Marketing Report
Heineken op de eerste plek in BrandZ Top 30

Heineken op de eerste plek in BrandZ Top 30

Heineken is het waardevolste Nederlandse merk met een merkwaarde van 13,7 miljard dollar en heeft zijn waarde in de Nederlandse ranglijst de afgelopen twee jaar met 18 procent zien stijgen. De waardevolle Nederlandse merken hebben een totale gezamenlijke waarde van 72,7 miljard dollar, volgens de Kantar BrandZ Top 30 waardevolste Nederlandse merken 2023-ranglijst. Vier nieuwkomers breken door in de Top 30 - Basic-Fit, Rituals, Wehkamp en Plus.

Ondanks uitdagingen voor de sector tijdens de pandemie, neemt online reisplatform Booking.com de tweede plaats in met een merkwaarde van 11,4 miljard dollar. Booking.com steeg 21 procent in waarde. Het is dit sterke meaningful difference dat het merk helpt te herstellen van twee jaar reischaos. Op de derde plaats staat ING (8,5 miljard dollar), het merk met de hoogste merkwaarde in de categorie financiële diensten. Het is ook de eerste keer dat ING in de top 3 staat.

Snelste stijger

Action is met zijn focus op discountprijzen het snelst stijgende Nederlandse merk in de top 30, met een stijging van drie plaatsen en een toename van zijn merkwaarde met 75 procent. De non-food discountretailer heeft de afgelopen jaren gekozen voor internationale expansie en opende in 2022 extra winkels in heel Europa, waaronder in België, Frankrijk en Spanje.

Bram van Schaik, algemeen directeur Kantar Insights Nederland: "De top 30-merken in Nederland hebben met succes de uitdagingen van de afgelopen twee jaar doorstaan, hun waarde met 10 procent verhoogd - sneller dan de economie - en zijn teruggekeerd naar het niveau van voor de pandemie. We weten dat sterke merken veerkrachtiger zijn. Langetermijninvesteringen, vooral in moeilijke tijden, zullen de merkwaarde vergroten en stellen merken in staat zich sneller te herstellen."

Top tien

  1. Heineken
  2. com
  3. ING
  4. Philips
  5. KPN
  6. Rabobank
  7. Ziggo Telecom Providers         
  8. Just Eat Takeaway.com
  9. Spar
  10. Action

www.kantar.com

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.