Marketing Report
[Interview] Sytse Kooistra van Kaliber over samenwerking Swinkels interview

[Interview] Sytse Kooistra van Kaliber over samenwerking Swinkels

Royal Swinkels Family Brewers (SFB) heeft Kaliber gevraagd de internationale positionering van Bavaria en Rodenbach aan te scherpen. We willen hier meer over weten en bellen Sytse Kooistra, Strategy Director bij Kaliber.

Gefeliciteerd met deze mooie klus. Hoe is de samenwerking met Swinkels tot stand gekomen?

Erik Soeteman (Global Marketing Director Swinkels) en ik kennen elkaar nog uit een vorige leven; hij werkte bij een ander biermerk en ik bij een ander bureau. Toen hij vrijblijvend mijn hulp inriep voor de bureauoriëntatie van het merk Rodenbach, ging het vooral over welke Belgische bureaus hiervoor geschikt zouden zijn. Of het vooropgezet was, weet ik nog steeds niet. Maar aan het einde van het gesprek stonden we als Utrechts bureau ineens op de lijst. Niet veel later hebben we ze kunnen overtuigen van onze aanpak en zijn we aan de slag gegaan met elkaar. 
 

Wat was de opdracht vanuit Swinkels en hoe zijn jullie daarna te werk gegaan?

Zuur bier heeft de afgelopen jaren enorm aan populariteit gewonnen. Er is bijna geen craft bierbrouwer meer die geen zuurbier brouwt. Als één van de grondleggers van dit type bier, die het nog steeds op traditionele wijze brouwt en laat rijpen op eikenhouten foeders, ligt daar natuurlijk een enorme kans voor Rodenbach. Juist ook buiten België. Alleen was het merk nog niet geschikt voor deze internationale groei. SFB heeft Kaliber gevraagd om het merk te herpositioneren, dit te vertalen naar een merkconcept en door te voeren in alle touchpoints van het merk – van etiket tot campagne. En van biervilt tot community. Er is zelfs een nieuwe lijn van limited edition bieren ontstaan. 
 
Gedurende dit traject klopte ook het Bavaria Global team bij ons aan. Ze waren enthousiast geworden van het werk dat ze op Rodenbach zagen en legden een vergelijkbaar vraagstuk bij ons neer. 
 

Wat vond je uitdagend of juist heel leuk aan het maken van deze campagne?

Het is altijd leuk om voor een biermerk te werken. En dat maakt het juist uitdagend. Er is al zoveel gedaan in deze categorie en er zijn zo ontzettend veel biermerken bijgekomen in de afgelopen jaren. Hoe zorg je dan dat je opvalt met een eigen verhaal? Gelukkig heeft Rodenbach een rijke historie van meer dan 200 jaar. Genoeg te vertellen dus! De moeilijkste keuze was: wat gaan we allemaal níet vertellen. Toen we eenmaal duidelijk hadden waar het merkverhaal wél over moest gaan – door ook naar de relevantie voor de bierdrinker te kijken – hebben we naar de beste manier gezocht om dat over te brengen. 
 

Rodenbach kennen we eigenlijk niet zo goed in Nederland. Wat kunnen we van dit merk verwachten?

Zuur bier is echt niet voor iedereen. Door de polariserende smaak hebben we een scherpe positionering kunnen ontwikkelen. En dat is een vruchtbare bodem voor opvallende en vooral ook consistente communicatie. We zetten een grote spotlight op het bier en de karakteristieke smaak ervan, waardoor liefhebbers van het biertype er niet omheen kunnen.
 

Wat is je eigen favoriete bier?

Als bierliefhebber zijn het er te veel om op te noemen. Persoonlijk ben ik geen fan van zuur bier. Gelukkig hoef ik daar ook niet over te liegen, want juist het polariserende van de Rodenbach bieren is iets wat we uitspelen in het nieuwe merkconcept. Maar ik moet zeggen: onder begeleiding van de meesterbrouwer in de brouwerij in Roeselare én met de juiste foodpairing erbij ben ík zelfs fan van een Rodenbach Grand Cru. 
 

Wat is het laatste nieuws?

Heel iets anders: 15 december organiseert Kaliber weer een hackathon. Op die dag werken we niet voor onze opdrachtgevers, maar voeden we onze innerlijke Tommy's. Tommy is de mascotte bij Kaliber: een 7-jarige die net naar iets reikt waar 'ie niet bij kan. Dat is de mentaliteit waarmee we naar de wereld willen kijken. Onbevangen en experimenterend. Dus die dag zijn we vooral in de weer met 3D-printers, soldeerbouten, Arduino's, boormachines om dingen te doen die we nog nooit eerder gedaan hebben. Die ervaringen nemen we weer mee naar de vraagstukken van onze opdrachtgevers. 
 

www.kaliber.net

Lees ook:

Kaliber ontwikkelt internationale positionering voor Bavaria en Rodenbach

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief