Marketing Report
HEMA opent in Abu Dhabi

HEMA opent in Abu Dhabi

HEMA heeft het eerste filiaal buiten Europa geopend, in Abu Dhabi. De opening van deze winkel moet de opmaat vormen voor meer winkels in de golfregio, vertelt CEO Tjeerd Jegen in een interview.
Aan grote winkelcentra is er in de Verenigde Arabische Emiraten geen gebrek, maar een winkel met een productassortiment en prijsstelling zoals dat van HEMA, is er in Abu Dhabi nog niet. Aanleiding voor de gang naar het Midden-Oosten vormt de vraag vanuit het lokale Apparel Group die HEMA benaderde. Dat leidde tot een meerjarig contract en de ambitie om vijftig winkels in de regio te openen.
 
Jegen: "Vergeet niet dat wij momenteel eigenlijk het grootste Nederlandse kledingmerk zijn. Concurrenten als Zara, H&M en C&A zijn allemaal wereldspelers. Er is dus schaalgrootte nodig om met hen te concurreren." 

HEMA heeft momenteel meer dan 750 filialen in acht Europese landen. Naast Abu Dhabi zal uitbreiding ook in Europa verder vorderen door de opening van winkels in Duitse en Oostenrijkse steden. Nederland is op dit moment verzadigd met 545 winkels, volgens Jegen. 

In Abu Dhabi zal het productaanbod logischerwijs anders zijn dan bij ons bekend. 

Jegen: "We zetten sterk in op cosmetica, baby- en kinderkleding. Ook denken we dat onze chocola en koekjes het goed zullen doen in het Midden-Oosten." 

In cijfers

Doel van de expansie naar Abu Dhabi en de verdere groeistrategie is om de winkelketen uit de rode cijfers te krijgen. Het tweede kwartaal heeft HEMA een netto omzet gedraaid van 286,5 miljoen euro, 0,2 procent minder dan dezelfde periode vorig jaar. De groeivertraging wordt geweten aan de warme zomermaanden die Europa kende. Onder de streep resteert hierdoor een nettoverlies van 10,2 miljoen euro. 

Lion Capital, aandeelhouder van HEMA, is daarnaast al een tijd bezig HEMA te verkopen. Dat proces loopt nog, verder wil Jegen er niets over kwijt. Ook gaat hij niet in op vragen over de juridische conflicten die HEMA met sommige franchisenemers heeft.

www.hema.nl


Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief