Marketing Report
HearstLab Europe 100k Pitch Day met innovatief en aanstormend vrouwelijk talent nieuws

HearstLab Europe 100k Pitch Day met innovatief en aanstormend vrouwelijk talent

Hearst Netherlands organiseerde op dinsdag 15 november 2022 een goed bezochte internationaal HearstLab Europe 100k Pitch Day-event in Kanteen25 op het Marineterrein in Amsterdam. De dag werd gepresenteerd door Miluska van’t Lam, hoofdredacteur Harper’s Bazaar en Paul van Riessen, hoofdredacteur van Quote.

De missie van HearstLab is om de investeringskloof tussen door mannen geleide startups en door vrouwen geleide startups te overbruggen.

Eve Burton, Executive Vice President bij Hearst Corporation – waar ze meer dan 20 jaar werkzaam is – en tevens Chairwomen van HearstLab, is groot voorvechter van het meer kansen geven van (ondernemende) vrouwen. Zij betoogde dat de gender gap en discriminatie nog steeds bestaat en moet worden bestreden.

Ecosysteem

HearstLab dat in 2016 in de Verenigde Staten van start ging, investeerde 55 miljoen dollar in (vrouwelijke) startups die uit zijn gegroeid tot allemaal bedrijven met aanzien die nu 2 miljard dollar waard zijn. Volgens haar gaat het om het wijzigen van het ecosysteem van investeren.

Prins Constantijn van Oranje-Nassau sprak de zaal toe, gezien zijn positie bij het investeringsbedrijf Techleap, een Nederlands investeerdersbedrijf voor startups waar hij zich hard voor maakt als techambassadeur. Myrthe Hooijman, Director van Nextleap en Governmental Affairs vertelde over hoe positief het gaat met Nederland als land met een zeer goed investeringsklimaat. Volgens haar zijn investeerders de banenmotor.

Kandidaten

De kandidaten van de Pitch presenteerden hun producten en bedrijven met verve. Sophie Bolzer presenteerde haar idee om een audiokennisbank te creëren en zo kennis in bedrijven te behouden als mensen vertrekken. Een marktpotentieel van 1,1 biljard euro beloofde ze.

Paulien van Ostaeyen legde uiteen hoe voor de logistiek en maritieme doeleinden haar bedrijf Dockflow ervoor kan zorgen dat informatie gestroomlijnd is en makkelijker te vinden door koppelingen te leggen van de informatiestromen zodat men veel makkelijker simpel kan weten hoe de transportstromen lopen en waar wat wanneer is. Het is aldus een logistically enablement platform.

Arosha Brouwer wist met haar verhaal de zaal te inspireren. Zeer overtuigend presenteerde zij Quan. Quan is een tool die bedrijven in staat stelt het welzijn van de medewerkers te managen en te verbeteren. Het is een wetenschappelijk onderbouwde tool, iets dat volgens haar weinig op de markt is en op termijn 100 mlijard dollar aan om te zetten marktmogelijkheden heeft.

Esther Leloux (We Are Eves), Nienke van der Leer (Creative Labs), Joyce Caradonna (Slightcorp/Raydiant), Lonneke Gordijn (Studio Drift) legden in een panelgesprek uit hoe zij op ieder hun eigen wijze zijn omgegaan met het zijn van startup en hoe zij hun ondernemerschap tot was dom hebben gemaakt. Ook werd uitgelegd hoe juist creatieve ideeën werden doorgezet en ondanks dat sommigen daar misschien niets in zagen, dit uiteindelijk wèl tot successen hebben geleid.

SciFree en Tradesnest

Abeni Wickham betoogde voor haar startup SciFree hoe belachelijk duur het eigenlijk is voor zowel universiteiten en studenten om aan de ene kant hun wetenschappelijke uitgaves gepubliceerd te krijgen en hoe ze daarna te kunnen opzoeken. Daarbij wordt 36 procent aan marge gehaald door de wetenschappelijke uitgevers.  Vandaar dat Abeni Wickham met haar team vanuit Zweden bezig is gegaan met een open access systeem. Het businessmodel is wel dat universiteiten betalen.

Nancy Shenouda betoogde de overbodigheid van tradeshows. Omdat die nog steeds voor vele industrieën en met name de retailindustrie gebruikt wordt om deals te maken, heeft zij Tradesnest opgezet, een digitale marktplaats om distributeurs en retailers te laten handelen.

Afsluitend gesprek

In een afsluitend gesprek lichtten Anke Huiskes (NP Hard) en Michiel Kotting (Northzone) hun oorspronkelijke strubbelingen toe toen ze startten als ondernemers. Vandaag zijn ze zelf investeerders geworden na de nodige successen en verkoop van hun ondernemingen. Anke Huiskes was als jonge 30-jarige avonturier naar de Verenigde Staten (Californië) geëmigreerd en wist daar veel op te bouwen zonder iemand te kennen. Volgens haar is het startup- en ondernemersklimaat in de Verenigde Staten veel rijper dan Nederland en krijgen jonge mensen daar veel makkelijker geld. Toch waarderen beide sprekers het Nederlandse investeringsklimaat.

Vakjury met winnaars

De vakjury bestaande uit voorzitter Eve Burton en Tamara Obradov (Managing Partner bij investeringsfonds Tablomonto Ventures en medeorganisator van de Hearstlab 100k pitchday), Eva de Mol (Managing Partner bij CapitalIT) en Warner Philips (Managing Partner bij Rubio) kozen Sophie Bolzer (Audvice), Arosha Brouwer (Quan) en Nancy Shenouda (Tradesnest) als winnaars van de pitchday. Zij krijgen elk 100.000 euro mee om te investeren in het bedrijf. De komende periode zullen ook soortgelijke evenementen in Londen en Japan worden georganiseerd door Hearst.

Marscha Krouwel: hoge kwaliteit startups

We spraken Marscha Krouwel, CEO van Hearst Netherlands over het evenement: “We zijn in 2019 met een Nederlandse HearstLab gestart. Het idee is vrouwen die een startup zijn begonnen te ondersteunen. We waren toen de eerste buitenlandse vestiging van Hearst. De coronacrisis kwam er helaas tussen.

Inmiddels is na de coronatijd HearstLab opnieuw gelanceerd en is HearstLab ook in het Verenigd Koninkrijk en Spanje van start gegaan. De pitch is vandaag in Amsterdam als 1e Europese evenement georganiseerd door Hearst Netherlands, in samenwerking met HearstLab Europe.

De kwaliteit van de 148 aanmeldingen is echt hoog te noemen. Wij kunnen de winnaars Audvice, Quan en Tradesnest goed ondersteunen. Hearst heeft als bedrijf gespecialiseerde (Amerikaanse) takken in de gezondheidssector (Hearst Health) en logistiek en transport (Hearst Transportation. Daar sluiten de winnaars goed bij aan.”

Foto credits: Tycho Müller

https://nl.hearstlab.com
www.hearst.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief