[Forum] Hoe zal PR zich ontwikkelen in 2021?

[Forum] Hoe zal PR zich ontwikkelen in 2021?

25-01-2021 09:00:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 6070 | Tags:

In de rubriek [Forum] vragen wij bepalende spelers in media en marketingcommunicatie naar hun mening naar aanleiding van actuele vragen. Ditmaal de vraag:

Hoe zal PR zich ontwikkelen in 2021?

Laurien Vest, PR Director bij Gardeners: "Het staat buiten kijf dat 2020 voor PR meer heeft gedaan dan alle jaren ervoor. En dan bedoel ik de kracht van goede PR. Die versnelling komt voornamelijk door de zucht naar informatie in plaats van commercie. In tijden van crisis willen we het liefst alles weten, zo duidelijk en snel mogelijk. Commercie wordt minder belangrijk. Contact des te meer. 

Zo zagen we ontelbaar veel initiatieven van merken en bedrijven die zich centreerden om het thema samen of afstand. Het persoonlijke contact, het intieme en de drang om iets goeds voor een ander te doen, voerden de boventoon vorig jaar. Mooi, en nodig.

Na alle over-de-top pr-campagnes die vooral focusten op het uiterlijke plaatje, zien we nu dat merken zich willen richten op de beleving. En die moet goed zijn. In alle opzichten... lees verder

Karin van Geelen, managing director Clarity Benelux: "Het afgelopen jaar heeft in ieder geval een aantal PR-ontwikkelingen in een stroomversnelling gebracht. Een duidelijk voorbeeld is de aandacht voor ethische en maatschappelijke kwesties. Meer dan voorheen ligt de sociale kant van organisaties onder een vergrootglas. Hoe duurzaam, betrokken en inclusief zijn bedrijven en merken? En hoe oprecht zijn hun claims en verhalen?

Een keertje klappen voor de zorg is leuk, maar daarmee ben je nog geen sociaal betrokken organisatie. Ik zie het belang van maatschappelijke verantwoordelijkheid op tal van gebieden groeien. Organisaties en merken zullen nadrukkelijker moeten laten zien hoe ze het verschil maken – en niet alleen voor hun aandeelhouders, maar voor hun medewerkers, klanten en de wereld om hen heen... lees verder

 Wouter Glaser is MD bij Glasnost en partner bij ACE: “De eerste trend is de opkomst van de wereldwijde BLM-beweging en de grotere trend daarachter dat consumenten verwachten dat merken zich actief uitspreken over maatschappelijke misstanden. Dat heeft keuzes voor marketeers en consumenten voorgoed veranderd. Dat zie je terug in proactief beleid op bv productniveau rondom Zwarte Piet, dat platforms zoals Amazon Web Hosting deze stoppen vanwege het haatdragende karakter van het sociale platform Parler en dat steeds meer A-merken zich inspannen tot het maken van meer inclusievere uitingen.

Vanuit pr is het de uitdaging om de balans te vinden tussen de druk vanuit de maatschappij versus het in stand houden van de merkwaarden. Essentieel is om hierin altijd eerlijk en open te communiceren. Geen green/pink/black-washing, maar de daad bij het woord te voegen. En dus ook om een hele organisatie mee te krijgen in bepaalde standpunten. Want ook vanuit het bedrijf zelf kunnen issues ontstaan door persoonlijke meningen op bijvoorbeeld social media. Kortom: een mooie maatschappelijke verandering wat voor pr-experts de komende tijd een flinke uitdaging kan zijn: van reputatiemanagement tot een duidelijke purpose-strategie met een verhaal dat klopt en ook daadwerkelijk wordt uitgedragen in elk vezel van het bedrijf… lees verder

Dina-Perla Portnaar, professional in PR en communicatie: "Gedegen pr-professionals werken al jaren geïntegreerd in het domein van marketing en communicatie en pakken niet alleen het PR-stuk op. Oftewel, ze pakken earned, owned, paid en shared media op en orkestreren het geheel, om diverse bedrijfskundige subdoelstellingen te behalen en in contact te blijven met verschillende subdoelgroepen.

Daarnaast is in de afgelopen paar jaar datagedreven pr en marketing behoorlijk populair geworden. Geen nieuw fenomeen, want tientallen jaren geleden werd dit ook al gedaan, alleen anders – met minder middelen en variaties dan nu. De principes blijven echter hetzelfde. Veel in geïntegreerde marketing en communicatie is steeds weer oude wijn in nieuwe zakken.

We kunnen het hebben over de pr-trends voor 2021 als zijnde authentieke verhalen, purpose marketing en change ondersteunend. Let op: veel authentieke verhalen van individuen via de media hebben gelukkig niets te maken met communications consultancy... lees verder

Mike Hendrixen is oprichter en mede-eigenaar van marketing- en communicatiebureau Vertigo 6: "Wij prediken al een tijdje dat PR een essentieel onderdeel moet vormen in een geïntegreerde marketingcommunicatiecampagne. Steeds meer merken geloven in een geïntegreerde aanpak, maar  afgelopen jaar zagen we nog steeds bij bedrijven dat PR een apart eiland én een sluitpost is.

Dat moet nu toch echt maar eens klaar zijn in 2021. Gekochte aandacht is goed, maar verdiende aandacht is beter! Nóg beter is het als deze twee, samen met de boodschap op social media en op  eigen kanalen, hand-in-hand gaan.

Vertigo 6 is gespecialiseerd in jongerenmarketing en we merken dat het verdienen van aandacht  cruciaal is in jongerencampagnes... lees verder

Jelle Klerx is PR-manager van Qmusic: “In de PR worden authenticiteit en echtheid nog belangrijker. 2020 heeft een belangrijk beroep gedaan op de flexibiliteit en volgzaamheid van mensen, maar ze zijn ook kritischer geworden in wat ze geloven en aannemen. In PR hebben we de belangrijke taak om verantwoord te communiceren.

We mogen niet laks zijn en een al te doorzichtig statement geven, of men met een kluitje in het riet sturen. In tijden van valse claims en fake news, is het belangrijk om eerlijk en transparant te zijn. Ik denk en hoop dat de journalistiek nog scherper wordt en dat dit dus ook van ons pr managers en woordvoerders verwacht wordt. Helemaal met de verkiezingen in het vooruitzicht.

Tegelijkertijd zijn snelheid en bereikbaarheid van groot belang. Tijdens de coronacrisis is het dagritme van mensen totaal veranderd... lees verder

Sheila Klein Schiphorst, eigenaar She PR & Marketing: "Als 2020 ons iets heeft geleerd, is het wel dat niets in het leven, dus ook niet in de wereld van PR, te voorspellen is. Het afgelopen jaar was ronduit ***, maar it is what it is en de wereld draait gelukkig door. Ik kijk daarom heel bewust enkel naar het positieve dat COVID-19 ons heeft gebracht. Het heeft ons laten zien wat er echt toe doet in het leven, hoe flexibel we zijn en hoe snel we ons kunnen aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Het heeft ons uitgedaagd creatief na te denken en laten inzien dat een flexibele en hybride houding ook in 2021 het verschil gaat maken.

Voor PR-professionals heeft de pandemie twee dingen heel duidelijk gemaakt. Ten eerste is een crisiscommunicatieplan voor veel bedrijven cruciaal om het hoofd boven water te houden, maar ook om straks sterker uit de pandemie te komen. Ten tweede moet er veel meer creativiteit, flexibiliteit en positiviteit in de communicatiestrategie worden verwerkt. Nu was ik al nooit zo’n fan van jaarplannen, maar wat ik me heb gerealiseerd is dat een gedetailleerd marcom-jaarplan echt niet meer van deze tijd is. Niemand weet hoe de wereld er over drie maanden uitziet. Natuurlijk moet je wel bedenken wat je het komende jaar wilt bereiken, maar het is veel slimmer om snel en doelgericht mee te bewegen met wat er op je pad komt. Dat is altijd al handig, maar sinds Covid-19 helemaal.

En treed je naar buiten, doe het dan in ieder geval groots en inspirerend. 2020 was zo ontzettend saai dat iedereen met smart zit te wachten op nieuws dat tot de verbeelding spreekt. Kom niet aan met een kleurloos verhaal of iets wat al duizenden keren is verteld. Mensen willen geëntertaind worden. Maak het bold, klop het op. Het is tijd voor een positieve insteek." 

Charissa Goldapple, eigenaar Goldapple Agency: “In 2021 gaan we back to basic, waarbij storytelling een ontzettend grote rol zal gaan spelen. Geen over de top fotoshoots, flitsende filmpjes en spannende taal. Maar een authentiek, eerlijk en herkenbaar merkverhaal. Wat ik merk is dat campagnes soms een beetje uit de lucht gegrepen zijn. Er is te veel over nagedacht, het voelt niet echt en de respons is dan uiteraard ook minimaal. Wat het allerbelangrijkste is voor jouw merk, is dat je een duidelijk beeld hebt van wie jouw doelgroep is… lees verder


[Forum] is powerd by Media Info Groep



www.mediainfogroep.nl

 

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.