Marketing Report
[Interview] 10 jaar Validators

[Interview] 10 jaar Validators

In 2009 startte Martin Leeflang Validators vanuit het idee dat er iets essentieels ontbrak in communicatieonderzoek. Eyetracking was hip, maar werd nauwelijks aangeboden. Dat moest anders. Erik Prins werd werknemer nummer één op zijn loonlijst. Wat ze toen niet hadden durven dromen, is dat ze zouden uitgroeien tot het bedrijf dat ze nu zijn: een innovatieve club jonge, getalenteerde mensen die zich iedere dag vol overgave stort op iedere denkbare creatie, merk of campagnevraagstuk.

Door: Validators

Foto: Sander Gaalman, Erik Prins, Martin Leeflang en Bart Massa

Een tiende verjaardag is natuurlijk een uitgelezen kans voor een interview met het managementteam. Onder de bezielende leiding van deze vier mannen vaart Validators wel. Nog niet eerder vertelden ze samen over de historie en de kracht van dit onderzoeksbureau.

Frontrunner adoptatieneurotools

Erik Prins: "In 2009 was eyetracking hét buzzwoord in onderzoeksland. Bijna niemand kon het, iedereen wilde het. Het was dan ook vrij makkelijk om er bekendheid mee te krijgen. Daarna zijn we in rap tempo andere innovatieve tools gaan ontwikkelen: facial coding, eye coding en value flow. Ook nu halen we alles uit de kast om met behavioural science onbewust gedrag zo scherp mogelijk te krijgen. Momenteel vragen Impliciete Associatie Test-oplossingen (IAT) en kwalitatieve verdieping op een aantal producten onze aandacht."

Martin Leeflang: "Met de groei van het bedrijf kwamen ook de grotere klanten. Die brengen vervolgens weer complexere vraagstukken met zich mee. Steeds vaker bieden we ze een programma-aanpak, waarbij we data van het merk zelf combineren met data uit verschillende snelle (creatie)onderzoeken en de kennis die we hebben uit eerder of nog lopend campagne- en merkonderzoek."

Innoveren tot in de late uurtjes

Businessmanager Bart Massa is vooral de saamhorigheid uit de begintijd erg bijgebleven: "In het eerste jaar gebeurde het dikwijls dat we op vrijdagavond om elf uur nog op kantoor zaten om zonder programmeerervaring wel online facial coding te fixen, met Erik als hulplijn. Om elkaar vervolgens bijna huilend van blijdschap in de armen te vallen, als het gelukt was om techniek en veldwerk voor elkaar te krijgen. Of het nu linksom was of rechtsom, een gevalideerde oplossing moest en zou er komen. Deze spirit hebben we nog steeds. Nu zijn we een stuk groter, maar nog steeds zijn we erop gebrand merken te helpen bij het beantwoorden van niet-standaard klantvragen. Nu zijn techniek, veldwerk en consultancy samen een geoliede machine en zorgt ons Innovatielab ervoor dat we steeds weer die voortrekkersrol in innovatie kunnen pakken."

Bedrijfskennis naar bureauzijde

Vorig jaar werd Operations versterkt met Director Research & Operations Sander Gaalman. Hij maakte de switch van bedrijfsonderzoeker naar bureau-onderzoeker. Sander Gaalman: "Kennis verhogen en zorgen dat het wordt toegepast, dat is mijn drijfveer. Daarnaast ben ik opgesteld om het team van onderzoekers zo sterk mogelijk te maken. Ik vind het belangrijk om omstandigheden te creëren waarin individuele teamleden optimaal kunnen functioneren. Daarmee verhoog je ook het totale prestatieniveau. Voor de komende tien jaar deel ik de visie van Martin dat researchconsultants steeds vaker bij een merk op de werkvloer zullen zijn om te helpen met hun business issue. Bij een aantal van onze klanten zien we nu al dat dit goed werkt."

Digitalisering als game changer

Tien jaar vooruitkijkend heeft Martin nog wel een aantal wensen: "We scherpen onze methodes continu aan. Daarbij leggen we de focus nu nog meer op het samenbrengen van rijke data en een heldere presentatie ervan. Een nieuw dataplatform, digitalisatie en de toenemende rol van de consultant zullen meer waarde krijgen, net als de totale onderzoeksprogramma’s die we aanbieden. Verdere digitalisering gaat een enorme game changer worden voor Validators.

www.validators.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief