Marketing Report
[Interview] Aldo Breed verwacht groei met Kiesjefolders nieuws

[Interview] Aldo Breed verwacht groei met Kiesjefolders

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen aan consumenten die deze folders echt wensen. We spreken met Aldo Breed over de situatie anno 2020.

Hoe gaat het met Kiesjefolders?

We zijn inmiddels drie jaar actief en hebben ons bestaansrecht bewezen. We tellen 100.000 deelnemers, wat betekent dat er iedere week 100.000 pakketten aan folders worden  verstuurd. We hebben 35 à 40 deelnemende retailers waaronder Ahold, Kruidvat, Dirk, Hema.Aldi.. We bieden daarmee een behoorlijk pakket aan. Folders zijn de generieke folders die de retailers beschikbaar stellen. Klanten kiezen vanuit hun interesse de winkels die voor hun meerwaarde hebben. We hebben inmiddels ook op het adresblad gesegmenteerde reclame. Dat is immers een A4 dat bovenop het pakket ligt en gepoersonaliseerd geprint wordt. Zo wordt dat steeds interessanter voor de adverteerder. Er zijn genoeg tijdschriften die onze oplage niet halen, dus dit is een aardige propositie voor adverteerders. We hebben gesegmenteerde en gepersonaliseerde geadvertenties geplaatst voor bijvoorbeeld Tros Kompas, Albert Heijn, Siebel, energiemaatschappijen, de lokale bakker en meubelretailers. Heel divers dus en daarmee ontdubbeld op hun eigen database.

Wat betekenen de verboden door gemeenten van ongeadresseerd drukwerk?

Nu er steeds meer JA-stickergemeenten komen waar ongeadresseerd drukwerk verboden wordt, verwachten we dit jaar in aantal te verdubbelen. De komst van dit beleid is voor ons reden geweest dit initiatief te starten. Er zijn genoeg mensen die wel folders willen maar niet alles. We hebben   20.000 adressen in Amsterdam en we zien in plaatsen waar sowieso geen folderpakketten worden bezorgd een toename. Denk aan de nieuwe ja-stickersteden als Tilburg, Utrecht en Haarlem. Er zit te veel papier bij grijze afval dus dan haalt de gemeente de milieudoelstelling niet en is het resultaat dat in verschillende gemeenten men overgaat op de JA-sticker. Gemeenten hebben er geen problemen mee dat als mensen bewust reclame willen en gebruiken door het plakken van een JA-sticker of door deelnemer te worden bij Kiesjefolders. We vallen niet onder Postfilter want mensen kiezen ervoor.

Hoe kijken retailers/adverteerders tegen jullie aan?

Kiesjefolders biedt  kansen voor die retailers die actief klanten willen benaderen. Anderen zien oplossingen voor bezorgingsproblemen van de folder. In gebieden buiten bebouwde kom wonen ook mensen die het fijn vinden om informatie op papier te ontvangen maar waar geen folders worden bezorgd. We staan ook open voor kleinere winkels en er is ruimte in onze pakketten voor nieuwe folders. We vragen 5 eurocent per verspreidde folder, daar hoort wel een minimum bij. Het gesegmenteerd en gepersonaliseerd adverteren op ons voorblad kan vanaf 3 cent per getargete consument.

Verwacht je groei?

Door de JA-sticker zie ik dat steeds meer mensen papieren folders wensen te ontvangen en graag kiezen voor het samenstellen van een eigen pakket. Het is zonde dat mensen ongelezen folders weggooien en wij bieden daar een oplossing voor. Tot nu toe zien we ieder jaar een verdubbeling van ons bereik. In Denemarken maakt een kwart van de huishoudens gebruik van dit soort diensten.

Maakt Kiesjefolders inmiddels winst?

Nee, we maken nog geen winst. Door de speciale voorwaarden die wij als start up hebben bij onze partners en onze lage kosten draaien we nu ongeveer breakeven. Winst verwachten we te kunnen maken bij aantallen vanaf een half miljoenen ingeschreven adressen.
Als je de Deense situatie projecteert naar Nederland kom je uit op 2 miljoen adressen. Wij hebben de ambitie één miljoen huishoudens te bereiken, Wij hebben twee partners die ons het mogelijk hebben gemaakt te starten: Nic. Oud die is als verpakkingspartner betrokken en anderzijds was er de firma Sandd die door PostNL is overgenomen.

Wat betekent overname van Sandd door PostNL?

PostNL zit nog volop in de overname die ze in februari 2020 hebben geëffectueerd. We hopen dat onze verhoudingen met PostNL net zo goed worden als met Sandd. Contractuele afspraken worden gewoon nageleefd merken we.. Met Sandd hadden we  tariefsafspraken gemaakt die horen bij een startup of innovatie. Als je dan alle kosten zou toerekenen dan krijg je innovaties als de onze niet van de grond.

Het verbaasde me dat de overname door Mona Keijzer (CDA-staatssecretaris voor Economische Zaken) alsnog werd goedgekeurd nadat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) die met redenen omkleed had verboden. Niet alles is in voldoende mate geregereld. Daarom hebben we beroep aangetekend bij de rechter tegen het besluit van de staatssecretaris.  Als de mededingsautoriteit ACM een overname behandeld, komt er altijd een uitgebreid rapport met eventueel onderbouwde voorwaarden. De staatssecretaris heeft dit in anderhalf A4tje gedaan waarbij voorwaarden mistten. Enkele maanden na de goedkeuring door Mona Keijzer is Spotta als dochter van PostNL verkocht aan Arcis (van Em. de Jong, Print Nerds en Shatho Beheer). Spotta startte kort na onze start met Folderkiezer die daarmee is meeverkocht. Ons beroep is door de verkoop van Spotta in een ander perspectief komen te staan. Er is nog niets gezegd over individuele prijsstijgingen of discriminatoir gedrag. PostNL opereert als partij met aanmerkelijke marktmacht. Wij willen weten of er een model komt waarin prijsstijging zijn ondervangen voor individuele ex-Sandd klanten.

Hoe gaat het ten tijde van de coronacrisis?

Er gaan nu weinig mensen echt winkelen en non-retailers vragen zich af of het zinnig is om nu folders te verspreiden. Normaal zien we met Pasen dat ook met de komst van vakantiegeld het juist goede tijden zijn. Dit gaat nu aan de neus van deze retailers voorbij. In de foodwereld gaat het geweldig. Voor hun financiële resultaten is reclame maken misschien nu even niet nodig, maar er bestaat duidelijk wel de ambitie om zichtbaar te zijn en het beter te doen dan anderen. Voor ons is de situatie in principe vervelend. We hebben minder non-food folders te verspreiden dan gepland. Je moet er dus bovenop zitten en gaan juist nu weer verder met innoveren. De ontwikkelingen zullen door de crisis alleen maar sneller gaan.

Anderzijds contacteren consumenten ons juist. Folders zijn nu juist interessant voor veel mensen en door social distancing is er  meer tijd  om folders te lezen. Folders  zijn natuurlijk ook een bron van inspiratie en entertainment. Oudere mensen blijven binnen en maken boodschappenlijstjes waarbij de hulp, buren of familie dan de booschappen kopen. Dat is natuurlijk heel positief en daarbij helpen folders dan weer.

Adverteerders zullen hun gedrag aanpassen. Het is zo dat er minder mensen op straat zijn dus buitenreclame  zal nu minder effectief zijn.

www.kiesjefolders.nl

 

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief