Marketing Report
Ford Kuga bestverkochte plug-in hybride in Europa nieuws

Ford Kuga bestverkochte plug-in hybride in Europa

Bestuurders van Europa's bestverkochte plug-in hybride voertuig (PHEV), de Kuga Plug-In Hybrid, hebben in één jaar tijd de CO2-uitstoot bespaard van een vliegretour Londen-Buenos Aires. Dit blijkt uit de nieuwste gegevens van Ford.

Uit een analyse van geanonimiseerde gegevens van Kuga Plug-In Hybrid klanten in heel Europa blijkt dat de gemiddelde jaarlijks afgelegde afstand iets meer dan 10.000 km bedroeg. Op basis van de gehomologeerde WLTP algemene emissiecijfers zou een Kuga Plug-In Hybrid over dezelfde afstand ongeveer 1110 kilogram minder CO2 uitstoten dan de vergelijkbare Kuga met 1,5-liter EcoBoost benzinemotor.

Uit dezelfde gegevens komt ook naar voren dat Kuga Plug-In Hybrid rijders hun auto graag opgeladen houden: bijna de helft van alle oplaadsessies vindt 's nachts plaats. Maar ook korte oplaadsessies van één tot twee uur overdag waren populair. Ford verwacht dat de frequentie van oplaadsessies door PHEV-rijders nog verder zal toenemen naarmate de oplaadinfrastructuur zich in Europa verder uitbreidt.

Het beste van twee werelden

De Kuga Plug-In Hybrid was in 2021 de bestverkochte PHEV van alle merken in Europa. De verkoopresultaten waren meer dan 17 procent hoger dan die van zijn naaste rivaal in het segment. De verkoop van plug-in hybrides en volledig elektrische voertuigen was goed voor 19 procent van alle verkochte nieuwe voertuigen in 2021. Meer dan de helft van de in 2021 verkochte Kuga’s in Europa was een plug-in hybride. In Nederland was zelfs 90,2 procent van de verkochte Kuga’s een PHEV.

Glen Goold, Ford Kuga vehicle line director: "Niet elke klant is in de positie om in één keer over te stappen van benzine of diesel naar een volledig elektrisch voertuig. Daarom hebben we onze Kuga Plug-In Hybrid ontworpen om het beste van twee werelden te bieden. De verkoop van meer dan welk ander type PHEV in Europa suggereert dat we het recept precies goed hebben. Ford zet zich in voor een geëlektrificeerde toekomst en auto's als de Kuga Plug-In Hybrid helpen klanten om die stap samen met ons te zetten."

Profiteren van de kracht van elektrisch

Ford heeft geanonimiseerde gegevens verzameld om meer inzicht te krijgen in het gebruik en de veelzijdigheid van de Kuga Plug-In Hybrid en om de ervaringen met PHEV's te optimaliseren. Uit die gegevens is af te leiden hoe rijders de Kuga Plug-In Hybrid gebruiken:

  • Opladen van de Kuga Plug-In Hybrid – Per 100 rijdagen waren er 71 oplaadactiviteiten, wat aangeeft dat klanten vaker wel dan niet gingen laden op de dagen dat ze hun Kuga gebruikten. Bovendien bedroeg de gemiddelde laadstatus bij het inpluggen 30 procent, wat erop wijst dat gebruikers zelden doorrijden tot de batterij leeg is en in plaats daarvan de batterij bijvullen om het elektrische rijbereik te maximaliseren.
  • Het rijbereik van de Kuga Plug-In Hybrid en de gewenste flexibiliteit – De gemiddelde afgelegde afstand per dag en het aantal ritten van meer dan 100 km piekten tijdens de zomermaanden juli, augustus en september. Dit wijst erop dat rijders het benzine-elektrische hybride rijbereik konden benutten om van hun zomervakantie en -activiteiten te genieten.
  • Thuis opladen om autokosten te verlagen – Van de 5,7 miljoen Kuga Plug-In Hybrid oplaadsessies, die in de afgelopen 12 maanden werden geregistreerd, vond 46 procent 's nachts plaats waarbij het vaakst 12 uur of langer werd opgeladen. De populariteit van 's nachts opladen suggereert niet alleen dat eigenaren profiteren van gunstigere elektriciteitstarieven, maar ook dat klanten hetzelfde gedrag vertonen als bij het opladen van hun smartphones en andere apparaten die al snel naadloos in het dagelijkse leven zijn geïntegreerd.


Verder blijken veel rijders hun Kuga Plug-in Hybrid overdag één tot twee uur aan de laadpaal te koppelen, wat erop wijst dat ze ook graag gebruik maken van sneller laden overdag wanneer de openbare oplaadvoorzieningen dat toelaten.

Kuga Plug-In Hybrid:  een stap dichterbij elektrisch rijden

Bestuurders kunnen ook de EV Later-modus gebruiken om energie op te slaan voor later, waardoor ze volledige controle hebben over hoe en wanneer ze elektrisch gaan rijden. Naast het opladen via een externe voeding kan de Kuga Plug-In Hybrid de batterij onderweg automatisch opladen met behulp van regeneratieve laadtechnologie die kinetische energie opvangt tijdens het remmen. Zelfs als de batterij volledig leeg is, biedt de Kuga Plug-In Hybrid een brandstofverbruik van 5,2-6,0 l/100 km, de beste waarden in het segment.

De Kuga Plug-In Hybrid biedt onderaan de streep ook aanzienlijk lagere totale gebruikskosten. In vergelijking met een vergelijkbare auto met benzinemotor, levert dit in Nederland over een periode van vier jaar en 60.000 km een potentiële besparing op van meer dan 6500 euro aan brandstofkosten en motorrijtuigenbelasting. Uit eerder onderzoek bleek dat de Europese Kuga PHEV rijders gemiddeld bijna de helft van al hun kilometers volledig elektrisch afleggen.

www.ford.nl
www.fordmediacenter.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief