[IPG Mediabrands] Nathalie Peters: Redefine Retail Congres

[IPG Mediabrands] Nathalie Peters: Redefine Retail Congres

01-10-2018 08:32:00 | Door: Max Vlugt | hits: 2990 | Tags:

Het zit erop, afgelopen 20 september we hebben ons tweede Redefine Retail Congres congres gehouden in de Undercurrent in Amsterdam Noord. Aan mij de schone taak de dag te moderaten. En terwijl wij bij IPG Mediabrands terugkijken op een absoluut geslaagd event, voelt het nog veel fijner dat onze klanten en relaties dit middels het feedback formulier volmondig beamen.

Waarom een Retail congres door IPG Mediabrands in een markt waar er voor deze doelgroep veel congressen en onderzoeken worden gehouden?

Retail is diep geworteld in het DNA van de IPG Mediabrands groep. Al jaren lang werken wij voor Nederlandse retailers en ervaren dat er in de retail op dit moment meer verandert dan in de afgelopen twintig, dertig jaar. Met een multidisciplinair team houden we focus om de innovatie-tsunami die de retailbranche overspoelt te kaderen en te vertalen naar pragmatische kennis en tools waarmee wij onze klanten kunnen bedienen.

Hoe bedien je de verwende bezoeker in één dag met een programma dat zoveel actualiteit en scherpte biedt dat deze geprikkeld wordt met ons in gesprek te gaan.

Transformatie stond centraal op Redefine Retail 2018. Niet verrassend, maar wel wenselijk. Key issues: de relevante innovaties in retail en het permanent veranderende consumentengedrag.

Verrassend was de duik onder water met Karim Benammar, om te ontdekken welke menselijke behoeften er ten grondslag liggen aan adoptie van innovaties. In onze welvarende en overvloedige wereld wordt slechts een klein deel van onze consumptie gedreven door onze directe levensbehoeftes. We worden vooral gedreven door mimethische begeerte, we begeren het object dat iemand anders begeert. Biedt de nieuwe wereld een mimethisch Walhalla, of is er sprake van Big data demonen? Vanuit deze denkwijze plaats je iedere innovatie in een ander daglicht. 

En hoe zit het met de dynamiek tussen een merk in het hoofd van de consument en de gebruikservaring op het scherm? Data, Artificial Intelligence en robotica gaan de drivers van consumenten beïnvloeden, waardoor het product op de voorgrond gaat treden en het merk meer naar de achtergrond zal verdwijnen. Volgens Marc Oosterhout zal technologie nooit leidend worden, de merkmissie wel. Het zinvol toepassen van technologie vraagt om klassiek merk-denken. Wat is als merk je onderscheidende why. Of zoals Marc het zelf verwoordt: "Wat vertel je de koning". 

Uiteraard ook veel aandacht voor de veelbesproken innovatie van dit moment: voice. Verschillende opvattingen over de implementatie/acceptatie van voice op de korte termijn in Nederland doen de ronde. In 2021 verwacht 18 procent van de Nederlandse bevolking producten te kopen via stemapplicaties. Waarbij de retail bij uitstek de branche is waar de consument zijn stem zal laten horen. Productinformatie en productvergelijking in de (online-)supermarkt of bij de electronica shop lijken de eerste toepassingen te worden. Voice verandert de spelregels binnen de search-industrie volledig en al menig retailer bij ons is zich daarvan bewust en acteert hierop samen met ons. Maar desalniettemin klonk er een duidelijke call to action: ga mee met de trend, en vooral, sluit je aan bij de giganten. 

Op de ochtend van ons congres publiceerde Thuiswinkel Markt Monitor dat de online bestedingen in het eerste half jaar met 11 procent zijn gestegen. Een mooie brug naar een onderwerp wat niet op onze agenda mocht ontbreken. De toekomst van de fysieke winkel. Fysieke winkels houden hun toegevoegde waarde mits ze excelleren in experience, beleving en uitproberen, expertise, kennis en specialisme, en efficiency, gemak en snelheid. De komende jaren gaan de fysieke winkels in transitie; van verkooppunt naar een punt van service en engagement. En deze service en engagement kan op verschillende manieren worden bereikt hebben we gezien en gehoord. Middels onszelf de mens, aldus Kara Row, Global Director Microsoft Store worldwide, middels een intensieve Customer Obsession aanpak waaraan een enorme dosis data en datamonitoring aan ten grondslag ligt.

Richard Kuijpers deed er nog een schepje bovenop. Robots zullen ervoor zorgen dat de fysieke winkels geen transitie, maar een revolutie gaan doormaken. Binnen vijf tot tien jaar is het goed mogelijk dat je een winkel binnenloopt en begroet wordt door een robot assistent. Deze robot begrijpt de inrichting van de winkel en heeft realtime inzicht in de voorraad. Maar hij begrijpt ook de gebaren die je maakt, is interactief, praat met je in je eigen taal en raadt producten aan. We hebben het aan den lijve mogen ondervinden afgelopen donderdag. Maar liefst vijf verschillende robots hebben ons begroet, ons vragen gesteld, kaas laten proeven en nota bene de hele zaal aan het dansen gekregen. 

Hot topic in Retailland is de opkomst van Retailmedia. Retailers worden publishers en owner van communicatiekanalen, fysiek dan wel digitaal. De data van de shoppers geeft hen een onderscheidend voordeel. Walter Kraus van Bol.com liet op indrukwekkende wijze zien hoe zij hun eigen mediabureau aan het bouwen zijn en welke rol de adverteerders daarbij spelen. Met 45 miljoen bezoeken per maand heeft Bol.com, na Google en Facebook het grootste online bereik in Nederland (6+), duidelijk recht van spreken.

Menno van der Steen presenteerde de Retail Buying Study, dat dit jaar voor de tweede keer is uitgevoerd. Dit onderzoek, gehouden onder 5500 Nederlandse Consumenten, bestrijkt elf Retailcategorieën, zoals bijvoorbeeld supermarkten, babyverzorging, speelgoed en elektronica, en geeft zeer accurate en relevante inzichten. De Retail Buying Study 2018 ontleedt ons koopgedrag en geeft antwoord op de vraag hoe consumenten kopen, hoe zij zich oriënteren, welke informatiebronnen daarbij belangrijk zijn, welke retailers de meeste aantrekkingskracht hebben en wat de rol van de fysieke winkel moet gaan worden. Het brengt duidelijk het koopgedrag voor alle branches in Nederland in kaart. Voor onze klanten een belangrijk baken, het geeft ons een duidende richting om de mediakoers te bepalen. Net als vorig jaar krijgt Menno’s presentatie een zeer hoge beoordeling. 

De belangrijkste out take: de versmelting van on-en offline retail is een feit. De invloed van devices op de consument overstijgt alle verwachtingen. De scheiding tussen offline en online winkelen is verdwenen en meer en meer omzet komt via het digitale kanaal. Maar ondanks de groei van online koopt 64 procent van de Nederlanders het liefst in de fysieke winkel.

Interesse in meer relevante insights uit de Retail Buying Study? Vraag het verkorte rapport op of nog beter u kunt deze studie op maat voor uw branche of product categorie verkrijgen. Menno van der Steen gaat graag met u in gesprek over voorwaarden en tarieven.

www.ipgmediabrands.com

 

Meld je hier aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.