[Forum] Welke stappen zet jouw mediabureau in 2021?

[Forum] Welke stappen zet jouw mediabureau in 2021?

26-05-2021 12:48:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 4921 | Tags:

In de rubriek [Forum] vragen wij bepalende spelers in media en marketingcommunicatie naar hun mening naar aanleiding van een actuele vraag.

Ieder voorjaar vragen wij mediabureaus naar hun plannen.

Welke stappen zet jouw mediabureau in 2021?

Rogier Bruggeman, directeur van ZIGT Mediabureau: "2021 is voor ons een bijzonder jaar. Allereerst omdat we 1 april 20 jaar bestonden. Helaas konden we dat nog niet grootschalig doen, maar dat gaan we later in 2021 uiteraard wel inhalen.

Daarnaast introduceren we een aangescherpte positionering onder de noemer Freedom to grow. Freedom is het fundament van ons DNA als bureau, maar we zien dat we een steeds breder speelveld hebben waarin we opereren. We verbreden onze horizon steeds meer doordat onze klanten steeds complexere vraagstukken bij ons neerleggen. Dit vraagt om het combineren van bestaande met nieuwe disciplines en blikvelden. De aanpassing van Freedom of media naar Freedom to grow past hierbij. Op het oog wellicht een klein verschil, maar het tekent precies de uitdagingen waar ZIGT samen met onze klanten voor staan. De gesprekken die wij elke dag met onze klanten voeren gaan veel breder dan mediavraagstukken, maar groei staat eigenlijk altijd centraal.

Groei in omzet, groei in waarde, groei in bekendheid, groei in of van medewerkers of andere vormen van groei. Media is daarbij een middel, maar groei wordt altijd gerealiseerd in combinatie met andere factoren. En met name die krijgen een steeds nadrukkelijkere rol binnen ZIGT voor de veelheid en diversiteit aan klanten. Hiermee vullen we voor hen zowel media- als marketing- en businessvraagstukken in... lees hier verder

Eva Hollander is Managing Partner bij Initiative: "Afgelopen jaar werd me meer dan ooit duidelijk waarin ons team knettergoed in is: veerkracht, lef, creativiteit en doorzettingsvermogen. En ook dit jaar hebben we veel van deze eigenschappen nodig. Om de kwaliteit en service te blijven leveren die adverteerders van Initiative verwachten, maar ook om ons in onze continue veranderdrang te supporten. Verandering is onderdeel van ons DNA. Initiative verandert om voorop te blijven lopen in ons vakgebied, om zo relevant te blijven voor onze adverteerders. Als we voor hen de gewenste groei weten te realiseren, groeit Initiative mee.

We zijn natuurlijk al even op weg in 2021; en wij labelen het nu alvast als het jaar van beweging. Er is veel behoefte aan verandering. Zowel als individu en als organisatie willen mensen reuring, weer vooruit na een jaar gevoelsmatige stilstand. Wij zijn trots op onze lange klantrelaties; en we hebben een team dat erop is ingesteld om ook binnen een langdurige relatie beweging te veroorzaken, om de goede en soms kritische gesprekken met elkaar te blijven voeren... lees hier verder

Willem-Albert Bol,  CEO van Abovo Media en Maxlead: "De grootste uitdaging van alle bureaus was en is nog steeds klanten helpen om het meeste effect uit hun marketinginvesteringen te halen. Actueel in 2021 is dat, ten onrechte, steeds meer CEO’s en CFO’s marketing en marketingcommunicatie als een kostenpost zien. In deze coronatijden lijkt de focus op besparen logisch. Maar investeren in marketing en communicatie is broodnodig voor commercieel succes. Veel merken spelen een defensief spel, terwijl wij bij Abovo Maxlead vooral een offensieve aanpak kiezen. Winnen en ook behoud van marktaandeel vragen om lef. Klanten met die mentaliteit weten ons feilloos te vinden. 

 

Het communicatie vakgebied is vooral heel tevreden met zichzelf. Bij Abovo Maxlead zitten wij daar meer nuchter in. Alles draait om effect aantonen. Onze klanten zoeken vooral een sparringpartner die hen prikkelt en met hen in discussie gaat. Niet op gevoel, maar op feiten en data. Niet komt met nice-to-have promotie-ideeën, maar komt met een need-to-have aanpak om de consument te overtuigen. Eigenzinnigheid is daarbij van essentieel belang. Hoe en waar val je mee op? Hoe zorg je voor onderscheidend vermogen? Hoe haal je meer uit je investering? Waar in de klantenreis haal je de meeste resultaten... lees hier verder

 

Els Wijnstekers, Director of Client Management bij dentsu Netherlands: "2021 is voor media van dentsu de start van een gloednieuw hoofdstuk. Naast een nog nauwere samenwerking tussen onze service lijnen CXM (Merkle) en Creatie (dentsuAchtung!) en Media gaan we in de loop van 2021 de verschillende sub labels binnen media achter ons laten. Er is nu één MT voor media bestaande uit Michael Willems, Wouter Moen en mijzelf. We kunnen stellen dat we de enige zijn van de holding companies die zo ver gaan. Met als duidelijk doel om ons simpeler en leniger rondom onze klanten te organiseren. Marc Pritchard van P&G zei enige tijd geleden niet voor niets tegen bureaus: "Your complexity is not my problem". Binnen media werken alle competenties radicaal samen met de klant als middelpunt.

