Marketing Report
Frederieke Leeflang: zorgen over financiering NPO bij terugbrengen Ster nieuws

Frederieke Leeflang: zorgen over financiering NPO bij terugbrengen Ster

Frederieke Leeflang, bestuursvoorzitter van de NPO, maakt zich zorgen over de financiering van de NPO als de zendtijd van de Ster op televisie wordt teruggebracht. Tijdens Ster Focus zei ze dat het wezenlijk is dat de NPO goed gefinancierd blijft,

Tijdens de vorige regeerperiode hebben regering en parlement besloten dat de Ster-zendtijd tot eind 2026 geleidelijk zal worden gehalveerd bij de NPO op televisie. Kinderreclame is bij de NPO afgeschaft. Het digitale NPO-aanbod (on demand en online) mag alleen nog reclame van algemeen nut (goede doelen, politieke partijen en dergelijke) bevatten.

Federieke Leeflang: "Ster levert een aanzienlijke bijdrage, dus ik vind wel dat we het gesprek met elkaar moeten hebben en dat is de reden dat ik veel in Den Haag ben. We moeten nadenken hoe de wezenlijke bijdrage aan de NPO behouden blijft. Wij kunnen als NPO niet met minder financiering toe, sterk nog, het moet eigenlijk alleen maar meer worden."

"Dat betekent ook dat je moet kijken hoe je ervoor zorgt dat je die inkomsten behoudt: zijn dat alleen publieke middelen of zijn dat ook middelen die afkomstig zijn uit de verkoop van advertentieruimte. Ik sta open voor dat gesprek met Frank Volmer, maar zeker met de politiek, want daar moet het gesprek gevoerd worden. Met Frank Volmer ben ik het er denk ik wel over eens hoe belangrijk het is."

Frank Volmer
, bestuurder en algemeen directeur van de Ster, zei te lobbyen voor een terugkeer van reguliere reclame in het digitale aanbod van de NPO. Hij wil de politiek bewegen dat weer toe te staan. Het wettelijke verbod kwam er omdat toenmalig minister Arie Slob de NPO vrijer van commercie wilde maken. Oorspronkelijk wilde de toenmalig ChristenUnie-minister een televisiereclameverbod tot 20:00 uur op NPO1, NPO2 en NPO3. Dit ging na een intensieve lobby niet door. De huidige regering bestaat uit dezelfde politieke partijen als de vorige regering, waarbij niet langer een ChristenUnie-bewindspersoon, maar een D66’er de portefeuille media beheert in de regering.

Programmeert de NPO voor de reclamezendtijd van de Ster?

De NPO-bestuursvoorzitter zei ook dat de NPO een zo goed mogelijke programmering moet hebben, zodat de Ster zo goed mogelijk zijn werk goed kan doen. Dit zei Frederiek Leeflang in de context dat de Ster heel erg belangrijk is voor de inkomsten van de NPO, waarbij ze benadrukte dat de NPO losstaat van politiek en commercie staat, zoals de mediawet stelt.

De koppeling leggen tussen de programmering en de verkoop van reclamezendtijd leggen, ligt gevoelig omdat de NPO altijd gesteld heeft dat marktaandelen en het soort programmering geen rol speelt daarbij.

Frederieke Leeflang vormt samen met Martijn van Dam en Paul Doop als NPO Raad van Bestuur wettelijk verantwoordelijk voor de coördinatie, ordening, profielen en uitgangspunten van het NPO-aanbod op radio, televisie, on demand en op internet.

Tot 1 maart 2021 hadden leden van de NPO Raad van Bestuur zitting in het Ster-bestuur. Sindsdien werkt de Ster met een Raad van Toezicht, waar Henk Hagoort, voormalig voorzitter van de NPO Raad van Bestuur en voormalig bestuurder van de Evangelische Omroep, de voorzitter van is.

www.npo.nl

www.ster.nl

Abonneer je op onze nieuwsbrief.