Marketing Report
[Interview] Allard Ruyl (Talpa Media Solutions): Onze merken werken samen om het netwerkeffect te realiseren interview

[Interview] Allard Ruyl (Talpa Media Solutions): Onze merken werken samen om het netwerkeffect te realiseren

Allard Ruyl is CEO bij Talpa Media Solutions. We spreken hem over het netwerkeffect, Dynamic Audio Ads en de verwachtingen voor 2023. 

Je bent nu bijna 4 jaar CEO van Talpa Media Solutions. Het waren roerige en boeiende jaren. Kun je iets vertellen over de dynamiek van jouw werk?

Het is in ieder geval nooit saai! Ik vind Talpa Network een fantastisch bedrijf. Er gebeurt van alles, elke dag zijn er nieuwe kansen om met ons netwerk merken vooruit te helpen. We gaan met volle kracht vooruit om nieuwe samenwerkingen te sluiten met adverteerders en andere mediapartijen om de internationale concurrentie voor te blijven.

Hoe ziet het portfolio van Talpa Network eruit?

Goh heb je even! Ons portfolio is natuurlijk gigantisch. We hebben letterlijk voor ieder wat wils. Van radio (met onder andere Radio Veronica, Sky Radio, Radio 538 en Radio 10) tot tv (SBS, Veronica, Net5) en van online (onder andere weer.nl, Linda.nl en Flitsmeister) tot print met de verschillende titels van LINDA. en dan nog ons social portfolio met StukTV, TV538 en talloze talenten waar we mee werken van onder andere Jayjay Boske tot Nienke Plas en van Quin en Aaron tot Josh Veldhuizen en Gio Latooy. En om niet te vergeten Talpa eCommerce met onze platforms Actievandedag, VakantieVeilingen en SlajeSlag!

Hoe presenteert Talpa Network zich naar de markt nu de fusie met RTL Nederland niet doorgaat?

Niet anders dan voorheen. Met ons netwerk van makers en merken voorzien we in elke mediabehoefte én zijn we in staat om impactvolle verhalen te maken, verpakken én distribueren. Zo brengen we onze verhalen, én ook die van onze partners, naar de consument toe. Dat deden we al en zijn voor de toekomst ambitieuzer en gemotiveerder dan ooit.

Talpa Network biedt bij uitstek crossmediale proposities aan. Maken klanten daar ook gebruik van? 

Absoluut! Je gaat toch ook niet alléén voor je brood naar de Albert Heijn? Onze klanten zijn, net als wij, continu op zoek naar manieren om meer bereik te realiseren en/of een verhaal meer diepte te geven. Binnen ons medianetwerk werken daarom onze merken en kanalen steeds vaker samen om het zogeheten netwerkeffect te realiseren. Zo laten we verhalen reizen door ons netwerk en bereiken we meer mensen sneller en beter. Een mooi voorbeeld daarvan is Radio 10’s Top 4000. Naast al jaren een succesvolle hitlijst is Radio 10’s Top 4000 sinds twee jaar ook een tv-programma. Of wat dacht je van Jachtseizoen? Naast YouTube bereikt StukTV via SBS6 en Amazon Prime inmiddels een hele nieuwe doelgroep. En daar kan een adverteerder in mee. Het netwerkeffect zetten we dus ook steeds vaker in voor adverteerders.

Er gebeurt van alles op gebied van audio. Hoe gedijt Talpa Network op dit gebied?

Talpa Network gedijt uitstekend op het gebied van audio! We hebben uiteraard een breed portfolio, van grote lineaire merken zoals Radio 10 tot kleinere niche-kanalen die specifieke doelgroepen bedienen. Dit stelt ons in staat om klanten goed te bedienen met een hoog bereik en veel impact. Maar het maakt ook mogelijk veel te investeren in merken, content en innovatie. Om dat laatste wat concreter te maken, wil ik graag een product aanhalen dat we onlangs hebben gelanceerd: Dynamic Audio Ads. Hiermee kunnen adverteerders door text-to-speech-technologie zelf spots maken, of bijvoorbeeld via een datastroom realtime spots aanpassen om deze relevanter te maken voor het specifieke moment, doelgroep of regio. We verwachten hier veel van.

Wat verwacht je voor 2023 in termen van sales volumes?

Ik ben (zoals altijd) positief gestemd. De economie staat er veel beter voor dan we hadden verwacht. Een gezonde groei van het BBP en de inflatie is inmiddels een stuk gematigder. Groei van consumentenbestedingen en extreem lage werkloosheid geven vertrouwen voor de mediabestedingen van adverteerders. Er worden immers meer media geconsumeerd dan ooit en de vraag naar relevante en brandsafe content overstijgt het aanbod.

www.talpanetwork.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief