Marketing Report
[Interview] Arno de Jong (Nederlandse Loterij): Hype influencermarketing is voorbij interview

[Interview] Arno de Jong (Nederlandse Loterij): Hype influencermarketing is voorbij

In aanloop naar de bekendmaking van de Marketing100 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Vandaag spreken we met Arno de Jong, Chief Marketing Officer van Nederlandse Loterij.

Wat voor jaar was 2021 voor jouw merken?

Het spannendste jaar tot nu toe in het bestaan van Nederlandse loterij, want na jaren wachten werd eindelijk de markt voor online gaming gereguleerd en dat betekende kansen voor ons TOTO-merk. We zijn nu ruim een kwartaal onderweg en zijn zeer tevreden over de positie die we hebben verworven. Hierbij ging merkgroei gelijk op met meer aandacht voor verantwoord speelgedrag. We wonnen zelfs de prijs voor de beste Responsible Gaming-campagne ter wereld. Binnen de loterijen was 2021 het jaar van het grote aanpassingsvermogen. We begonnen met een lockdown en eindigden met een lockdown. Dat betekende in ons geval dat 60 procent van ons retail-netwerk gesloten was. Ondanks dat, zijn we mede door een digitale versnelling, fors gegroeid. Met recordomzetten op onder meer TOTO, Krasloten en de Oudejaarstrekking.  

Wat valt er op gebied van digitalisering voor marketeers te doen in 2022?

Digitaal is overal, in alle facetten van de marketing. Iedere marketeer moet begrijpen wat het voor zijn of haar specialisme betekent. Voor ons is personalisatie het thema in 2022.

Hoe kijk jij naar de ontwikkeling van influencermarketing?

De hype voorbij. Alleen nog kwalitatieve influencermarketing blijft overeind, waarbij geloofwaardigheid essentieel is.

Blijft duurzaamheid voor merken ook in 2022 de trend?

Zeker, duurzaamheid gaat van trend naar license to operate. Niet duurzaam is dan einde oefening.

Waarmee kunnen media-exploitanten jou in 2022 blij maken?

Innovatie in media-oplossingen, echte partnerships en gegarandeerde zichtbaarheid tegen reële prijzen.

Ben je tevreden met hoe mediabereiksonderzoek zich ontwikkelt?

Zeker, het zou natuurlijk fantastisch zijn als we van alle middelen crossmediale data beschikbaar krijgen.

Wordt branding in 2022 belangrijker dan ooit?

In een tijd waarbij producten en diensten steeds meer op elkaar lijken, en ook (marketing)technologie mainstream wordt,  is het merk hét essentiële instrument voor onderscheidend vermogen. Dus ja. 

Wat ga je aan de bureaus waarmee je werkt in 2022 vragen wat je nog niet eerder hebt gedaan?

Minder tijd besteden aan klassieke campagnes (daily business) om meer focus te hebben op innovatieve media-/content-concepten. Eerlijk gezegd deden we dat al, maar de reclamewetgeving en het cookieloze tijdperk (ooit zal het komen) maken dit nog belangrijker.

Wat zou elke marketeer in Nederland in 2022 moeten leren?

Dat echt begrip voor de consument begint met oprechte interesse. We zijn wat afstandelijk geworden met z'n allen en lezen de consument door online gedrag en research.

Wat is het laatste nieuws?

Dat Dick Advocaat nog steeds ertoe verleid wordt om de nieuwe Koning TOTO te worden maar helaas vooralsnog geen ja heeft gezegd.



www.nederlandseloterij.nl


Lees ook:

[Interview] Martijn Morsink (Wessanen Benelux): Marketing is voor een deel proefballonnetjes oplaten

[Interview] Margot Rietbergen: Clarins Duurzaamheid sinds 1954 onderdeel van onze stratgie

[Interview] Marene Arnold (Mastercard) over duurzaamheid: Bedrijven kunnen niet succesvol zijn op een planeet die faalt

[Interview] Melvin van Staalduinen (Ford): De cookieless future is een uitdaging

[Interview] Mariëlle Krouwel (NN Group): Marketeers moeten in 2022 veel vaker nee zeggen

[Interview] Roel van der Heijden (Zilveren Kruis): iedere marketeer moet zich meer verdiepen in tech en data

[Interview] Vincent de Pooter (Company.info) verwacht tweedeling rondom duurzaamheid


Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

Marketing100 wordt gesponsord door

 

Abonneer je op onze nieuwsbrief