Fitzroy, Glenfiddich en BYBORRE lanceren Taste The Future

Fitzroy, Glenfiddich en BYBORRE lanceren Taste The Future

Hoe ziet de wereld eruit in de verre toekomst? Die vraag staat centraal op Taste The Future, het platform voor ontwerpers om hun ideeën over de toekomst te delen. Gelanceerd door Glenfiddich en BYBORRE, in samenwerking met creatief bureau Fitzroy. 

Op uitnodiging van de Schotse whiskydistilleerderij presenteert de Amsterdamse textielstudio BYBORRE als eerste hun visie op wat voor kleding we dragen over twaalf, achttien en dertig jaar, de leeftijden van de drie meest iconische single malts van Glenfiddich. Het midlayer-jasje ontworpen voor 2041 bleek direct al zo populair dat inmiddels is besloten om een limited edition versie uit te brengen in beperkte oplage. 

Bij whisky denken veel mensen aan eeuwenoude tradities en gevoelens van nostalgie. Glenfiddich gooit het over een totaal andere boeg met Taste The Future, het nieuwe platform waarmee het whiskymerk mensen wil uitnodigen om verder vooruit te kijken en na te denken over uitdagingen van de toekomst. Welke creatieve en radicale kansen ziet bijvoorbeeld de mode-industrie op het gebied van technologie en duurzaamheid? In plaats van de collectie van het volgende jaar te tonen, zijn zij juist nieuwsgierig naar de mode van de verre toekomst.  

Kleding van de toekomst is comfortabel en grijs

Borre Akkersdijk, medeoprichter van BYBORRE Studio, raakte meteen geïnspireerd door die uitdaging. Met drie verschillende kleding concepten schetst de innovatieve ontwerper zijn toekomstbeeld van de modewereld in 2035, 2041 en 2053. Zo wordt met elke sprong in de toekomst de mode digitaler met steeds meer aandacht voor duurzaamheid en comfort. De textielstudio verwacht bovendien dat de internationale regelgeving zich op zo’n manier zal ontwikkelen dat kleding volledig recyclebaar moet zijn en grotendeels gemaakt van hergebruikte vezels. 

Zo is de kleding voor het jaar 2035 ongeverfd en grijs van kleur. Het concept voor 2041 is nog monotoner, omdat dit is gemaakt van zo min mogelijk verschillende materialen voor een weer betere recycling. Tegen 2053, over dertig jaar, verwacht BYBORRE dat onze levens veelal afspelen in de digitale wereld. Borre Akkersdijk: "Naast duurzaamheid is dus ook functionaliteit prominent in onze visie. We hebben daarom een universeel pak ontworpen, met het idee dat het de enige outfit is die je nog nodig hebt."

Ter gelegenheid van de lancering van Taste The Future zijn op 25 april de drie kleding concepten gepresenteerd tijdens een show met digitale kunstinstallatie in het NXT Museum in Amsterdam. Het midlayer-jasje dat is ontworpen voor 2041 bleek direct daarna zo populair dat is besloten om een beperkte oplage te maken die binnenkort al te bestellen is via taste-the-future.nl

Whisky als inspiratie

Het Taste The Future platform is een initiatief van Glenfiddich. Mark Thomson, Brand Ambassador Glenfiddich: "Onze whisky's worden soms wel tientallen jaren in het vat gerijpt tot ze de juiste smaak hebben ontwikkeld. Wij vragen ons af hoe de wereld eruit ziet tegen de tijd dat de whisky die we dit jaar in het vat doen, rijp is."

In de samenwerking met BYBORRE is specifiek gekozen om de twaalf, achttien en dertig jaar oude whisky’s te nemen als inspiratie voor de kledingconcepten. Mark Thomson: "Die varianten vormen namelijk de ruggengraat van Glenfiddich. We verleggen graag de grenzen van whisky en innoveren geregeld onze smaken. Maar deze reeks wordt nog altijd gemaakt op dezelfde manier en die traditie willen we eren en beschermen. Als onze whisky over dertig jaar uit het vat wordt gehaald zal de wereld er waarschijnlijk compleet anders uitzien, maar de whisky smaakt nog precies hetzelfde als de whisky die vandaag wordt gebotteld."

Langdurig platform

De Schotse distilleerder heeft als doel om met Taste The Future een langdurig platform te creëren en deze toekomstvraag telkens aan verschillende maverick ontwerpers te stellen. Britt Nagel, Brand Manager Glenfiddich: "We zijn erg blij dat Borre en zijn team de aftrap hebben verzorgd van het platform met hun revolutionaire en kunstzinnige concepten die een krachtige indruk geven van de toekomst. Net als Glenfiddich heeft BYBORRE een innovatieve geest en indrukwekkend ondernemerschap. En dat zie je terug in het resultaat."

Het Taste The Future platform is ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau Fitzroy uit Amsterdam. Marlon von Franquemont, Creative Director bij Fitzroy: "De whiskywereld wordt in communicatie gekenmerkt door traditie en daardoor wordt er vaak teruggegaan naar het verleden. Glenfiddich is de maverick en daarom wilden we met hun drie bijzondere single malt whisky’s vooral vooruitkijken naar de jaren 2035, 2041 en 2053. Een mooi idee op papier, maar een enorme uitdaging om dit ook te realiseren. We zijn trots op de resultaten en kijken nu al vooruit naar de toekomstige campagnes."

www.fitzroy.nl

www.byborre.com

www.glenfiddich.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.