Marketing Report
Fransz Finds - Vol 3. | Inspiratie waar je wat aan hebt nieuws

Fransz Finds - Vol 3. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Toe aan wat afleiding waar je wat aan hebt? Dan is deze tweewekelijkse column precies wat je nodig hebt. Bij Fransz Finds krijgt creativiteit het podium dat het verdient. Wat maakt een goed idee goed? En wat kun jij daarmee als nieuwsgierige marketeer? De antwoorden vind je hier. Gecureerd door Daryl Fransz, Senior Creative bij MIX.


#1 Harley Davidson

Dit is zo’n uiting die je visueel en tekstueel kan horen. Een akoestisch country gitaardeuntje, een voorbij zoevende ronkende motor en een diepe knapperige stem die jou deze line, op enigszins denigrerende wijze, voorleest. Typical Americano!

Of dergelijk chauvinisme bij iedereen in goede aarde valt, is natuurlijk de vraag. Maar wel eentje die niet aan de orde is bij het betreffende medium; namelijk een Amerikaans biker-magazine. En een gigant binnen die niche mag dan ook best wat branie tonen wanneer ze in zo’n blad adverteren. Mits het on point is natuurlijk.

En met gepaste zelfverzekerdheid doet Harley Davidson precies dat. Deze door Chris Wimpeyin geschoten foto in combinatie met de creatieve directie en copy van Agency Carmichael Lynch vangen precies het gevoel waar de doelgroep naar verlangt: vrijheid!

Er is veel durf voor nodig om enkel op emotie te adverteren. De bovengenoemde hoofdrolspelers hadden dat en hebben geleverd.

 

#2 Walt Disney World

De andere afbeeldingen

No words needed.

Bij de vorige uiting kon ik enorm genieten van de zelfverzekerdheid van Harley Davidson om geen functionele copy te gebruiken. Dan is dit nog wel even een overtreffende trap. Deze campagne van Yellow Shoes heeft de passende titel ‘After Disney’. Je hoeft zelf geen kinderen te hebben of ooit in een van hun franchise pretparken te zijn geweest, om deze situaties te kunnen begrijpen.

Hetgeen wat er met de campagne bereikt tracht te worden, is overigens geen alledaags grapje. Anno 2022 kosten tickets voor een dagje Disney World $135,- voor volwassenen en $130,- voor kinderen. En dan is er nog geen dollar aan consumptie of merchandise gespendeerd. Niet elke achterbank zal daarom zodanig afgeladen zijn met peperduur speelgoed, maar de kans is zeker aanwezig dat er 1, 2 of 3 slapen als roosjes. Op de herinneringen aan zo’n bezoek kan je als ouder nog wel even teren.

Zonder zelf kinderen te hebben, kan ik me voorstellen dat je het als ouder daar voor doet. En wanneer je dergelijke budgetten op de kinderen wil spenderen, kan je dat maar beter op de juiste plek doen. Disney weet op basis van decennialange ervaring en oneindige jeugdelijke belangstelling dat zij die bestemming zijn. Waardoor verbale overtuiging niet eens noodzakelijk is.

#3 Apple

Wanneer advertising en kunst elkaar de hand schudden, ontstaan er de meest uitzonderlijke concepten en creaties. Meestal komt er bij het verwezenlijken van zulke extravagante hersenspinsels een groots productiebudget kijken. De juiste creatieven, producenten, filmmakers; het is niet aan de eerste beste MKB’er besteed. Laat dit nou echter net een editie zijn vol met vermogende industrieleiders.

Voor de lancering van de ‘Homepod’ bundelde TBWA/Media arts lab hun creatieve directie met regisseur Spike Jonze. De oscarwinnaar is geen vreemde op het gebied van dansexpressies. Hij gechoreografeerde in de 90’s muziekvideo’s van Fatboy Slim en recenter nog de openingsceremonie van de New York Fashion Week in 2017.

Wie ooit in datzelfde NYC is geweest of voldoende Seinfeld heeft gekeken, kijkt niet op van het feit dat hoofdrolspeelster FKA Twigs thuiskomt in een kenmerkend compact appartement. Wanneer zij een beroep doet op een functionaliteit van de nieuwbakken gadget, wordt de woning door middel van CGI bij elke expressieve dansbewegingen uitgerekt. Althans; dat zou je denken.

In werkelijkheid betreft het een grotendeels praktische set met talloze kleurrijke uitschuifbare elementen. Met ongekend secure directie, worden de objecten door mensen bewogen. Hierin is met name het schuif- en verlichtingswerk van het shot waarin ze een gang maakt, een waar huzarenstukje.

Dat Apple naast een vlekkeloze uitvoering, ook nog eens de essentie van het product weet te vangen, maakt de campagne tot een hedendaagse klassieker. Om dat voldoende eer aan te doen, wil ik jullie deze behind the scenes beelden niet onthouden.

---

Hopelijk hebben deze drie prikkelende creaties je geïnspireerd. De gemene deler van deze uitingen is het idee erachter. Hetgeen wat het doordacht maakt, emotie overdraagt en mensen in beweging brengt. En daar worden we bij MIX altijd enthousiast van.

Daryl Fransz

Daryl Fransz is Senior Creative bij MIX. Daar is hij verantwoordelijk voor onder andere Boels Rental, auto-dealer.com en BPD. Binnen MIX is hij ook de go-to trendwatcher. Dat verhoudt zich vooral tot het dagelijks volplempen van het Inspiratie-Slack-kanaal. Het team vond dat-ie daar maar eens wat meer mee moest doen.

MIX

MIX is een idee-gedreven bureau. Wat betekent dat we creativiteit inzetten als motor voor ideeën. Al het andere komt later. Data, middelen, kanalen. Het is allemaal ondergeschikt aan het idee. Wanneer het idee staat, kijken we welke uitwerking het meest passend en doeltreffend is. Middelenvrije creatie dus. Een goed idee is namelijk het enige wat écht bij mensen blijft hangen. Al het overige is ruis. Meer goede ideeën vind je op onze instagram. Daar posten we dagelijks wat ons inspireert in onze story.

Lees ook:

Fransz Finds - Vol 1. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 2. | Inspiratie waar je wat aan hebt

 

 

 

Abonneer je op onze nieuwsbrief.