Marketing Report
[Interview] Anna Nooshin: influencers moeten de verwachtingen van adverteerders managen

[Interview] Anna Nooshin: influencers moeten de verwachtingen van adverteerders managen

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar.

Nooit eerder was er zoveel aandacht voor influencers. Is influencermarketing volwassen aan het worden?

Ik weet niet of het ooit niet volwassen was, maar ik denk wel dat het steeds serieuzer wordt genomen door zowel adverteerders als socialmediagebruikers. Ook zijn creators, zoals ik influencers graag noem, zich steeds meer bewust van de verantwoordelijkheden die hun bekendheid met zich meebrengt. Het is niet meer zo dat iedereen maar wat doet, bij veel creators is sprake van een team waar alle uitingen secuur worden uitgedacht. In dat opzicht wordt de markt dus wel degelijk serieuzer.

Afgelopen jaar was er veel te doen rondom transparantie met betrekking tot influencermarketing. Welke partijen hebben hierin een rol te spelen?

Ik ken weinig influencers die bewust niet transparant zijn over hun samenwerkingen. Natuurlijk is de een meer standvast dan de ander wanneer het aankomt van het aanduiden van verschillende partnerships, maar de regelgeving voor deze markt is nog zo nieuw dat het vaak kan zorgen voor verwarring. Wat ik heel prettig vind is dat de Reclamecode Social Media & Influencermarketing steeds helderder is in het uiteenzetten van de regels voor reclame-uitingen. Veel creators beginnen op jonge leeftijd met hun kanalen en als er dan geen vaste regels zijn, is het lastig zonder hulp uit te vinden wanneer je het goed doet en wanneer je onbewust een overtreding begaat. Het is vaak geen onwil, maar onwetendheid.

Snappen adverteerders en bureaus inmiddels voldoende wat influencermarketing is en hoe je influencermarketing optimaal kunt inzetten?

Over het algemeen wel, al heerst soms nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben en producten binnen tien minuten kunnen uitverkopen. Ik denk dat influencers hier zelf ook een grote rol in moeten spelen: het is belangrijk vooraf de verwachtingen van adverteerders te managen. Daarbij is het ook van groot belang eerlijk en transparant te zijn over je cijfers. Conversie inschatten is altijd lastig, maar als een influencer zijn/haar creatieve vrijheid kan behouden in het creatieproces is de kans op slagen van een campagne altijd het grootst.

Nu de vraag er toch ligt: hoe zet je influencermarketing optimaal in?

Ik heb zelf nog niet een eigen label waarvoor ik influencermarketing heb hoeven in te zetten, maar zodra het zover is zal dat de enige vorm van promotie zijn die ik zal hanteren. Voor nu vind ik het belangrijk mijn ‘invloed’ vooral ook in te zetten om te uiten voor welke doelen ik sta. Welke maatschappelijke issues wil ik aankaarten en delen met mijn volgers? Ik merk dat ik daar de meeste voldoening uit haal, wanneer ik kan aantonen dat het oké is om voor bepaalde waarden te staan en je hier hard voor te maken.

Hoe maak jij de afweging of je met een partij in zee gaat of niet?

Door altijd goed te overwegen of een product of dienst past bij mijn levensstijl. Ik ben altijd selectief in die afweging: soms is een campagne aantrekkelijk omdat het op de korte termijn veel revenu genereert, maar weet ik dat ik het op de lange termijn niet vast kan houden omdat het product dan minder goed bij me past. Daarin heb ik geen vaste formule: het is werken vanuit een onderbuikgevoel.

Hoe zie jij de influencer, of het merk Anna Nooshin zich de komende jaren ontwikkelen?

Ik heb hier veel ideeën voor en op de achtergrond zijn we ook bezig om deze ideeën te concretiseren. Ik zie dit als een tweeledig concept. Enerzijds wordt het merk Anna Nooshin uitgebreid zoals het nu bij het publiek bekend is. Denk daarbij aan de lancering van een eigen cosmeticamerk en het voortzetten van mijn Instagram-, TikTok- en YouTube-kanalen. Anderzijds wil ik ernaar toewerken dat op mijn kanalen ook ruimte is voor nieuwe gezichten, zodat we ook nieuw talent kunnen ontwikkelen. In dit proces sta ik zelf meer op de achtergrond en kun je denken aan de productie en ontwikkeling van series en kanalen voor jong, opkomend talent.

Wat is het laatste nieuws?

Dat ik onwijs vereerd ben om voor de tweede keer deze titel te mogen dragen. Ik vind het mooi dat dit een opkomende categorie is binnen DeMedia100 waar ik zelf heel hard in geloof. Ik denk oprecht dat we met alle nieuwetechnologiekansen nog maar aan het begin staan van influencermarketing en ik kan niet wachten dit de komende jaren verder te ontplooien.

Anna Nooshin YouTube
Anna Nooshin Instagram

Dit interview verscheen eerder in het DeMedia100 Magazine. Anna Nooshin staat op plaats 23 in DeMedia100 2020.

 

  

 

 

 

 

 

 

M100 wordt gesponsord door

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief