[Column] David Barens (The Social Club): Wat kunnen marketeers met Clubhouse?

[Column] David Barens (The Social Club): Wat kunnen marketeers met Clubhouse?

08-03-2021 19:38:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2149 | Tags:

Marketeers kunnen overal iets mee, maar de vraag is natuurlijk of het nut heeft om iets met Clubhouse te doen. In de basis is voor een marketeer ieder platform waar je doelgroep veel aandacht en tijd besteedt én waarop je als merk van toegevoegde waarde kunt zijn, interessant. In mijn zakelijke bubbel van marketeers, mediamensen en bureauvrienden en -vriendinnen zie ik enorm veel gebruikers op Clubhouse, maar binnen mijn vrienden en familie zie ik er pas een handjevol. 

De app heeft momentum en groeit (juist dankzij het invite-only model) hard, dus het bereik zal in toenemende mate interessant zijn voor merken. Maar zijn merken ook in staat om waarde toe te voegen? Veel merken schieten toch vaak in de reflex om op een nieuw platform hetzelfde te zenden als op andere kanalen. Dan voeg je dus niks toe. Als merken interessante gesprekken of rooms hosten binnen Clubhouse en dus een faciliterende rol spelen, kan ik me er veel bij voorstellen. Vodafone/Ziggo, dat als hoofdsponsor van Ajax na wedstrijden een room host, waarin ze Ajax-spelers en supporters met elkaar laten napraten. Daar kan ik me best iets bij voorstellen. 

Het leukste van de opkomst van dit soort nieuwe platforms voor marketeers vind ik altijd dat het je veel inzicht kan geven in de interesses en het mediagedrag van mensen. En het geeft je inzicht in de tijdgeest. Blijkbaar hebben mensen er op dit moment behoefte aan om over specifieke onderwerpen die ze interesseren gesprekken te volgen en daar ook op een laagdrempelige manier aan mee te kunnen doen. Is dat het resultaat van het vele thuiszitten en de weinige sociale contacten? Geven mensen liever de voorkeur aan alleen geluid, na de hele dag zoomen achter het beeldscherm? Is het omdat de gesprekken vaak veel echter zijn dan de mooie foto’s met filters op Instagram? Of zit het succes hem in de intimiteit van audio en de vaak best kleine groepen met sprekers en luisteraars? 

Met andere woorden: geef je ogen (en oren) de kost en leer over je doelgroep. Maak de afweging of jouw publiek er zit en of je écht van waarde kunt zijn. En als je denkt dat je er dan actief zou moeten zijn, weeg dan nog wel af of je actief wilt zijn op een platform waar nu al best veel privacydiscussies over zijn.

Deze column is een bijdrage aan [Forum] Wat kunnen marketeers met Clubhouse?

Dat forum staat hier

David Barens is oprichter van The Social Club en Chief Marketing Officer van MPG.Group

www.thesocialclub.amsterdam
www.mpg.group

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie