Marketing Report
[Interview] Anke de Jong: ELLE is een key player in het Nederlandse medialandschap interview

[Interview] Anke de Jong: ELLE is een key player in het Nederlandse medialandschap

Marketing Report maakt een serie interviews met hoofdredacteuren naar aanleiding van de publicatie van de Tijdschriften50Anke de Jong, hoofdredacteur van ELLE, staat dit jaar op nummer 17. We spreken haar.

Dag Anke, kun jij ELLE introduceren?

Al meer dan 75 jaar is ELLE het grootste vrouwenmediamerk ter wereld. In maar liefst 45 landen geeft ELLE vrouwen precies wat ze willen op het gebied van mode (van streetstyle tot high-end), beauty, trends en lifestyle. Naast mode en persoonlijke stijl lees je in ELLE-magazine over de meest inspirerende vrouwen ter wereld. ELLE ziet en viert vrouwen als de changemakers in de samenleving en biedt lezers een intelligent ontspanningsmoment. In print en online vind je inhoudelijk sterke, relevante interviews die de lezers raken en inspireren. ELLE weet de meest uiteenlopende onderwerpen naadloos te vertalen naar de belevingswereld van haar kijkers en lezers, altijd op een positieve en toegankelijke manier. Inmiddels is ELLE, met een maandelijks nettobereik van 1,5 miljoen, het allergrootste modemediamerk van Nederland, en daar ben ik zó trots op!

Wat is de doelgroep van ELLE en welke kanalen zet je in om die te bereiken?

De grootste groep lezers zijn vrouwen tussen de 25 en 45 jaar oud die in Nederland wonen. De ELLE-lezer weet wat ze wil, is maatschappelijk bewust, blijft op de hoogte van de laatste trends, werkt en heeft een adviserende rol in haar omgeving. Ze heeft een bovengemiddelde interesse in mode en trends, lichaamsverzorging en make-up, sieraden/accessoires, reizen, tech, en maatschappelijke verantwoording en duurzaamheid.

Je komt op zoveel verschillende plekken met ELLE in aanraking. ELLE is sinds 2022 naar zes printedities per jaar gegaan, elke dag online (www.elle.nl) en ieder uur op social (Facebook, Instagram en TikTok). Daarnaast kent ELLE verschillende productvarianten, waaronder een socialshoppingconcept (ELLE Sell), online cursussen en ELLE Smart Shopping, het grootste shopping- en personal style-event van Nederland.

Wat willen en verwachten ELLE lezers van jullie?

Een perfecte mix tussen inspiratie, entertainment, informatie en educatie. ELLE helpt vrouwen om helemaal up-to-date te zijn. Zo publiceert ELLE veel opiniestukken over geld, vrouwenrechten en de politiek, maar dan nét even op een andere manier. Daarmee hoop ik dat wij vrouwen in heel Nederland helpen om hun mening te vormen. 

Wat kan ELLE dat geen enkel ander tijdschrift kan?

Wij maken het verschil omdat we heel persoonlijk zijn. ELLE lezers kennen het hele team van ELLE, iedereen heeft een eigen gezicht. ELLE is heel toegankelijk en iedereen is welkom (of je nu shopt bij het Kruidvat of bij Chanel).

We proberen onszelf steeds weer opnieuw uit te vinden. Dat betekent dat we de ene keer een ELLE Bistro openen en de andere keer een ELLE tram door Nederland laten rijden, maar ook internationale sterren aan ons binden die aan de slag gaan als Guest Creative Director voor print. 

Wat doet ELLE op het gebied van events?

De vraag naar tailormade evenementen en belevingen van partners groeit hard. In 2022 organiseerde ELLE onder andere Bistro ELLE in samenwerking met H&M, een ELLE Café samen met Nespresso en twee events in samenwerking met AEG. Ook partnerde ELLE met Amsterdam Fashion Week en organiseerde een avond voor lezers en modepubliek als onderdeel van het officiële modeprogramma.

In het najaar van 2022 werd de evenementenafdeling Hearst Live, die alle tailormade evenementen voor ELLE produceert, vernoemd naar Hearst X(perience). Naast brandevents en tailormade events richtte deze afdeling zich – als nieuwe motor tot innovatie – ook op digitale activaties, zoals virtueel shoppen, AI-technologie, virtual influencers en virtual events. Dit is ingegeven door het veranderende consumentengedrag (de hang naar het willen opdoen van ervaringen, experiences, groeit), de veranderende adverteerdersbehoeften (behoefte naar activaties neemt toe) en het belang van blijven innoveren.

Voor 2023 verwachten we alleen nog maar meer ELLE events op te zetten samen met partners.

Welke producties van het afgelopen jaar ben je het meest trots op?

Vanaf 2022 werkt ELLE met een Guest Creative Director. Elk jaar verbindt een bekende naam uit de creatieve industrie zich aan ELLE om mee te denken met het modeteam over de modeseries, shoppings en belangrijke modeverhalen. In deze steeds sneller veranderende tijd zoeken we bij ELLE continu naar manieren om te blijven vernieuwen en de lezer te blijven verrassen. Daarom trekt ELLE voor elk seizoen een nieuwe Guest Creative Director aan. Voor 2022 was dat ontwerper en creatief genie Duran Lantink. Duran Lantink bedacht samen met het team van ELLE het thema van het grote modenummer, dat februari 2022 verscheen: Nothing New. Niet de nieuwste collecties stonden centraal in dit modenummer, maar vintage fashion en investment pieces.

ELLE’s eerste Guest Creative Director in 2023 is Deense stylist en influencer Pernille Teisbaek, zij denkt mee over ELLE nummer 2 van dit jaar. Het thema en de invulling van dit issue zijn wederom uniek. 

Wat maakt ELLE aantrekkelijk voor adverteerders?

ELLE’s merkbereik steeg het afgelopen jaar met maar liefst 73 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het merkbereik van ELLE is gegroeid naar 1.459.000 met hierin een 4 procent overlap tussen print en digitaal. 

Van advertorial en branded content tot op maat gemaakte 360-concepten: ELLE delivers the message voor adverteerders. Zo creëerde ELLE recentelijk een mini-magazinespecial in samenwerking met Cartier en zijn we in 2022 verdubbeld in het aantal brandedcontent-samenwerkingen ten opzichte van 2021. Om deze stijgende vraag naar branded content op te kunnen vangen, is er eind 2021 een Branded Content Manager aangenomen die voor ELLE alle branded content coördineert. Ook is er een stijgende vraag naar de ELLE-redacteuren (= Hearst Content Creators) in plaats van reguliere influencers voor samenwerkingen. Alle content wordt continu geoptimaliseerd door onderwerpen te testen via polls en artikelen op de website. Zo zitten we midden in de doelgroep én kunnen we de best mogelijke branded content voor ze maken.

Daarnaast is uit onderzoek van Magazine Media Associatie (MMA) gebleken dat ELLE de nummer één sterkste reclamedrager is volgens de Nederlandse consument. In 2022 kwam in onderzoek naar voren dat magazinemerken de sterkste reclamedragers zijn. ELLE wordt hierin als sterkste mediamerk gezien door de Nederlandse consument op basis van ad equity. Vertrouwen, relevantie en weinig opdringerigheid hebben tot deze toppositie geleid. 

Hoe ver is ELLE met betrekking tot digitalisering?

ELLE is digital first. Digitaal is voor ons het belangrijkste onderdeel van de toekomst. Print blijft het visitekaartje van ons merk, maar aan alles dat we ontwikkelen zit een digitaal component.

Zo hebben we het afgelopen jaar bijvoorbeeld een TikTik editie gemaakt. Toen we live gingen op TikTik met ELLE hebben we in ELLE print een TikTok-modeserie gemaakt met bekende TikTokkers inclusief een TikTok-cover.

Zoals we vroeger vanuit print dachten, denken we nu vanuit digitaal. Dat gezegd hebbende, zou ik nooit zonder print kunnen en willen, daar geloof ik niet in voor een merk als ELLE. Print is wat ELLE de autoriteit maakt. 

Welke thema's gaan een belangrijke rol spelen in ELLE in 2023?

