Marketing Report
[Interview] Alexander Zevering over Funda

[Interview] Alexander Zevering over Funda

Funda is in de loop der jaren uitgegroeid tot meer dan alleen een website waar je naartoe gaat om een huis te kopen en daarom interessant voor adverteerders. Wij spreken Alexander Zevering, salesmanager Advertising & Business Development bij Funda.

Kun je Funda introduceren?

Funda is 17 jaar geleden opgericht met als doel om vraag en aanbod in vastgoed te verbinden. We zijn over de jaren uitgegroeid tot het leidende onlinemediabedrijf in het vastgoeddomein en hebben een spontane naamsbekendheid van 93 procent. Inmiddels werken we dagelijks met meer dan 100 collega’s aan de continue optimalisatie van ons platform.

Funda behoort tot de grootste websites van Nederland. Hoe groot is het?

Dat klopt en we groeien nog steeds in onze bezoekersaantallen. In maart (2018, red.) hebben we meer dan 45 miljoen bezoeken geregistreerd. Dat was weer een nieuw record. Maandelijks weten meer dan 4 miljoen unieke bezoekers ons platform te vinden. Op jaarbasis worden er meer dan 1 miljard woningen bekeken. Daar zitten heel wat Funda-verslaafden tussen die alleen even komen gluren bij de buren, maar ook veel bezoekers die serieus op zoek zijn naar een nieuw droomhuis. En dan zijn er nog bezoekers die meer komen voor inspiratie voor de inrichting of een verbouwing van de keuken en badkamer. Met de huidige hectiek in de huizenmarkt hebben we het plafond vast nog niet bereikt.

Hoe heeft Funda zich de afgelopen jaren ontwikkeld?

In de afgelopen jaren hebben we een geheel nieuwe strategie ontwikkeld. Daarmee veranderen we van een vraag-en-aanbod-site in een platform voor de totale wooncyclus. De aankoop en verkoop van een woning zijn belangrijke life events en wij willen antwoord bieden op álle vragen die daarbij komen kijken. We hebben tegenwoordig zelfs een redactie met ervaren copywriters en creatieven in huis. Funda ontwikkelt zich daarmee als belangrijke informatiebron vóór, tijdens en ná de koop of huur van een huis. Hetzelfde geldt overigens ook voor bedrijfspanden, daar bedienen we de B2B-doelgroep.

Voor welke adverteerders is Funda interessant?

In het kader van relevantie voor onze bezoekers, hebben we focus op adverteerders in het woondomein, in de breedste zin van het woord. Afgelopen jaren hebben we onze advertisingproposities uitgebreid, display doorontwikkeld met bijvoorbeeld programmatic en native. We faciliteren hypotheekleads en hebben ons contentplatform funda.nl/thuis gelanceerd, waar de consument alles kan vinden rondom wonen, kopen en verkopen. Om inspiratieve content te bieden werken we samen met adverteerders die op deze onderwerpen verdieping kunnen bieden. En met succes!

Funda beschikt over profileringsinformatie t.b.v. segmentatie. Hoe kunnen jullie die inzetten voor adverteerders?

Om de content van het Fundaplatform beter af te kunnen stemmen op de gebruiker, wordt het gedrag van de gebruiker geaggregeerd, geanalyseerd en omgezet in conclusies in de vorm van audiences. Met deze geaggregeerde audience-segmenten kunnen we de relevantie en conversie, voor zowel bezoekers als adverteerders verhogen. Om dit te kunnen faciliteren hebben we een datamanagementplatform in gebruik genomen. Zo weten we of men actief op zoek is naar een nieuw huis, en of het dan een jaren 30 huis of nieuwbouw is. Huur of Koop. Of dat iemand juist net het droomhuis heeft gevonden en wellicht op zoek is naar een nieuwe keuken, badkamer of inboedelverzekering.

Wat betekent de AVG voor jullie operatie?

Bezoekers hebben sinds de oprichting van Funda altijd anoniem gebruik kunnen maken van ons platform. Gegevens worden dan ook alleen doorgegeven aan adverteerders, wanneer bezoekers daar zelf expliciet toestemming voor hebben geven. Funda heeft zich altijd gecommitteerd aan de privacywetgeving en dat blijven we nu uiteraard ook doen. Natuurlijk komt dit met uitdagingen, maar er is ons veel gelegen aan de bescherming van data.

Wat is het laatste nieuws?

We hebben onlangs de Funda-adreswijzigingsdienst gelanceerd. Hiermee ontzorgen we de consument door bedrijven te informeren over hun adreswijziging. Bezoekers kunnen in de online tool de bedrijven en organisaties aanvinken met wie zij een relatie hebben: van energiebedrijven tot verzekeraars, van pensioenfondsen tot goede doelen. Voor die bedrijven draagt dit bij aan een actueel klantbestand en bieden we hen een interessante tool ter verhoging van klantbehoud en dus loyaliteit.

Daarnaast zijn we van plan om binnenkort de Funda Verhuisdoos te lanceren, een gratis verhuisdoos, gevuld met samples van en kortingsvouchers voor producten en diensten die de consument in deze periode zo goed kan gebruiken. We zoeken trouwens nog enkele partners die hieraan willen deelnemen...

www.funda.nl

 

Dit interview verscheen eerder op de website van Initiative


www.initiative.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief