Marketing Report
Hoe krijg je ontwikkelingslanden echt succesvol online?

Hoe krijg je ontwikkelingslanden echt succesvol online?

17 mei is de Dag van de Telecommunicatie (WTISD).  Een blog over hoe bedrijven de hele wereld online willen krijgen van BoldData.

Nu is nog maar 56 procent van de wereldbevolking online. Dat betekent dat nog dik vier miljard consumenten, bijna de helft van de wereldbevolking, geen toegang hebben tot internet. Het groeipotentieel is dus enorm. De hele wereld online verbinden is niet alleen een nobel streven, maar ook de droom van elke marketeer en tech-bedrijf. Daarom buitelen bedrijven als Google, Facebook en SpaceX Bedrijven over elkaar heen om dit onontgonnen online landschap te ontwikkelen. Met soms de meest tot de verbeelding sprekende projecten.

Durfondernemer Elon Musk bouwt niet alleen vooruitstrevende auto’s. Hij schiet, als het weer een beetje meezit, volgende week ook 60 communicatiesatellieten in een baan rond de aarde. Het zijn de eerste van duizenden met als doel 14 miljoen Amerikanen, die nog geen glasvezelkabels of zendmasten in de buurt hebben, aan te sluiten op snel internet. De rest van de wereld moet daarna snel volgen dankzij het Starlink-project. Beeld je eens in: snel internet in alle uithoeken van de aarde Van de Sahara tot de Noordpool.

Mark Zuckerberg wil, net als Musk, de offlinewereld aansluiten op internet. Maar sinds de start van zijn project Internet.org klinkt er kritiek: het zou een truc zijn om meer Facebook-gebruikers te winnen. Bovendien kent zijn project veel tegenslagen. Facebook dacht Afrika online te krijgen met hulp van… Elon Musk. Maar die vlieger van 200 miljoen dollar ging niet op, want de SpaceX raket ontplofte tijdens de lancering en de satelliet ging in vlammen op. Wat geld en een illusie armer gooide Facebook het over een andere boeg: rondvliegende drones op zonne-energie zouden het worden. Zelf bouwen bleek íets te ambitieus want een proefvlucht pakte niet erg goed uit. Daarom trok het techbedrijf de stekker uit dit project. Sindsdien wil het sociale platform de derde wereld aansluiten via lokale internetproviders.

Google zoekt het nog wel hogerop met het project Loon, dat allang de fase van proefballon voorbij is. Hi-tech ballonnen die 20 kilometer boven de aarde rondzweven moeten een internetsignaal distribueren naar internetloze zones. Slimme algoritmes zorgen ervoor dat de ballonnen niet allemaal de verkeerde kant op vliegen. Net als Facebook begrijpt Google dat je dit soort grote projecten beter niet in je eentje doet. Daarom werkt het samen met een bedrijf dat ook telecommunicatie in de stratosfeer gaat verzorgen. De investeringen van afgelopen april geven in ieder geval aan dat dit project nog even in de lucht zal blijven.

Het is overbodig om te zeggen dat internet ook de data-industrie heeft veranderd. Het lijkt nu onvoorstelbaar, maar in de goede oude tijd werden adressenbestanden op een cassette afgeleverd. Wanneer je toen een direct mail-campagne wilde doen, werd de data op een tape gezet en via de post naar je verzonden. Een van onze (oudere) collega's kan zich zelfs nog herinneren dat hij in de trein moest stappen om een adressenbestand te bezorgen voor een lastminute campagne. Tegenwoordig is het veel makkelijker. Dankzij e-mail natuurlijk, maar ook omdat je niet meer per land hoeft te zoeken naar data. De meeste databases over de hele wereld zijn namelijk gestandaardiseerd en verbonden. Daardoor kan je in een mum van tijd in contact komen met 287 miljoen bedrijven afkomstig uit meer dan 100 plaatselijke handelskamers en duizenden andere lokale telefoongidsen en bronnen. Deze data wordt in een oogwenk per e-mail bezorgd. Of een stuk veiliger via een FTP-server. Tegenwoordig kan je zelfs in realtime toegang krijgen tot data via een API.

Tekst: Daan Wolff

www.bolddata.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief