Marketing Report
Foodlab onderzoekt de kerstconsument

Foodlab onderzoekt de kerstconsument

Uit een recent onderzoek van Foodlab onder 3700 vrouwelijke boodschappers van twintig tot vijftig jaar blijkt dat de Nederlandse consument Kerst het liefst traditioneel viert met een uitgebreid meergangendiner. Vegetarische trends gaan overboord en vlees en vis voeren de boventoon. Voor het kerstelijk feestmaal betaalt de consument gemiddeld 120 euro, dat bij voorkeur thuis met een grote groep familie of vrienden wordt genuttigd.

Ook komt naar voren dat de meerderheid tijdens Kerst graag een nieuw recept uitprobeert. Er wordt rekening gehouden met gezonde ingredienten, maar niet met (afslank)dieten. 73 procent van de respondenten vindt het leuk om producten die speciaal voor Kerst in de winkel liggen te kopen en die producten zijn met name populair onder de grotere gezelschappen van meer dan tien personen.

Voor feestelijke inspiratie zoeken de respondenten online én offline. Online zijn de foodblogs het meest populair met ruim 73 procent. Offline worden met name kookboeken geraadpleegd (76,7%). Tijdens het diner is de gastheer of -vrouw in de helft van de gevallen meer dan twee uur te vinden in de keuken om het feestmaal voor te bereiden.

Foodlab, onderdeel van Adfactor, vertegenwoordigt de bekendste food influencers van Nederland, waaronder populaire blogs als Lekkerensimpel.com, Leukerecepten.nl en Uitpaulineskeuken.nl. Foodlab bereikt hiermee volgens onafhankelijk bereiksonderzoek 3,5 miljoen boodschappers, overwegend in de doelgroep vrouw van twintig tot vijftig jaar. Op social media worden deze influencers gevolgd door 1,3 miljoen volgers.

Nadine Duijndam, verantwoordelijk voor Adfactor Insights: "Opvallend was het aantal respondenten en hoe snel en enthousiast zij reageerden. Binnen een week hebben meer dan 3700 respondenten de enquête ingevuld."

Om in kaart te brengen hoe deze consumenten het liefst de Kerst vieren, werd een enquête bestaande uit 27 vragen samengesteld. De vragen gaan bijvoorbeeld over het budget, de gerechten, producten, dieetwensen, tijdsbesteding en hoe men zich het liefste laat inspireren. Via de beschikbare (social) kanalen van de influencers werden de respondenten geworven. Ook werd de eigen fanbase bestaande uit 25.000 fans geraadpleegd. De verkregen data biedt merken in de food- en retailbranche interessante inzichten over het koop- én kookgedrag van de Nederlandse boodschapper.

www.foodlab.adfactor.nl
www.adfactor.nl 

 

Klik hier om je aan te melden voor de Marketing Report Nieuwsbrief

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief