Marketing Report
[Forum] Merken & De Wereld in 2020 forum

[Forum] Merken & De Wereld in 2020

In De Wereld in 2020 is van alles aan de hand, zeker als je in de Verenigde Staten woont. Maar daar buiten net zo goed.

Merken als Ben & Jerry's en Nike spreken zich uit en nemen nadrukkelijk standpunt.

In de rubriek [Forum] vragen wij bepalende spelers in de markt naar hun mening naar aanleiding van een actuele vraag. De vraag is deze keer:

Moeten merken zich in De Wereld van 2020 uitspreken over maatschappelijke vraagstukken?

Ana Henriques

, Manager Branding & Campaign bij TUI en Kras: "Het antwoord is niet zwart/wit. Ik zeg ja… als een maatschappelijk vraagstuk onderdeel is van jouw merk DNA en je consequent het thema omarmt.

Pro-actief zijn en niet alleen communiceren als je ermee kunt shinen. Maatschappelijke thema’s mogen wat mij betreft nooit gebruikt worden als middel om merken tijdelijk te versterken, maar moeten een doel op zich zijn waar een merk voor door het vuur gaat.

Allemaal massaal anti dit of dat worden omdat het goed staat op je timeline is echt passé en ongepast."

Baba Touré

, Managing Director Hammerfest: " Merken moeten zich uitspreken maar merken moeten zich vooral bewust zijn van de rol die zij zelf hebben binnen de samenleving. Hou jezelf als merk een spiegel voor, kijk waar jij het verschil kunt maken, kom in actie en spreek je uit.

Niet alleen vandaag maar doe dit structureel. In je beleid als organisatie als ook in de communicatie die je als merk deelt met de samenleving. Met die communicatie heb je namelijk als merk de sleutel in handen om het perspectief in de samenleving vorm te geven. Doe dat dan ook."

Lees de colummn van Baba over racisme hier

Arno Peperkoorn, Directeur-Partner Result Recruitment Group: "Merken moeten zich niet uitspreken om het uitspreken. Merken moeten de noodzaak zien en voelen om zich uit te spreken.

Als jouw doel is om je merk te verkopen aan mensen dan dien je je te verdiepen in mensen. Dan moet je stelling nemen. Vanuit authenticiteit. Je uitspreken kan alleen als het echt is. Uitspreken is geen kunstje. Uitspreken is kleur bekennen.

Niet echt zijn is geen optie."

Kijk de videopresentatie van Arno over diversitiet en inclusiviteit hier

Raymond Bresching

, partner bij Counter Content: "Ik sluit me aan bij Ana en Arno als ze zeggen dat een merk zich alleen moet uitspreken over een maatschappelijk thema als dat bij ze past.

Maar ook dat is niet genoeg. Ik denk dat we juist verder moeten denken dan communicatie alleen. Kom als merk in actie en bewijs, langdurig en consequent, dat je een maatschappelijk thema echt omarmt in plaats van dat je het misbruikt om bij het publiek de valse illusie van maatschappelijke betrokkenheid te wekken.

Juist dat is wat we deze dagen veel te veel zien. Want veel merken zijn geen haar beter dan deze influencer die opgemaakt en wel wat mooie Instagram-foto's laat schieten tijdens een BLM-protest. En weet je: iedereen heeft je door als je als merk niet oprecht bent. Dus practice what you preach."

Dennis van Vugt

, Creative Director bij Born05: “Ja. Dat moeten mensen en dat moeten merken ook. Ik hoop dat het geluid dat nu wordt gemaakt, blijft klinken. Dat het geen opwelling is. Dat er een gezamenlijkheid ontstaat die tot verbinding en verandering leidt.

Zoals thuisblijven hielp, helpt hardop blijven praten nu. Niet achter gesloten deuren, iedereen moet het kunnen horen.

Merken kunnen daarin een grote rol spelen. Binnen hun eigen organisaties én in het publieke domein. Want merken weten hoe ze aandacht moeten krijgen. Zij kunnen helpen in het veranderen van beeldvorming en begrip. Zij zijn in staat gedrag te beïnvloeden. Ik wens ons mensen en merken toe die deze handschoen blijvend oppakken.”

Niels Filmer

, mede-oprichter van Robot Kittens: "Merken, en dan vooral merken die bepalend zijn voor het maatschappelijke beeld van jongeren, hebben absoluut de taak om zich uit te spreken. Merken moeten door hun huidige positie en invloed in de maatschappij hun verantwoording nemen. Liever zijn dit natuurlijk geen holle beweringen of een marketinginstrument maar zelfs als alleen dat het geval is, is de uitspraak al een stap in de juiste richting. 

Hoe meer merken zich uitspreken over deze issues, hoe levendiger de beweging blijft. Helaas werkt dit ook hetzelfde als reclame; hoe meer je het te horen krijgt, hoe groter de kans is dat je het gaat geloven of er in ieder geval over na gaat denken. Als deze standpunten worden uitgesproken door grote merken, dan is de kans veel groter dat iedereen die zich associeert met het merk ook bij zichzelf te raden gaat.

Het gaat natuurlijk niet alleen om de Black Lives Matter beweging nu, maar ook om alle toekomstige maatschappelijke vraagstukken. Moet je als merk bij elk vraagstuk een standpunt innemen en publiek uitspreken? Natuurlijk hoeft niet elk issue voor elk merk aan bod te komen maar een beetje meer die verantwoordelijkheid nemen mag best."

  Stuur jouw bijdrage aan dit forum naar bas@nederlandsmedianetwerk.nl


 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief