Marketing Report
Fransz Finds - Vol 14. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 14. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Toe aan wat afleiding waar je wat aan hebt? Dan is deze tweewekelijkse column precies wat je nodig hebt. Bij Fransz Finds krijgt creativiteit het podium dat het verdient. Wat maakt een goed idee goed? En wat kun jij daarmee als nieuwsgierige marketeer? De antwoorden vind je hier. Gecureerd door Daryl Fransz, Senior Creative bij MIX.

#1 Heinz - It has to be Heinz

Mogelijk mijn favoriete campagne van 2023. “Even when it isn’t heinz, it has to be Heinz.” Drie weken geleden lanceerden Heinz een serie uitingen in samenwerking met het Canadese bureau Rethink. De marketingafdeling liep een video op Snapchat tegen het lijf van een ware ketchup-fraudeur. Wat blijkt; dit gebeurt vaker.

Een op waarheid gebaseerd inzicht uitvergroten is een sterke fundering voor communicatie. Het inzicht sluit ook nog eens naadloos aan op de positionering “The original flavour maker” . Maar alleen met een inzicht ben je er niet. Hier komt een knap staaltje fotografie bij kijken, waarbij je het gevoel krijgt dat je zelf de ketchup-fraudeur betrapt. En dat in combinatie met één zin die het concept rond maakt. Een uitstekend voorbeeld van hoe copy en beeld elkaar versterken. Samen optellend tot iets wat ze los van elkaar niet zo krachtig kunnen overbrengen. Reclame van de bovenste plank. Bekijk hier de overige afbeeldingen

#2 Barron’s - Rethinking plastic

Visueel vuurwerk, verpakt in matige verhalen. Vanuit een broeierige conferentiezaal in Barcelona kregen we tijdens het OFFF-festival presentaties van creatief talent van over de hele wereld te zien. Wat blijkt; mooi werk maken en mooi werk verkopen is echt een andere skillset. Maar dat gaf ook ruimte voor een artiest om er met kop en schouders bovenuit te steken. Barcelona's finest; Javier Jaén.

Een idee op pakkende wijze vangen in een beeld is één van de grootste uitdagingen waar reclamemakers tegenaan lopen. Aandacht is schaars - dus hoe sneller jij je idee over kunt brengen - hoe beter. Deze Spanjaard is hier een ware meester in. Iets terugbrengen tot de essentie door symboliek te gebruiken om de boodschap over te brengen. Mooi terug te zien in zijn werk voor Barron’s. Maar dat is slechts een voorbeeld. Bekijk hier zijn Instagram voor de overige en geniet.

#3 airbnb - Bonnie & Clyde

De kans dat je een glimlach op je gezicht hebt na het kijken van deze video acht ik groot. De kans dat je nu zin hebt in vakantie acht ik nog groter. In 2022 lanceerde airbnb een serie aan video’s van verschillende vakantiegangers. Bedacht en gemaakt door het wereldberoemde bureau uit New York: Droga5.

Een paar vakantiefoto’s achter elkaar geplakt in een video. That’s it. Dat kan zo gruwelijk saai zijn, maar het is allesbehalve. Waar dat aan ligt? Een stukje menselijkheid, herkenbaarheid en echtheid. Een mooi bewijs dat een productie niet de wereld hoeft te kosten, zolang je een scherp oog en een beetje empathie hebt. En voor de marketeers die nu denken Dit kan ik ook wens ik al het succes toe. Zolang je het maar laat om de beelden uit stockbanken te halen!

--

Hopelijk hebben deze drie prikkelende creaties je geïnspireerd. De gemene deler van deze uitingen is het idee. Hetgeen wat het doordacht maakt, emotie overdraagt en mensen in beweging brengt. En daar worden we bij MIX altijd enthousiast van.

Daryl Fransz

Daryl Fransz is Senior Creative bij MIX. Daar is hij verantwoordelijk voor onder andere Boels Rental, auto-dealer.com en BPD. Binnen MIX is hij ook de go-to trendwatcher. Dat verhoudt zich vooral tot het dagelijks volplempen van het Inspiratie-Slack-kanaal. Het team vond dat-ie daar maar eens wat meer mee moest doen.

MIX

MIX is een idee-gedreven bureau. Wat betekent dat we creativiteit inzetten als motor voor ideeën. Al het andere komt later. Data, middelen, kanalen. Het is allemaal ondergeschikt aan het idee. Wanneer het idee staat, kijken we welke uitwerking het meest passend en doeltreffend is. Middelenvrije creatie dus. Een goed idee is namelijk het enige wat écht bij mensen blijft hangen. Al het overige is ruis. Meer goede ideeën vind je op onze instagram. Daar posten we dagelijks wat ons inspireert in onze story.

Lees ook:

Fransz Finds - Vol 13. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 12. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 11. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 10. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 9. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 8. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.