Marketing Report
Global Privacy Monitor 2022 van GDMA: Consumenten meer databewust, zorgen over privacy dalen

Global Privacy Monitor 2022 van GDMA: Consumenten meer databewust, zorgen over privacy dalen

De Global Privacy Monitor 2022, een in opdracht van Global Marketing & Data Alliance (GDMA, de koepelorganisatie waar ook de Nederlandse branchevereniging DDMA lid van is) en Acxiom door Foresight Factory uitgevoerd onderzoek onder 20.626 respondenten uit 16 landen wereldwijd, laat zien dat consumenten zich meer bewust zijn van hun rechten over het delen van persoonsgegevens. Tegelijkertijd dalen de zorgen over privacy en ziet de meerderheid het delen van data als essentieel onderdeel van de huidige maatschappij. Consumentenvertrouwen en een relevant, gepersonaliseerd aanbod vormen daarbij wel belangrijke voorwaarden.

Consumenten bewuster van hun rechten op het gebied van delen van data


Sinds de laatst gepubliceerde Global Privacy Monitor in 2018 is de bekendheid met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in Europa significant gestegen. In alle Europese landen is het percentage consumenten dat bekend is met de in 2018 geïntroduceerde privacywet meer dan verdubbeld. In Nederland is de bekendheid gestegen van 28 procent naar 66 procent. Aanvullend ziet 74 procent van de mensen hun persoonlijke gegevens als eigendom dat ze kunnen delen in ruil voor een aanbieding, betere service of een relevanter aanbod.

Zorgen over privacy dalen, meerderheid ziet delen van data als essentieel

Ondanks dat de zorgen rondom online privacy nog groot zijn wereldwijd maakt 71 procent van de consumenten zich hier in meer of mindere mate zorgen om. Ten opzichte van 2018 is daarbij een daling waarneembaar van 74 procent naar 69 procent bij de landen die zowel in 2018 als nu deelnamen. De meerderheid van de consumenten wereldwijd (53 procent) is het erover eens dat het delen van persoonlijke gegevens essentieel is voor de huidige maatschappij. Het is normaal geworden, men voelt zich inmiddels vrij comfortabel bij het delen van persoonlijke gegevens. Bovendien is de groep die zich weinig tot helemaal geen zorgen maakt over online privacy en het delen van persoonlijke informatie door de tijd heen gegroeid, van 26 procent naar 31 procent. Transparantie is daarbij een cruciale voorwaarde: 77 procent van alle consumenten geeft aan dat ze het belangrijk vinden om te weten hoe gegevens worden verzameld en gebruikt.

Vertrouwen belangrijkste voorwaarde voor het delen van data, gepersonaliseerd aanbod steeds belangrijker


Consumentenvertrouwen is voor organisaties van groot belang. 38 procent van de consumenten zien vertrouwen zelfs als de belangrijkste voorwaarde om gegevens te delen. Een andere belangrijke reden om gegevens te delen is een gepersonaliseerd aanbod. Steeds meer consumenten (39 procent, ten opzichte van 29 procent in 2018) zien een relevant aanbod dat op hun behoeften is afgestemd als belangrijke motivatie om hun gegevens te delen. Het belang van deze personalisatie is ook terug te zien in hoe consumenten de toegevoegde waarde inschatten ten behoeve van inclusiviteit. 59 procent denkt dat door het delen van gegevens organisaties beter een relevant, gepersonaliseerd aanbod kunnen doen aan verschillende soorten groepen en identiteiten binnen onze diverse maatschappij.

* De resultaten zijn gebaseerd op 2 verschillende groepen. Trendlijnen zijn gebaseerd op de landen die zowel in 2018 als 2022 hebben deelgenomen (10 landen). De overige resultaten zijn gebaseerd op de landen die uitsluitend in 2022 hebben deelgenomen (16 landen).

Het volledige onderzoek is hier te vinden.

www.ddma.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.