Marketing Report
IPG Mediabrands voorspelt de uitslag van het WK voetbal

IPG Mediabrands voorspelt de uitslag van het WK voetbal

Door Menno van der Steen, Mediabrands Chief Data & Tech Officer IPG Mediabrands.

IPG Mediabrands Marketing Sciences bestaat uit een team creatieve analisten, dat dagelijks bezig is met de optimalisatie van marketinginvesteringen. Regelmatig storten zij zich ook op andere complexe problematieken. Zoals de vraag wie het WK voetbal gaat winnen dit jaar… Met de uitkomsten van een econometrisch model kun je nu zelf zien op www.ipg-fifa-worldcup.com welk team de meeste kansen heeft om te winnen en kun je zelf ook meer kans maken om een poule te winnen.

Om de uitkomst van het WK van 2018 te kunnen voorspellen moesten we eerst goed begrijpen wat de succesfactoren zijn. Hiervoor hebben we data verzameld vanaf het eerste toernooi in 1930. Vanaf toen zijn 19 wereldkampioenshappen gespeeld.

Van alle teams die deelnamen hebben wij de volgende variabelen verzameld:

  • Leeftijd van de spelers
  • Temperatuur van toernooilocatie
  • Thuis spelen versus uit spelen
  • Gemiddeld aantal gescoorde goals op eerdere WK’s
  • Gemiddeld aantal goals gescoord in kwalificatiereeks
  • Andere Cup titels (Champions League, etc.)
  • Gecombineerde variabelen


Door gebruik te maken van verschillende econometrische technieken kunnen wij de impact schatten van de verschillende variabelen en het WK gaan voorspellen. Hiervoor hebben wij per team een ‘strength’ berekend… en deze bepaald in hoge mate het succes van een team. Teams die thuis spelen doen het bijvoorbeeld over het algemeen erg goed. Daarnaast zijn oudere teams effectiever dan jonge teams. Teams met een klein leeftijdsverschil (minder dan 1 jaar) zijn ook succesvoller.

We modelleren alleen de kans dat een team wint of verliest. Hoe groter het verschil in team ‘strength’ tussen teams, hoe waarschijnlijker het is dat een team wint of verliest. Op de website kan iedereen zien wat deze kansen zijn en het WK naspelen, gebruik makend van het model. De website leent zich er ook heel goed voor om een pool in te vullen… en te checken in hoeverre de uitkomsten waarschijnlijk zijn.

IPG Mediabrands Marketing Sciences staat ervoor om succes van merken voorspelbaar te maken. Deze kennis kunnen wij ook toepassen op andere terreinen, zoals het WK voetbal. En dit doen wij altijd op een zo transparant mogelijke manier en zodanig dat de uitkomsten toepasbaar zijn in de praktijk. Vandaar ook de website waarmee je zelf een analyse kunt doen. Je kunt nu ook meteen de kans berekenen wat de kans is dat je je pool gaat winnen.

IPG Mediabrands is de mediaholding waar alle mediabedrijven van IPG in Nederland onder vallen: UM, Initiative, Traffic4u, bGenius, SuperDigital, Cadreon, YUNE, Magna Global, Orion, Rapport en IPG Mediabrands Marketing Sciences.

www.ipg-fifa-worldcup.com
nl.ipgmediabrands.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief