Marketing Report
Ford: in 2030 alleen nog elektrische auto’s

Ford: in 2030 alleen nog elektrische auto’s

Ford heeft aangekondigd volledig over te gaan op de verkoop van uitstootvrije auto’s. Medio 2026 zal het volledige personenautoaanbod van het bedrijf elektrisch of plug-in hybride zijn.

In 2030 zal het complete personenautoaanbod volledig elektrisch zijn. Verder zal het gehele bedrijfswagenaanbod van Ford in 2024 in staat zijn om uitstootvrij te rijden. Naar verwachting zal twee derde van de verkochte Ford bedrijfswagens in 2030 volledig elektrisch of plug-in hybride zijn.

Ford heeft anno 2021 slechts één volledig elektrisch model, de Mustang Mach-E. Deze SUV die vooral voor de Amerikaanse markt is ontworpen met een actieradius van 600 kilometer, kost circa 50.000 euro in Nederland. De andere modellen zijn hybride.

Ford kondigde begin februari 2021 aan in Europa in het vierde kwartaal van 2020 winstgevend te zijn geweest met 414 miljoen dollar operationele EBIT-winst op 7,1 miljard dollar aan omzet. Wereldwijd draaide Ford in het vierde kwartaal van 2020 een nettoverlies van 2,8 miljard dollar op 36 miljard dollar omzet door met name hoge bijzondere kosten in Zuid-Amerika. Ford kondigde aan wereldwijd tot en met 2025 minstens 18 miljard euro te investeren in het elektrificeren van zijn auto’s.

Stuart Rowley, President van Ford Europa: "Nu ons bedrijf met succes is geherstructureerd en eind vorig jaar weer winstgevend is geworden, gaan we door naar de volgende fase van ons plan. Gedreven door de ambitie om onze klanten een geheel verbonden ervaring in expressieve nieuwe auto’s te bieden, gaan we in Europa op volle kracht naar een volledig elektrische toekomst. We verwachten ons momentum dit jaar in Europa door te zetten en zijn op schema om ons doel van een EBIT-marge van zes procent te realiseren. Dit is onderdeel van ons plan om onze wereldwijde autoactiviteiten sterk te verbeteren."

Fabriek in Keulen

Een grote impuls bij de opmars van Ford naar een volledig elektrische toekomst is een nieuwe investering van 820 miljoen euro voor modernisering van de fabriek in Keulen. Dit is een van de grootste productiefaciliteiten in Europa en de thuisbasis van Ford Europa. Via deze investering zullen de bestaande autoassemblageactiviteiten worden omgebouwd tot het Ford Cologne Electrification Center voor de productie van elektrische auto's, de eerste dergelijke fabriek van Ford in Europa.

Ford heeft ook bevestigd dat zijn eerste in Europa op grote schaal gebouwde, volledig elektrische personenauto voor Europese klanten vanaf 2023 in deze fabriek zal worden geproduceerd. Over de mogelijkheden voor het in dezelfde fabriek bouwen van een tweede volledig elektrische auto wordt nog nagedacht.

Martin Hennig, voorzitter van de centrale ondernemingsraad van Ford-Werke GmbH: "De beslissing om van de productie- en ontwikkelingslocatie in Keulen het e-mobiliteitscentrum voor Ford in Europa te maken, is voor alle werknemers een belangrijk signaal. Deze beslissing biedt onze werknemers een langetermijnperspectief en moedigt hen tegelijkertijd aan om vorm te geven aan deze elektrische toekomst."

Stuart Rowley: "We zullen een uitzonderlijke reeks geëlektrificeerde voertuigen aanbieden, ondersteund door klantgerichte digitale diensten en ervaringen, waardoor onze klanten ons kunnen vergezellen op weg naar een volledig elektrische toekomst, die nu al is begonnen met de introductie van de volledig elektrische Mustang Mach-E. Samen met onze toonaangevende bedrijfswagenactiviteiten zal dit de basis vormen van de op duurzame wijze winstgevende Ford-activiteiten in Europa."

www.ford.com
www.ford.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief