Marketing Report
[Interview] Esmé Brinkman (Blauw Gras): het is voor onze sector cruciaal te investeren in het spotten van divers talent interview

[Interview] Esmé Brinkman (Blauw Gras): het is voor onze sector cruciaal te investeren in het spotten van divers talent

In Nederland is minder dan 10 procent van de creatief directeuren vrouw. Hoe kijken zij daar zelf naar? Marketing Report publiceert een serie interviews met vrouwelijke creatief directeuren. In deze reeks een interview met Esmé Brinkman die sinds 1 november 2022 Creative Director is bij het in social media gespecialiseerde creatieve bureau Blauw Gras (onderdeel van ACE). 

Je bent op 1 november 2022 begonnen in je huidige rol en werkt sinds april 2021 bij Blauw Gras als senior creative. Hoe is jouw benoeming gegaan?

Heel geleidelijk. Toen ik 1,5 jaar geleden bij Blauw Gras begon, hebben wij al snel besproken dat ik in de toekomst deze stap zou gaan maken. Het afgelopen jaar heb ik steeds meer verantwoordelijkheden op mij genomen en afgelopen zomer zijn we serieus in gesprek gegaan. Blauw Gras gaf mij de ruimte om na te denken over hoe ik zelf de rol wilde invullen. Zo hebben we er samen voor gekozen dat ik meewerkend Creative Director ben: ik ben Creative Director van mijn team en klanten en bij grotere projecten werk ik ook nog mee als creatief. Die combinatie ligt mij goed, omdat ik graag ook zelf blijf concepten en maken. 

Hoe is jouw belevenis als het gaat om de man/vrouw verhoudingen bij reclamebureaus?

Ik zie verandering in onze branche, maar we zijn er nog lang niet. Ik heb het geluk gehad dat ik, vooral in de afgelopen vijf jaar, heb samengewerkt met vrouwen in een Creative Director of Creative Lead rol. Ik zag al snel dat dit óók mogelijk is en dat leidinggevende creatieve functies niet alleen zijn weggelegd voor mannen. En ja, Ik noem het geluk, want ik weet helaas hoe zeldzaam dit is.

Zie je verschil bij bureaus als de verhouding meer in balans is en/of als vrouwen in leidinggevende functies komen?

Zeker. Verschillende perspectieven maakt werk altijd beter. En dit gaat veel verder dan slechts de verdeling man/vrouw. 

Hoe ga jij als leidinggevende met verhoudingen om bij het doen van projecten?

Het is mijn doel en ambitie om in mijn nieuwe rol nog meer aandacht te besteden aan het samenstellen van een goed en divers team. Qua creatieven, maar ook (uitvoerende) rollen als regisseurs en fotografen. 

Is er een recente campagne waarbij deze aanpak een rol heeft gespeeld?

Dit jaar hebben wij de social campagne voor KWF gemaakt omtrent baarmoederhalskanker. Hier hebben we ervoor gekozen om een vrouwelijke creatief te koppelen aan een van onze mannelijke copywriters. Door zijn persoonlijke ervaring binnen zijn familie kon hij met een ander perspectief zijn licht schijnen op het onderwerp en de uitingen. 

Hoe werkt het binnen ACE met betrekking tot de man/vrouw verhoudingen naar jouw idee?

Je kunt ACE zien als onze sector in het klein, met dezelfde uitdagingen. We hebben veel vrouwelijk talent, waarbij er steeds meer vrouwen leidinggevende rollen vervullen. Wel met name op service gerelateerde rollen als account, project en operations. Ik hoop dat dit in de nabije toekomst ook gaat doorstromen naar strategie en creatie. Het bewustzijn leeft en we zijn actief bezig hier verandering in te brengen en een nog inclusievere cultuur te creëren. Qua educatie tijdens belangrijke momenten als Pride en Keti Koti, maar ook op beleidsniveau. Denk aan partnerschapsverlof, equal pay en trainingen in (creatief) leiderschap.

De Reclamebureau100, de lijst van de meest invloedrijke mensen in de reclamewereld, wordt gedomineerd door mannen. Is dat erg?

Kort gezegd: ja. Bij het scrollen door de lijst is dit het eerste wat mij opviel. Zoals Anne Stokvis in haar interview al zei: het is de pijnlijke realiteit. Er zijn genoeg talentvolle vrouwen werkzaam in onze branche, maar het heeft niet alleen te maken met aanbod. Bureaus kunnen een actieve rol in spelen in wie er wordt geselecteerd om bepaalde posities te bekleden, maar ook wie er wordt geïnterviewd, aansluit bij een jury, of wie er (letterlijk) een podium wordt gegeven bij presentaties, panels, etcetera.

Hoe zou je willen dat dat verandert; wat wil je vrouwen én mannen in de sector meegeven?

Het spotten van divers talent wordt vaak gezien als meer moeite en tijd, maar het is voor de toekomst van onze sector cruciaal om hierin te investeren. Voor structurele verandering zou dit voor bureau-eigenaren en leidinggevenden een van de hoogste prioriteiten moeten zijn. Stap uit je bubbel en zoek buiten je netwerk. Voor vrouwen die op dit moment nog een rolmodel of mentor missen intern, zijn er tegenwoordig steeds meer initiatieven om elkaar te inspireren of van elkaar te leren. Denk aan Ladies, Wine & Design en Fuckup Nights. Cannes Lions besteed hier aandacht aan met het programma See It, Be It. De naam zegt in één oogopslag waarom dit soort initiatieven én vrouwelijke rolmodellen belangrijk zijn. Tegelijkertijd zegt het ook wat er moet veranderen in onze sector. Wanneer je als junior vrouwelijk creatief ziet dat het mogelijk is, werkt dat heel inspirerend. Dat heb ik zelf aan den lijve ondervonden.

Zie ook: [Interview] Anne Stokvis (N=5): Pijnlijke realiteit dat de reclamewereld wordt gedomineerd door mannen

[Interview] Berrit Blok (Endeavour): meer ruimte voor boss ladies in ons creatieve landschap

 

www.blauw-gras.com
www.thisisace.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief