Marketing Report
[Interview] Alain Dujardin: Greenberry bijt zich vast in een complex probleem en realiseert dan de oplossing interview

[Interview] Alain Dujardin: Greenberry bijt zich vast in een complex probleem en realiseert dan de oplossing

In aanloop naar de bekendmaking van de Reclamebureau50 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken we met Alain Dujardin, creatief directeur en partner bij Greenberry. Het bureau ontwerpt en ontwikkelt digitale ervaringen.

Kun jij Greenberry introduceren?

Greenberry is een strategisch digitaal design bureau uit Utrecht. Wij ontwerpen en ontwikkelen digitale ervaringen, door empathie, creativiteit en technologie los te laten op de uitdagingen van onze opdrachtgevers. We werken voor organisaties en merken die oprecht de wereld om ons heen beter willen maken.

Wat kan jouw bureau dat andere bureaus niet kunnen?

Altijd lastig te zeggen over jezelf. Maar waar we denk ik echt goed in zijn, is om complexe vraagstukken aan te pakken. We hebben veel ervaring opgebouwd met vraagstukken rondom het klimaat, gezondheid en de jeugdzorg. We bijten ons vast in een complex probleem, verdiepen ons in de doelgroep, verkennen en ontwerpen oplossingen en realiseren die. Hoe we gebruikers en onze opdrachtgevers betrekken in het ontwerp is denk ik uniek: van begin tot eind ontwikkelen we in cocreatie met alle betrokkenen.

Wat willen klanten van jouw bureau dat ze vóór corona nog niet wilden?

Corona heeft aan de vragen van onze klanten niet veel veranderd. Wel zien we dat digitalisering zich in sneltreinvaart doorzet. Ons doel is om die digitalisering in te zetten voor echte positieve verandering. Dus niet alleen digitaliseren omdat het efficiëntie oplevert, maar om het leven van mensen beter kan maken. Hoe kan een app bijdragen aan de mentale gezondheid van jongeren? Hoe kan een website ouders van kinderen met een eetstoornis helpen? Dat zijn vragen waar we met veel liefde aan werken.

Is er sprake van een creativiteitscrisis in de marketingindustrie?

De afgelopen twee jaar waren niet de meeste creatieve jaren voor ons vak. Veel bureaus en ook veel opdrachtgevers waren bezig met zichzelf overeind houden om de crisis zonder kleerscheuren door te komen. Dat heeft zijn effect op de creativiteit en kwaliteit van het werk. In de jury’s waar ik in zat dit jaar – de Esprix en Dutch Creativity Awards – zag je dit ook terug. Tegelijkertijd zie je ongelofelijk veel creativiteit bij merken en bureaus die echt hun nek durven uit te steken, zich kwetsbaar opstellen en vol overtuiging van zich laten horen. Laten we hopen dat meer bureaus en merken dat dit weer jaar weer durven te doen.

Waarom zou het beste talent bij jouw bureau komen werken?

Talenten komt vaak (en gelukkig maar) bij ons uit omdat ze op zoek zijn naar een plek waar je echt iets kunt doen met je ambitie om het verschil te maken. Doordat we scherp zijn in wat we wel en niet doen als bureau, werken we aan prachtige vragen waar we echt onze tanden in zetten. Dat is niet altijd even gemakkelijk, omdat we gevoelige onderwerpen raken zoals eetstoornissen en depressie. Maar ook omdat echt impact maken, hard werken is. Dat vraagt doorzettingsvermogen en lef. Maar aan het eind van de dag is dat toch wel wat voldoening geeft: werk maken dat ertoe doet.

Wat komt er na purpose marketing?

Het is jammer dat een term als purpose marketing zo bedoezeld is dat het lijkt alsof er ook weer iets na moet komen. En het maar een trendje is. Misschien moeten we ophouden met dit soort termen gebruiken en het hebben over waar het echt om gaat: hoe kunnen organisaties en bedrijven bijdragen aan het leven van consumenten en tegelijkertijd zorg hebben voor de wereld om ons heen. Niet omdat je graag aan purpose marketing wilt doen, maar omdat je verantwoordelijkheid pakt. Het is tijd om kleur te bekennen, zodat consumenten ook weten wat ze aan je hebben.

Wat is het laatste nieuws?

De afgelopen maanden hebben we samen met Garage2020 hard gewerkt aan ons eigen product: Feelee. Een app die jongeren helpt grip te krijgen op hun emoties. Sinds de coronacrisis ervaren jongeren meer psychische klachten dan ooit. En dat terwijl de wachtlijsten in de jeugdzorg een recordlengte bereiken. Met de Feelee app zetten we passieve en actieve telefoondata in om jongeren te ondersteunen bij hun mentale gezondheid. Inmiddels starten er een aantal pilots in de jeugdzorg en gaan we met 3500 jongeren een bèta fase in. Binnenkort meer hierover dus!

www.greenberry.nl

Lees ook:

[Interview] Cees Faes (Fightclub) over contentmarketing in 2022: een shift van storytelling naar story-doing

[Interview] Erik Kessels (KesselsKramer): Als het niet op een T-shirt werkt, werkt het ook niet in een film van 3 minuten

[Interview] Bert Hagendoorn: Het belangrijkste is dat je dicht bij de kernkracht van je bureau blijft

[Interview] Jur Baart (Fitzroy): Denk beyond marketing; overtref doelgroep qua verwachtingen

[Interview] Michiel Klein Schiphorst (epidemie) over 2022: Make Love, not war


Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

Marketing100 wordt gesponsord door

Abonneer je op onze nieuwsbrief