Marketing Report
[Forum] Wat gaat het Contentmarketing Jaar 2022 brengen? forum

[Forum] Wat gaat het Contentmarketing Jaar 2022 brengen?

Met regelmaat vragen we een aantal bepalende spelers in de markt naar hun mening aan de hand van een actuele vraag.

De vraag deze keer is:

Wat gaat het Contentmarketing Jaar 2022 brengen?

Monique Bergers, managing director van N=5: Content is al een tijd het buzzword binnen marketing. Toch zijn er, naast portretten en kleine social formats, weinig cases in Nederland die echt het verschil maken. Terwijl het aanbod en de hoeveelheid content die we consumeren alleen maar toenemen. We leven in een content-economie waarbij iedereen strijd om aandacht. Elke dag zien we uren aan content voorbijkomen, maar zelden kunnen we deze boodschappen nog reproduceren. Dus hoe komt het dat we de kern van een documentaire of film, wel vaak moeiteloos kunnen navertellen.

Als we kijken naar de grootste contentwinnaars van 2021, de serie Squid Game en de film Don’t Look Up, valt iets op. Beide Netflix-producties houden de wereld aan het scherm gekluisterd en hebben een inhoudelijke boodschap als moraal van hun verhaal... lees verder

Jasper van Zandbeek, eigenaar van Zandbeek. Pioniers in contentmarketing: De inflatie van het begrip contentmarketing zette het afgelopen jaar stevig door. Het wordt inmiddels gebruikt (en vooral misbruikt) voor zowat iedere vorm van commerciële communicatie. Een advertorial in je favoriete nieuwsmedium? Contentmarketing. Influencercampagne voor een productlancering? Contentmarketing. Een video op YouTube? Yep.

Contentmarketing is dan ook de veilige haven, een manier om impopulaire termen als reclame of corporate communicatie te vermijden. Voortkomend uit de nimmer aflatende drang van bureaus en marketeers om jong, hip en vooruitstrevend te lijken en direct op iedere hype te duiken. Met als gevolg dat contentmarketing nu zelf onderdeel is geworden van de lange lijst met uitgeholde marketingtermen. Zo. Dat is eruit... lees verder

Sophie van der Schaft & Suzanne Broeders van &.agency: Influencer gedreven content marketing kwam tegelijk op met de komst van social media. In eerste instantie vrij ongedwongen benaderd, waarbij influencers een bepaald merk of product natuurlijk integreerden in hun content. De laatste jaren wordt, onder andere door de aangescherpte regelgeving en het toegenomen bereik, meer verlangt vanuit de adverteerder.

Een waterdicht contract en bijbehorende briefing moet ervoor zorgen dat een influencer exact weet uit te dragen waar het merk of product voor staat. Meerdere boodschappen vanuit het merk moeten vaak in één content stuk gecommuniceerd worden aan de consument. Overwegend gaat dit ten koste van de authenticiteit, geloofwaardigheid én het succes. De vraag rijst daarom; willen we niet teveel en denderen we daarmee keihard ons doel voorbij... lees verder

Aart Lensink, directeur van LVB: Relevantie maakt een comeback in 2022. Want al het gepraat over purpose, dat vinden consumenten niet meer zo boeiend. Iedereen heeft het er nu een paar jaar uitvoerig over gehad. Iedereen heeft een klimaatvriendelijke purpose. Maar ben je als merk wel relevant? Om je relevantie te laten zien, is de inzet van een eenvoudige, prikkelende reclameboodschap niet altijd voldoende. Soms moet je wat meer vertellen. Content dus. Contentmarketing.

Content is, over het algemeen, de verdiepingsslag die je als merk wil aanbrengen in de communicatie met je doelgroepen. Waarbij reclame in vrijwel alle gevallen zorgt voor de eerste aandacht. Maar die grenzen vervagen dus waar we bijstaan. Als je het goed doet, lopen reclame en content naadloos in elkaar over... lees verder

Jonas Vandroemme & Reinhard De Milt van Com & Co: Wij geloven dat vier bepalende trends het jaar zullen kleuren. Vier shifts in ons vak die op zichzelf boeiend zijn, maar ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. De rode draad: een content-first aanpak waarin ijzersterke inhoud het hart vormt van elke succesvolle marketingstrategie.

Shift 1: het einde van funnelvisie. Onder impuls van marketingtechnologie zoals Google en Hubspot maakte de klassieke marketingfunnel de voorbije jaren grote sier. Als marketeers bouwden we met z’n allen aan marketingmachines van awareness tot conversion met gated content en nurturing flows als belangrijkste tactieken. Wie de beste funnel in elkaar puzzelde, had een competitief voordeel... lees verder

Stacey Rookhuizen

, oprichter van Bombilate: Adembenemende 8K-droneshots, nog nooit vertoonde special effects, Max Verstappen, tourbussen vol influencers, virtuele figuren en acteurs, een follow-up op het aambeienzalf-grapje bij Kruidvat en bovenal over-scripted en over-geregisseerde scènes vol onbetaalbare auto’s, tieten, schieten en natuurlijk helikopters. Dat is samengevat wat we níet veel gaan zien op het gebied van contentmarketing in 2022. Althans, als je het mij vraagt. Hopelijk.

Wat dan wel? Ik maak hierbij graag een vuist voor authentieke, menselijke content. Persoonlijke, waargebeurde verhalen. Unscripted en écht. Storytelling dus, waarbij de focus van de content daadwerkelijk op de mensen en emoties ligt en dus niet op de (te verkopen) producten... lees verder

David Barens, Chief Marketing Officer bij MMMatter: In algemene zin hoop ik dat we in 2022 elkaar weer meer fysiek kunnen opzoeken. Op kantoor, bij klanten en op events. Hoe goed het digitaal samenwerken ook gaat, wat mis ik (en velen met mij) die fijne energie van fysiek samenkomen en samen mooie dingen maken!

Ik hoop en verwacht dat content marketing in 2022 zich als vakgebied verder blijft ontwikkelen. Er wordt veel goede content gemaakt, maar ik zie ook nog steeds enorm veel content die 0 toegevoegde waarde heeft voor de ontvanger. Advertenties verpakt als content. En laten we eerlijk zijn, wie besteed er voor zijn lol tijd en aandacht aan het kijken, lezen en luisteren van een advertentie? Goede content marketing is van waarde voor de ontvanger door te informeren, te inspireren, te vermaken of te helpen... lees verder


Stuur jouw bijdrage aan dit [Forum] naar bas@marketingreport.nl

 

Abonneer je op onze nieuwsbrief