Dat heeft de eerste vruchten al gelijk afgeworpen voor een nieuwe klant Bertolli en voor een bestaande klant als T-Mobile, waarbij we de dienstverlening uit hebben kunnen breiden. De samenwerking van media met de twee andere servicelijnen (CXM en creatie) om klanten te helpen volledig geïntegreerd customer journeys aan te vliegen krijgt op deze manier ook vorm... lees hier verder

Samantha Catsburg, Client Service Director bij Stroom: "STROOM is energie voor groei. De belangrijkste stap in 2021 is dan ook om meer merken te helpen met de gewenste groei in merk en business resultaten. Door de schaal - en ook de inkoopkracht van het Candid platform zijn we daar klaar voor. We zien de eerste positieve resultaten van de omschakeling in het corona jaar en heten binnenkort twee nieuwe klanten welkom die de nieuwe koers herkennen en omarmen.

We geloven dat aandacht voor de klant en elkaar en de beste professionals het  verschil maken. En daar zijn we goed in. Ook in 2020 hebben onze klanten die extra aandacht weer gewaardeerd met de nummer 1 positie in de FONK100. Daar zijn we trots op maar we moeten ook vooruit blijven kijken.  

Op dit moment zien we twee belangrijke ontwikkelingen:

De klantbehoefte aan een efficiënt, effectief en creatief mediaplan blijft onveranderd, maar de doorlooptijden zijn korter geworden. Doordat we op elk niveau binnen STROOM korte lijnen hebben met onze klant, kunnen we dit goed afstemmen en ook opvangen. Ons team van consultants is flexibel en de back office is lean & mean ingericht zodat we efficiënt te werk gaan... lees hier verder

Sjors Kroon, oprichter en CEO van mediabureau Media Reverse: "Wij zijn sinds jaar en dag gewend te willen groeien. Groei in klanten, in mensen, in positie, in expertise. Simpel, maar door er focus op te hebben zijn we de afgelopen jaren succesvol geweest en staat Media Reverse als een huis.

Door Corona werd groei uitdagender, veel marketingmanagers hadden wel wat anders aan hun hoofd dan een nieuw mediabureau. Bij het bepalen van onze agenda van 2021 rees daarom de vraag waarom groei zo belangrijk is voor ons en waarom het continu ons uitgangspunt is geweest. En ook waarom klanten bij ons blijven of naar ons zouden willen overstappen. We kwamen op vijf aspecten:

(1). Bestaansrecht. Groeien betekent overleven, zeker in een markt die continu verandert. Als jij niet meebeweegt, niet groeit, komt het moment waarop je niet meer aansluit bij behoeften en verlangens van de klanten en markt steeds dichterbij. Het gevolg? Klanten stappen over naar de concurrent die wel meebeweegt. Innoveren en investeren in de toekomst staat daarom hoog op de agenda, in nog betere campagne-onderbouwing met data bijvoorbeeld, of in bredere online services... lees hier verder

Jasmijn Bouwmeester, Client Service Director bij M2Media: "

In 2021 blijft aanpassingsvermogen het centrale thema. We zien juist nu bij klanten een enorme behoefte aan flexibiliteit en snelheid om je snel aan te kunnen passen aan steeds wisselende omstandigheden. Wij hebben daar in 2020 samen met onze klanten het bewijs voor geleverd en zullen deze successen in 2021 voorzetten.

Voor ons staat omzet groei van klant voorop en niet een mediaoplossing. Business first noemen we dat. Business first komt voort uit het ondernemende karakter van ons bureau. We stellen ons voor elke opdracht de vraag “Wat zouden we doen als het ons eigen geld zou zijn?”. Business first, betekent ook schouder aan schouder staan met onze opdrachtgevers en doordat we continue vanuit inzicht in de markten vertrekken kijken we samen naar dezelfde uitdaging.

Doordat onze klanten groeien, groeien wij ook en daardoor hebben we inmiddels vanuit het Candid platform toegang tot meer dan 250 marketing, communicatie, media, data & digitale specialisten. Omdat alles verbonden is kunnen we die, daar waar nodig, inzetten voor het verbeteren van de effectiviteit van onze klanten. Dat gaat veel verder dan een media advies en dat geeft onze klanten een enorme voorsprong en toegang tot schaalbare competenties.

In 2021 gaan we door met de ontwikkeling van ons eigen unieke talent en zullen we samen met klanten, naast prijswinnende campagnes, vooral business groei realiseren. Wij hebben er zin in!"

 

Stuur jouw bijdrage aan dit forum naar Bas Vlugt | bas@nederlandsmedianetwerk.nl

Eerder organiseerden we onder meer deze fora:

[Forum] Wat kunnen marketeers met Clubhouse?
[Forum] Wat gaat jouw bedrijf in 2021 doen met data?
[Forum] Hoe zal de advertentiemarkt zich ontwikkelen in 2021?
[Forum] Hoe zal PR zich ontwikkelen in 2021?
[Forum] De Open campagne van Coca-Cola
[Forum] Hoe kunnen media in Nederland optimaal gebruikmaken van de adverteerdersboycot van social media?

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.