Marketing Report
[Forum] Ongevraagd advies aan John de Mol forum

[Forum] Ongevraagd advies aan John de Mol

Met enige regelmaat vragen wij een aantal beeldbepalende spelers in de markt naar hun mening in de rubriek FORUM.

De Nederlandse Mega Media Overname van de Eeuw gaat dus niet door. Tijd voor bespiegeling. De vraag deze keer is:

Wat is jouw ongevraagde advies aan John de Mol?

Paola Cassone | Performance Strategy Director | Initiative

"Het is goed dat Bas Vlugt de oproep heeft gedaan aan ons allemaal om ongevraagd advies aan John de Mol te geven. Maar wie ben ik eigenlijk om advies te geven – en dan nog ook ongevraagd – aan de meest succesvolle tv-producent van Nederland en wellicht Europa?

De man die Big Brother heeft bedacht en daarmee televisie voorgoed heeft veranderd? De man wiens programma’s ik jarenlang met veel plezier heb gekeken, toen ik nog televisie keek.

Maar ik wil wel wat zeggen, en niet alleen aan John de Mol. Hoe goed en revolutionair de (tele)visie van John de Mol ook is geweest, het is nu verleden tijd. Ik denk dat het alleen maar goed is dat de fusie met RTL niet door is gegaan. Want het issue ligt niet bij de schaal, maar bij vernieuwende, goede ideeën. En wat ik nu op RTL zie, is precies hetzelfde als bij Talpa. Dezelfde programma’s van tien of zelfs twintig jaren geleden. Een totaal gebrek aan vernieuwende, goede ideeën….. lees verder

Rodger Werkhoven | Executive Creative Director | iO Amsterdam

"Jammer dat John, in tegenstelling tot Blade Runner maker Ridley Scott, Rutger Hauer nooit heeft weten te interesseren voor zíjn formats. John, hier alvast 2 tips (wel ongevraagd, maar nog niet m'n advies), 1: in het boek Do Androids Dream Of Electric Sheep waarop Blade Runner is gebaseerd, beschrijft Philip K. Dick een reality TV-format dat naar mijn weten nog niet uitgevoerd is. En 2: Sylvia Hoeks, in Blade Runner 2049 een fenomenaal kunstmens, leeft nog!

Nu we het toch over heel existentiële issues hebben als nep, echt, leven, dood en zingeving: Ik zag in één van de andere columns een advies voorbij komen als 'stop lekker met werken'. Wat een slecht advies, dacht ik. John de Mol is workaholic... lees verder

David de Jong | Redacteur | Marketing Report

"Het gegeven dat de 67-jarige John de Mol zijn bedrijf van vooral lineaire radio- en tv-zenders onder eigen controle houdt, is een lastige. Een streamingdienst ontbreekt behoudens de terugkijkdienst Kijk; veel producties zijn dan ook via Videoland (van RTL Nederland) te zien. In die zin is Talpa Network als zelfstandig bedrijf weliswaar enigszins machtig maar op lange termijn niet machtig genoeg. Zou John de Mol dan door willen gaan met het bedrijf totdat hij hoogbejaard is à la Keith Rupert Murdoch die nog steeds de leiding heeft over Fox Corporation?

Of zoals Silvio Berlusconi die als 85-jarige nog steeds de controlerend eigenaar is van wat tegenwoordig MFEMediaForEurope (voorheen Mediaset) heet? In de  Nederlandse traditie is dat weinig waarschijnlijk, maar wel was het productiedeel alvast tot simpelweg Talpa omgedoopt met een eigen logo. Officieel heet het dat er vanuit Talpa Holding, Talpa Network en Talpa geen commentaar wordt gegeven behoudens het statement tot de ACM met het volledige besluit naar buiten zal komen... lees verder

Ate van der Meer | Chief Commercial Officer | Snakeware

 "We komen er middels pandemie, oorlog en de snel veranderende markt met elkaar achter dat alles niet langer maakbaar is. Het leven is eindig gebleken, onze impact en invloed is, gezien op een grotere schaal, maar gering en de wereld en de mensen die daar op leven schreeuwen om verandering.

Ja ik heet zelf Van der Meer van mijn achternaam, maar het meer is echt een keertje vol. Nee, natuurlijk lang niet bij iedereen en gezien de moeilijke tijden waarin we leven, met veel onzekerheden, hoge inflatie en helaas polarisatie is het meer bij menigeen aan het opdrogen of zelf leeg... lees verder

Budi Gonzalez de Chaves | Oprichter | Bijvoorkeur

"De fusie tussen Talpa en RTL wordt geblokkeerd door de ACM. In het FD lees ik: De markt voor tv-advertenties vormt het grootste probleem. RTL en Talpa hebben ongeveer 70% van deze markt in handen, de overige 30% zit bij de publieke omroep (STER).

Als ik heel eerlijk ben vind ik dat de ACM een dapper besluit heeft genomen. En dat moet niet makkelijk zijn geweest. Net als dat het heel verstandig is dat de overheid heeft besloten om de STER-blokken stapsgewijs te halveren in 2027. En Noord-Holland eindelijk het goede voorbeeld heeft gegeven door vlees-, vis- en fossiel- reclame uit het straatbeeld te weren... lees verder

Jérôme Kuijken | Managing Director | De Speld & Partners

"Of ik ongevraagd advies wil geven aan John de Mol. Als Bas Vlugt van MarketingReport dat vraagt dan doe ik dat natuurlijk. Mijn ongevraagde advies aan John is: stop lekker met werken. Dit is het perfecte moment. Je bent de 67 gepasseerd. Het mag. En je hebt nog een leven voor je. Natuurlijk was het mooi geweest als je met je fusie Google, Meta en TikTok had kunnen stoppen. Maar laat gaan John. Laat een ander het oplossen. Laat het los. Het is goed zo.

Maar voor het zover is lijkt het me gepast om John te bedanken. Voor alle mooie programma’s en alle BN-ers die we van je kregen. Ik was enorme DJ Kat Show-fan. Ik zat om zaterdagmorgen om 6 uur klaar voor Sky Channel. En ik werd ook meteen levenslang fan van Linda de Mol... lees verder

Bas Vlugt | Oprichter | Marketing Report

Toen John de Mol Talpa Network presenteerde, was ik erbij. Ik zat recht tegenover hem op de eerste rij met mijn mobieltje zijn historische toespraak te filmen. Dat filmpje heb ik gepubliceerd maar is verloren gegaan. Het artikel dat ik schreef, staat nog steeds online - het begint als volgt:

Donderdag 23 november 2017 zal de mediageschiedenis in gaan als de dag dat John de Mol Talpa Network presenteerde. In een afgeladen De La Mar Theater aan het Leidseplein in Amsterdam opende John de Mol zelf de Talpa presentatie met een voordracht, iets wat hij alleen bij hoge uitzondering doet. Al eerder heeft John de Mol gezegd dat het zijn droom en ambitie is om een groot Nederlands crossmediaal bedrijf te bouwen en nu, nadat Talpa het meerderheidsbelang van Sanoma in SBS Broadcasting heeft overgenomen, is het moment gekomen om die droom en ambitie om te zetten in realiteit... lees verder


Een bijdrage insturen

Stuur jouw bijdrage aan dit forum aan bas@marketingreport.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief