Marketing Report
[Interview] Andy Mosmans: Voor VENGEAN zijn merken de maakbare waarheid interview

[Interview] Andy Mosmans: Voor VENGEAN zijn merken de maakbare waarheid

Andy Mosmans is CEO en founder van VENGEAN. We voelen hem aan de tand over zijn bedrijf, de missie en doelen en de aanpak die hen in de markt onderscheidt.

Hi Andy, kun je VENGEAN in het kort introduceren?

VENGEAN is een internationale boutique agency, een creative branding engine zoals we zelf zeggen, die eind 2021 in de corona-periode is opgericht door Bram Holzapfel, Cees-Jan (CJ) de Melker, beiden ECD en ikzelf als CEO. Vanuit de missie igniting impact by energising enterprise, with a vengeance, helpen we ondernemingen en organisaties all-in meer toekomstaandeel te veroveren.

Wat is jouw opdracht binnen het bedrijf?

Ik ben CEO, dus zielgever en eindverantwoordelijk voor VENGEAN (samen met Bram en CJ) en focus me verder op strategie en (new) business development voor onszelf en onze klanten. Zoals de ondertitel van mijn boek Startup Branding luidt: een goed begin is het halve merk! Branding is becoming. Door vanaf het begin je merk goed en scherp te definiëren en van daaruit consequent je merkverhaal – datgene waar je merk voor staat en gaat – uit te dragen en te leven, word je ook echt de unieke onderneming die je voor ogen hebt.

Goede branding geeft richting en betekenis aan alles wat je als onderneming doet en laat: je productproposities, sales, communicatie, contentmanagement en marketingactiviteiten, maar ook je innovatie en corporate social responsibility-insteek. En zorgt bovenal voor veel positieve energie en een gedeelde missie bij je interne ambassadeurs; je eigen mensen, die zo van medewerkers ook daadwerkelijk en met overtuiging medemerkers kunnen worden.

Wat doen jullie beter dan andere bedrijven in de branche?

De naam VENGEAN komt van with a vengeance en betekent zoveel als met enorme inzet en overtuiging en meer resultaat dan verwacht. Kortom; allereerst gaan we er helemaal voor, all-in, en dat mogen klanten ook verwachten. Verder zijn we een internationaal maar compact, flexibel, jong bedrijf met collectief een extreem rijke ervaring met werken voor beroemde merken bij grote bureaus als BBDO, Wunderman Thompson, TBWA, DDB, Publicis, JWT, Ogilvy en Wieden & Kennedy, maar ook digital agencies als Dot Control en Label A. We zitten kort op de bal en werken direct samen met de founders en/of aanvoerders van ondernemingen. Anders dan andere bureaus, zitten wij veel dichter op ondernemerschap. Het feit dat wij gelieerd zijn aan het eveneens jonge en extreem snelgroeiende venture capital & business development bedrijf Unknown Group – onder andere bekend van Get In The Ring, ’s werelds grootste start-up competitie – en niet een klassiek bureaunetwerk, is ook onderdeel van het VENGEAN-verschil. De missie van Unknown luidt: Fuelling founders to fix the future by venturing beyond known. Daar helpt VENGEAN natuurlijk graag aan mee.

Ons vertrekpunt is altijd het merk: als kompas voor ondernemen, als concept that drives the business. Voor ons zijn merken de maakbare waarheid en toekomst van ondernemingen en creëren ondernemers met sterke merken de meeste waarde – voor zichzelf, hun stakeholders als ook voor de maatschappij en wereld in het algemeen. Een sterk merk, merk je, aan alles!

Via een vastomlijnd proces helpen we in nauwe samenwerking klanten to Discover, Define, Design & Deliver alles wat er nodig is om nieuwe energie te geven aan The Game of the Name: de duurzame business en toekomst van hun merk. Van de brand strategy, via een brand story, naar soms een (nieuwe) brand name & visual identity en tenslotte een creative concept dat we natuurlijk ook (helpen) activeren via in- en externe, on- en offline geïntegreerde campagnes/middelen/media (zowel b2c, b2b en zowel marketing, corporate, internal & employer communicatie & content management, activatie, pr, social, apps & websites). 

Wie zijn jullie klanten?

Veelal innovatieve start- en scale-ups, maar ook diverse grote nationale en internationale ondernemingen die weer op zoek zijn naar de energie van een start-up. En die bovendien beautiful brands zijn of willen worden, met positieve impact op de wereld: niet alleen de beste van, maar ook voor de wereld! Zo werk(t)en we in de korte tijd dat we bestaan bijvoorbeeld voor start-ups en scale-ups als het nieuwe duurzame ijsmerk Little Cow & Cookies; het innovatieve leasebedrijf Beequip; The Kingfish Company en Sealand Advanced Aquaculture die vis duurzaam op land kweken; Sempergreen dat gebouwen en steden groener maakt;

E-magy dat door toepassing van poreus silicium batterijen productiever maakt; Gradyent dat stadsverwarming verduurzaamt; Fittergy en Vitaminefabriek die innovatieve supplementen produceren; Delft IMP dat op nanoschaal coatings toepast om batterijen te verduurzamen; A-Insights dat continu slimme marktinzichten levert; The Farm kitchen, ‘Earth’s own Cuisine’; biogasbedrijf Powercrumbs, zonne-energiebedrijf Ecorus, HR-softwarebedrijf Crunchr en ondernemers-universiteit Global School for Entrepreneurship, maar ook gevestigde bedrijven en organisaties als Deloitte, Nippon Express, Aegon, NIBC, Schouten & Nelissen, Provalu, Whitehouse Development, Batenburg Techniek, Welten Groep, Pronto Wonen, Superkeukens, het Royal Tropical Institute, KIT en Hans Anders Retail Group, waarvoor we in Duitsland werken voor eyes and more en recent het nieuwe corporate merk nexeye ontwikkelden. 

Een (nieuwe) klant belt, wat wil hij van jullie?

Dat verschilt, meestal, en zeker bij start-ups, gaat het om het totale proces van de ontwikkeling van een algemene merkstrategie (positionering en/of portfoliobeleid), merkverhaal, (eventueel) een (nieuwe) merknaam, een logo/visuele identiteit, een communicatieconcept & -plan en de realisatie van content/middelen/media. Soms betreft het ook onderdelen van dit proces of meer specifieke vraagstukken zoals employer branding of internal branding. 

Wat zijn de plannen voor dit jaar?

To keep on energising enterprise with a vengeance! Met de groeiende tribe van mooie mensen, merken en partners waar we al voor en mee samenwerken. En de nieuwe mensen, merken en partners die zich nog bij ons gaan aansluiten.

VENGEAN gaat ook steeds meer zelf ondernemen, door onder andere het merk van een merchandise lijn te voorzien, maar tevens ook door eigen merken te gaan ontwikkelen zoals het surfmerk UHAINA (Baskisch voor wave & unity: eenwording met de golf: flow), eigen Branding-software As A Service (BAAS), de Business for Better Platforms BrandAid en Plan B for Planet A en deelname in klanten zoals het Zwitserse iCEEP, dat merken helpt circulair te worden door via een slim take-back programma hun consumenten eenvoudig in staat stelt to keep the products they care for in the loop: i Care, i Ceep. Ook zullen we, ondanks dat we als virtueel/hybride bedrijf zijn gestart, per 1 maart uiteindelijk wel samen met Unknown Group ons (hoofd)kantoor gaan vestigen in het prachtige gebouw De Titaan, de nieuwste hotspot voor impact scale-ups in Europa, nu nog in ontwikkeling in de Nieuwe Binckhorst te Den Haag.

Wat is het laatste nieuws?

Het Franse plantaardige vleesvervangersmerk La Vie heeft VENGEAN ingeschakeld als creative branding agency. Eerste opdracht: de introductie van La Vie in Nederland en België in 2023. Challenger brand La Vie veroverde met een gewaagde merkstrategie en dito spraakmakende communicatie in korte tijd het plantaardige schap voor varkensvlees-vervangers in Frankrijk en werd onlangs ook in het VK geïntroduceerd.

La Vie is gek op vlees, maar niet op de impact van vlees op de wereld. De missie? Mensen helpen evolueren van dierlijk vlees naar plantaardig vlees, met een dikke glimlach. Het gepatenteerde plantaardige vet van La Vie is gezonder, beter voor mens, dier en planeet en minstens net zo lekker.

De oplossing nu? Vrijwel niet van echt te onderscheiden plantaardige bacon en spekjes, onbetwist – ook volgens varkensvlees-producenten zelf – net zo lekker. En daardoor inmiddels ook leverancier van Burger King.

In nauwe samenwerking met het vermaarde bureau Buzzman uit Parijs ontwikkelde VENGEAN een campagne bestaande uit (D)OOH, social, POS-activatie, pr en influencermarketing.

Foto: Van links naar rechts de founders Andy Mosmans, Bram Holzapfel en CJ de Melker

www.vengean.com

Abonneer je op onze nieuwsbrief.