Marketing Report
Franc Weerwind: reclameverbod ongerichte gokreclame per maart 2023; oproep aan partijen nieuws

Franc Weerwind: reclameverbod ongerichte gokreclame per maart 2023; oproep aan partijen

Minister Franc Weerwind (D66) denkt dat het niet realistisch is dat het verbod op ongerichte gokreclame per 1 januari 2023 er zal zijn. Volgens de minister voor Rechtsbescherming zal het verbod procedureel eind februari, begin maart 2023 kunnen worden afgekondigd via een Algemene Maatregel van Bestuur. Dit bleek uit een overleg van de minister met de Tweede Kamer. 

Dit komt omdat nu de internetconsultatie hier van is afgerond, deze nog naar de Raad van State moet en nog moet worden voorgelegd aan de Tweede Kamer. Volgens de minister kosten de procedures via de instituties tijd en had de Tweede Kamer nu pas gelegenheid om erover te spreken.

Alleen nog gerichte online reclame voor 24+

Het reclameverbod zal betekenen dat reclame voor online gokken niet via radio, televisie, VOD, kranten, tijdschriften en buitenreclame mag worden aangeboden. Op internet mag de gokreclame voor online kansspelen nog wel indien duidelijk verzekerd is dat het medium zich richt is op mensen van boven de 24 jaar. Het verbod op sportsponsoring zal twee jaar na het ingaan van het algemene reclameverbod komen (maart 2025), terwijl verdere sponsoring per maart 2024 verboden wordt.

Het verbod komt er als gevolg van moties van de SP, ChristenUnie, PvdA, GroenLinks, CDA, Bij1, PvdD, SGP, Volt en Denk in december 2021 en februari 2022 die een wettelijk verbod op online kansspelreclame vragen. Deze moties kregen een meerderheid in de Tweede Kamer dankzij de steun van de PVV.

Veel jongeren spelen

De minister zei dat het er op lijkt dat op basis van de eerste cijfers relatief veel jongeren online mee te doen met kansspelen, terwijl dit juist een kwetsbare doelgroep is die beschermd moet worden. Wel wijst de minister er op dat de effecten die de sector met de minister heeft afgesproken helpen. Buitenreclame is gestopt, er zijn geen rolmodellen meer te zien en het aantal uitingen op televisie is verminderd en worden alleen na 22:00 uur uitgezonden.

Wel is het aantal onlinereclames fors gestegen evenals het aantal sponsorcontracten in de sport. De minister zegt daarbij dat het hem sterkt in de keuze dat online reclame fors zal worden beperkt en sponsoring op termijn wordt verboden. Dat de casino's (landgebonden aanbieders) wel reclame mogen blijven maken, vindt de minister een te accepteren risico zij het dat duidelijk moet zijn dat het om landgebonden aanbod gaat. Daarbij is het zo dat de risico's lager zijn, er beperktere openingstijden zijn en interventies door medewerkers mogelijk zijn.

Oproep aan sector

Zowel de ChristenUnie als de SP vroegen om een eerder recalmeverbod en vrezen met name rondom het WK Voertbal dat er ingespeeld wordt op de reclamemogelijkheden nu dat nog kan. Franc Weerwind heeft daarop een morele oproep gedaan aan de gehele reclamesector om reclame te verminderen en verantwoordelijk om te gaan met de reclame. De minister heeft wel aangegeven de stukken met urgentie naar de Raad van State te sturen met de oproep die snel te behandelen zodat die mogelijk toch eerder van kracht kan worden.

Screenforce

Screenforce, de brancheorganisatie die partijen als RTL Nederland (Ad Alliance), Ster, Talpa Network (Talpa Media Solutions) vertegenwoordigt, verzet zich tegen een verbod. Tijdens de consultatie schreef directeur Michel van der Voort dat de reclamebudgetten niet zullen afnemen, maar zich verplaatsen van een controleerbare massamediale omgeving - met de reeds afgestemde, zichtbare en meetbare beperkingen op volume, bereik, inhoud en tijdstip - naar platformen als Google en Facebook, beschikbaar zonder account en met een groot en groeiend bereik vooral onder jongeren.

Volgens Screenforce zal reclame op deze platformen de mogelijkheid bieden om direct over te gaan tot speldeelname, aangezien het online kansspelaanbod slechts een muisklik verwijderd is. Screenforce heeft verder in een document van 45 pagina's uiteengezet waarom het verbod in zijn optiek in strijd is met doelstellingen van de Wet Kanspelen op Afstand, strijdigheid met de Mediawet, strijdigheid met het vrije verkeer van diensten in de EU, beperking van de vrijheid van meningsuiting, ongelijk speelveld, het rechtszekerheidsbeginsel en het zorgvuldigheidsbeginsel.

Screenforce heeft er ook op gewezen dat het aantal contacten met mensen onder de 23 jaar op televisie procentueel heel gering is en de kijktijd van jonge mensen na 21:00 uur eveneens gering is (13 minuten per dag, terwijl dit 57 minuten is bij 6+). Volgens Screenforce zou aan de hand van de tariefkaarten in oktober 2021 voor 8 miljoen euro aan spots door Toto, Holland Casino, Batavia Casino, Betcity, Tombola en Fairplay Casino zijn uitgezonden, waarbij slechts 5,4 procent van de 6-23 jarigen zijn bereikt. In november 2021 was dit 8,7 miljoen euro (inclusief Bet365) met een bereik van 6,2 procent bij 6-23 jarigen.

NDP Nieuwsmedia

Ook NDP Nieuwsmedia heeft in zijn zienswijze bezwaren ingediend en vraagt zich de doeltreffendheid af, vreest net als Screenforce dat de big tech hiervan profiteert en vraagt zich af hoe gericht adverteren boven de 24 jaar kan en nog privacyvriendelijk te blijven. NDP Nieuwsmedia vertegenwoordigt commerciële nieuwsuitgevers waaronder RTL Nederland (RTL Nieuws), DPG Media en Mediahuis.

Voetbalorganisaties

De KNVB, Eredivisie, Keukenkampioen Divisie en de Federatie van Betaald Voetbal Organisaties stellen dat er direct 40 miljoen euro per jaar zal wegvallen en indirect 30 miljoen euro per jaar omdat broadcasters minder reclame-inkomsten overhouden en aldus ook minder over zullen hebben voor de uitzendrechten. De voetbalorganisaties noemen de maatregel voor een verbod op sportsponsoring disproportioneel en ineffectief.

Zie ook:

- België gaat gokreclame nagenoeg geheel verbieden
- Minister Franc Weerwind: verbod op ongerichte reclame kansspelen
- Franc Weerwind (D66) stribbelt tegen bij parlementaire wil tot verbod gokreclames

- Outreach beperkt online gokreclame

www.rijksoverheid.nl
www.tweedekamer.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief