Marketing Report
Fransz Finds - Vol 6. | Inspiratie waar je wat aan hebt column

Fransz Finds - Vol 6. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Toe aan wat afleiding waar je wat aan hebt? Dan is deze tweewekelijkse column precies wat je nodig hebt. Bij Fransz Finds krijgt creativiteit het podium dat het verdient. Wat maakt een goed idee goed? En wat kun jij daarmee als nieuwsgierige marketeer? De antwoorden vind je hier. Gecureerd door Daryl Fransz, Senior Creative bij MIX.

#1 The Economist - The coming food catastrophe

Er zijn nogal wat dingen gaande in de wereld. De meest schokkende nieuwsitems zijn binnen 24 uur al vergeten, omdat het volgende schandaal voor de deur staat. Maar dat maakt de individuele onderwerpen niet minder belangrijk. Ervoor zorgen dat iets blijft hangen zodat er ook naar gehandelt wordt heeft naast urgentie ook een stukje creativiteit nodig. Hoogstwaarschijnlijk ging de Spaanse visual artist Ricardo Rey begin dit jaar met soortgelijke gedachtes aan de slag voor The Economist.

The coming food catastrophe. Een breed onderwerp met vele betrokkenen en perspectieven. Een onderwerp waarvan het niet eenvoudig is om de essentie te vangen. Het antwoord zat – zoals vaak het geval is – in contrast. In dit geval het contrast tussen leven en dood.

Een tarweplant gecombineerd met schedels. Luguber en mooi tegelijkertijd. Het idee vangt hoe fragiel ons bestaan daadwerkelijk is. Zelfs met minimale kennis over het onderwerp is het probleem direct duidelijk. We zijn niets zonder voedsel. Moeilijke thema’s terugbrengen naar simpele ideeën is waar de kracht van communicatie ligt. Dit is dan ook een diepe buiging waard.

Fransz_Finds_6_The_Food_Catastrophe_Marketing_Report

#2 Heinz - Extra strong garlic sauce

Dit keer een advertentie van Nederlandse bodem. N=5 ontwikkelde in 2011 deze printadvertentie voor Heinz ter aankondiging van de nieuwe supersterke knoflooksaus. Een product dat na het consumeren vooral effect heeft op je directe omgeving.

Eén van de grootste frustraties van consumenten is dat advertenties in de weg staan van hetgeen dat ze willen doen. Of het nou gaat om TV kijken, muziek luisteren of de krant lezen. Zelden wordt het verstoren van het moment van rust in dank afgenomen. Een techniek om dit te tackelen is Blending in to stand out. Oftewel je communicatie één laten zijn met het kanaal waarop het getoond wordt, zodat het niet aanvoelt als reclame. Iets wat misschien eenvoudig klinkt, maar om het goed te doen alles behalve eenvoudig is.

De advertentie, uitgestrekt over de volledige pagina, bevestigt hoe sterk deze knoflooksaus daadwerkelijk is. Zelfs de tekstblokken er omheen besluiten een stapje naar achter te doen. Een leuke manier om de sterkte van het product te overdrijven. Ik moest in ieder geval lachen. En emotie – in wat voor vorm dan ook – blijft essentieel om je boodschap over te brengen.

Fransz_Finds_6_The_Heinz_Marketing_Report

#3 WeTransfer - The bunt machine

WeTransfer. Een merk dat mijn leven als creatief iedere dag een stuk makkelijker maakt. In 2017 besloten zij onder creatieve leiding van het bureau Doubleday & Cartwright te verduidelijken wat hun toegevoegde waarde nou precies is. Hieruit volgde een serie waarin makers, makkelijker dan ooit te voren, ideeën tot uitvoer brengen.

Merken die content maken over het product dat ze verkopen is verre van nieuw. Maar merken die dat goed doen zijn zeldzaam. Dat zit hem vaak in het feit dat marketeers willen dat hun eigen merk de hoofdrolspeler is. En zolang je geen raketten maakt die mensen naar de maan schieten is dat vaak niet interessant. Het gaat om relevantie voor je eindgebruiker. En dat weet WeTransfer hier op mooie wijze te vangen.

Hopelijk hebben deze drie prikkelende creaties je geïnspireerd. De gemene deler van deze uitingen is het idee erachter. Hetgeen wat het doordacht maakt, emotie overdraagt en mensen in beweging brengt. En daar worden we bij MIX altijd enthousiast van.

Daryl Fransz

Daryl Fransz is Senior Creative bij MIX. Daar is hij verantwoordelijk voor onder andere Boels Rental, auto-dealer.com en BPD. Binnen MIX is hij ook de go-to trendwatcher. Dat verhoudt zich vooral tot het dagelijks volplempen van het Inspiratie-Slack-kanaal. Het team vond dat-ie daar maar eens wat meer mee moest doen.

MIX

MIX is een idee-gedreven bureau. Wat betekent dat we creativiteit inzetten als motor voor ideeën. Al het andere komt later. Data, middelen, kanalen. Het is allemaal ondergeschikt aan het idee. Wanneer het idee staat, kijken we welke uitwerking het meest passend en doeltreffend is. Middelenvrije creatie dus. Een goed idee is namelijk het enige wat écht bij mensen blijft hangen. Al het overige is ruis. Meer goede ideeën vind je op onze instagram. Daar posten we dagelijks wat ons inspireert in onze story.

Lees ook:

Fransz Finds - Vol 5. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 4. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 3. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 2. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 1. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Abonneer je op onze nieuwsbrief.