Marketing Report
[Interview] Ana Henriques (TUI): Impact maken wordt steeds ingewikkelder

[Interview] Ana Henriques (TUI): Impact maken wordt steeds ingewikkelder

In aanloop naar de bekendmaking van DeMarketing100 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerde marketeers. Vandaag spreken wij met Ana Henriques, manager marketing en reclame bij TUI.

Wat voor jaar was 2021 voor TUI?

In 2020 gaf ik aan dat Space Mountain niets was vergeleken bij de achtbaan waar we met TUI doorheen gingen. Gelukkig waren we in 2021 voorbereid en getraind op flexibiliteit, waardoor we snel en op meerdere creatieve manieren konden inhaken op de vakantiebehoefte van de consument. We richtten onder andere de Partij voor de Vakantie op en hebben tijdens Black Friday onze duurzamere vakanties (Fair Travel) extra in het zonnetje gezet met Fair Friday.

Wat valt er op gebied van digitalisering voor marketeers te doen in 2022?

Versnippering in het digitale medialandschap zet zich voort, waardoor impact maken steeds ingewikkelder wordt. Gelukkig komen er ook meer brand & sales mogelijkheden op social media en Youtube, waardoor we niet OF sales OF merkoverweging hoeven te kiezen.

Hoe kijk jij naar de ontwikkeling van influencermarketing?

Influencers blijven belangrijk in de mediamix. Naast authenticiteit, wordt betrouwbaarheid nog belangrijker, zeker in deze cancelcultuur. Één misstap and you(r brand) are out.  

Blijft duurzaamheid voor merken ook in 2022 de trend?

Ik hoop het niet. Duurzaamheid als trend zien is echt niet meer van deze tijd. Net als green washing. Maak gewoon een concreet plan voor wat jouw merk kan bijdragen op korte en lange termijn. Vergeet daarbij niet collega’s te betrekken. Alle kleine beetjes helpen en niet alles hoef je van de daken te schreeuwen. Jaloers kijk ik naar IKEA, dat weer een stap verder zet en vluchtelingen opleidt in de winkels.

Waarmee kunnen media-exploitanten jou in 2022 blij maken?

Innovatie en impactvolle crossmediale effecten.

Ben je tevreden met hoe mediabereiksonderzoek zich ontwikkelt?

Zeker. Het is in ieder geval een stap voorwaarts. We leren door het onderzoek op te starten en te doen en niet door erover te blijven praten.  

Wordt branding in 2022 belangrijker dan ooit?

Branding blijft belangrijk, alsook het beter verweven met sales. En het niet zien als OF, maar EN. Branding moet ook verkopen door zo goed mogelijk de salesfunnel te ondersteunen. Zonder geld kun je geen branding doen, dus ergens zul je de sweet spot moeten vinden.

Wat zou elke marketeer in Nederland in 2022 moeten leren?

De conversiefunnel voor zijn/haar merk van awareness naar sales: waar verlies je de meeste mensen?

Wat is het laatste nieuws?

De levensles vanuit de showbizz: reputatie komt te voet komt en gaat te paard.

www.tui.nl

Lees ook:

[Interview] Greo Belgers (Triodos Bank): Innovatie komt van mensen, niet van technologie

[Interview] Roderik de Maar over Wajer Yachts

[Interview] Martin van Velzen (Blokker): Duurzaamheid is geen trend maar een hygiënefactor

[Interview] Cees van de Water (Beter Bed): Branding was, is en blijft cruciaal

 

Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

Marketing100 wordt gesponsord door

Abonneer je op onze nieuwsbrief