Marketing Report
Hannelore Majoor (Outreach & JCDecaux) over buitenreclame Q3: hersteld en groei zet door interview

Hannelore Majoor (Outreach & JCDecaux) over buitenreclame Q3: hersteld en groei zet door

Outreach, de branchevereniging van exploitanten van buitenreclame maakte de derde kwartaalcijfers bekend. We spreken Hannelore Majoor die zowel voorzitter van Outreach is als Managing Director van JCDecaux daarover.

Het persbericht spreekt van records en tegelijk afnemende groei. Hoe verklaar je die?

De groei was zo groot omdat de daling in coronacrisis ook zo groot was. Nu groeien we nog steeds maar we hebben het Covid verlies goedgemaakt dus de groei normaliseert nu.

Hoe vind je het gaan in de markt? Is de buitenreclamesector hersteld van de coronacrisis?

Het gaat goed in de markt en we zien echt dat men, meer dan ooit, graag buiten is. Veel adverteerders zien de kracht van dit medium nu des te meer. Op basis van de huidige cijfers kunnen we vaststellen dat de buitenreclamemarkt is hersteld en de voor de coronacrisis ingezette groei doorzet.

Er wordt gesproken door jullie over afnemende groei. Toch 13 procent en 42 procent groei in respectievelijk traditionele en digitale buitenreclames. Hoe zie je die trend zich voortzetten?

In lijn met deze percentages voorzien we grotere groei in digitaal dan in traditionele buitenreclame. DOOH profiteert ook van andere budgetten en nieuwe adverteerders.

Er is natuurlijk iets gaan de in de economie. De gierende inflatie. Hoe kijken jullie daar als sector tegenaan? Wat betekent deze inflatie en economische situatie voor de buitenreclamesector?

Ook de buitenreclamepartijen merken de gevolgen van de oplopende inflatie. Veel buitenreclame is gerelateerd aan concessies met gemeenten en vervoersbedrijven. Afdrachten die betaald worden aan deze partijen zullen ook geïndexeerd worden en ook onze kosten, waaronder loonkosten, stijgen over de volle breedte.

Het is aannemelijk dat van al deze kostenstijgingen straks ook een deel terug te zien zal zijn in verhoging van de tarieven. Het is echter aan de individuele exploitanten om hier uitspraken over te doen.

34 procent van de digitale omzet is programmatic. Jullie verwachten dat dit zich verder zal ontwikkelen. Hoe hoog en waar verklaren jullie het succes van programmatic door? Wat doet adverteerders zich ervan overtuigen dit in te zetten?

Vorig jaar was dit aandeel nog zo’n 25 procent. Flexibiliteit en gedetailleerde targeting zijn belangrijke voordelen voor adverteerders. Je zichtbaarheid bepaal je als adverteerder zelf aan de hand van verschillende triggers die je in combinatie met elkaar kunt gebruiken.

Je kunt dus zeer efficiënt met je mediabudgetten omgaan, dat maakt het medium zo interessant voor heel veel adverteerders.

www.outreach.nl

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief