregen om mee te spelen. Dat moment, dat gevoel, of het mij nu overkomt of wanneer ik het anderen zie overkomen, is onbetaalbaar. Het is wat mij drijft en illustreert de kracht van creativiteit, voordat we zelfs maar bespreken wat creativiteit kan doen of veranderen of oplossen. Dat ene intieme moment, aan het begin van een kiem van een geweldig idee. Dat is echt een heerlijk moment!

Op woensdag 21 juni houd je een talk met de provocerende titel If My Grandmother was your ECD. Op wie richt je je met deze talk?

Deze talk is voor iedereen die zich bezighoudt met merkcommunicatie. Of het nu aan de kant van het bureau is of aan de kant van de klant. Als je betrokken wilt zijn bij het introduceren van geweldige creatieve ideeën in de wereld, dan is deze talk iets voor jou.

De talk kan de aanwezigen op een tastbare en praktische manier helpen. En het zal leuk zijn. Ik heb het mijn oma beloofd!

Mindscapes

Mindscapes is actief in 35 verschillende markten en biedt trainingen aan die ons helpen onze aangeboren creatieve vaardigheden op een efficiëntere en effectievere manier te gebruiken. Gebruikmakend van een unieke methodologie die terugkerende denkpatronen die in prijswinnende ideeën zijn ingebed ontcijfert en transformeert in creatieve gereedschappen om nieuwe, originele ideeën op een meer gestructureerde manier te laten ontstaan.

Embassy of Dutch Creativity

Van maandag 19 tot en met vrijdag 23 juni zal de Embassy of Dutch Creativity weer aanwezig zijn tijdens het internationale reclamefestival aan de Franse zuidkust. De handelsmissie van de gezamenlijke Nederlandse creatieve industrie in Cannes zal dit jaar haar intrek nemen in een villa in het centrum van Cannes. Doelstelling is ook dit jaar om Nederlandse creativiteit internationaal te promoten.

Sinds 2015 wordt de Embassy of Dutch Creativity ondersteund door verschillende Nederlandse brancheverenigingen, individuele bureaus en andere dienstverleners. De ambassadeurs en partners vertegenwoordigen traditioneel een brede selectie van de Nederlandse creatieve industrie, variërend van reclame tot digitaal, design, muziek en film.

De locatie van Embassy of Dutch Creativity, 24 Boulevard de la Croisette, 06400 Cannes, Frankrijk

Tekst: Frank Pynenburg

www.embassyofdutchcreativity.com

www.themindscapes.com

Lees ook:

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.