Onlangs hebben we een exclusief Wie is de Mol-nummer gelanceerd, met voor het eerst in de geschiedenis alle 10 de kandidaten op de cover, exclusieve interviews en rubrieken met oud Wie is de Mol-kandidaten.

Mode is altijd de basis en dan hebben we subthema's zoals Wie is de Mol en Pernille Teisbaek als Guest Creative Director. In de zomer gaat dat waarschijnlijk sport zijn, in het najaar beauty en dan hebben we nog een heel extravagant nummer. Ieder ELLE-nummer is bijzonder, zodat mensen echt iets missen als ze een ELLE-nummer hebben overgeslagen. 

Hoe gaan jullie het succes van ELLE verder uitbouwen in 2023?

2022 was het jaar van ELLE, waarin we hebben bewezen dat het merk met nog maar 6 printedities per jaar sterker en meer zichtbaar is dan ooit. We hebben veel nieuwe kansen gespot en gegrepen, zoals de lancering van een socialshopping-platform en TikTok-account. Hiermee laten we zien dat we meebewegen met de trends en onze doelgroep en dat ELLE nog altijd een key player is in het Nederlandse medialandschap. Het is niet alleen de markt die is aangetrokken waardoor we zo’n goed jaar hebben gehad, het komt ook door de risico’s die we hebben genomen en de kansen die we hebben gegrepen.

Voor 2023 zetten we dit voort en blijven we nieuwe concepten en formats ontwikkelen om te blijven innoveren en het merk ELLE te groeien.

Wat is het laatste nieuws?

ELLE Week
In 2023 organiseert ELLE twee keer het grootste modefeest van Nederland: ELLE Week. De ELLE Week staat geheel in het teken van mode & personal style. Een week lang organiseert ELLE samen met partners door het hele land experiences en evenementen: van Bistro ELLE tot ELLE Café en van fashiontalks tot in-store stylingsessies.

Op de zaterdag van de ELLE Week shoppen ELLE-lezers met minimaal 20 procent korting bij hun favoriete merkentijdens de vijfde editie van ELLE Smart Shopping Day.  

ELLE Style Awards

Dit najaar brengen we de ELLE Style Awards terug naar Nederland! Na een korte stop van drie jaar zijn de ELLE Style Awards back and better than ever! Sinds 2022 draait het bij de ELLE Style Awards om het vieren van persoonlijke stijl waarbij verschillende awards uitgereikt zullen worden.

ELLE Hospitality

Vorig jaar lichtte de internationale ELLE-familie (eigendom van de Lagardère Group) in de media al een kleine tip van de sluier op over haar grootse plannen op hospitalitygebied. Twee fantastische boetiekhotelconcepten staan er op stapel die de komende jaren wereldwijd uitgerold worden: Maison ELLE, waarvan de eerste eind vorig jaar in Parijs is geopend, en het ELLE Hotel, waarvan Mexico de primeur krijgt in zomer 2023. Ook Amsterdam staat op de planning so stay tuned!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

www.elle.com

ELLE is een uitgave van Hearst Netherlands

Als gretige nieuwsjagers speuren we de wereld af naar kwaliteit en trends op het gebied van mode, relatie, beauty, design, health, food, travel of welk lifestyle aspect dan ook. Onze vondsten delen we vervolgens via al onze media en events met onze lezers, gebruikers, klanten en fans. Dit doen we op onze herkenbare, hoogstaande, eigenzinnige manier en altijd met de behoeften van de eindgebruiker in het vizier.

 

www.hearst.nl


Lees ook:

[Interview] Karin Swerink: Merken kloppen bij LINDA. aan omdat ze enthousiast zijn over onze vormgeving, tone of voice en fotografie

[Interview] Miluska van 't Lam (Harper's Bazaar): Wij willen vrouwen inspireren groot te dromen

[Interview] Hilmar Mulder: Libelle heeft de kracht om te verrassen, verbazen en ontroeren

[Interview] Jannine Berkelaar: Kek Mama gelooft in mombracing in plaats van momshaming

[Interview] Helene van Santen: Margriet maakt grote maatschappelijke impact

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief