[Interview] Arnoud van der Valk: Media Info Groep ondersteunt in het gehele publiciteitstraject

[Interview] Arnoud van der Valk: Media Info Groep ondersteunt in het gehele publiciteitstraject

Arnoud van der Valk is Commercial Director bij Media Info Groep. We spreken hem over de groei van Media Info Groep, social listening en de nieuwe vestiging in Jakarta.

Kun jij Media Info Groep introduceren?

Natuurlijk! Ooit zijn we begonnen als een knipseldienst en inmiddels hebben we ons ontwikkeld tot een full-service bureau dat de volledige Nederlandse media in kaart brengt. Van landelijke ochtendkranten tot magazines, van huis-aan-huisbladen tot vakbladen en van Instagram-post tot radio- en televisiezenders en podcasts. Onze specialisten ondersteunen de pr- en communicatieprofessionals van onze klanten in het gehele publiciteitstraject: van het verzenden van het persbericht naar de juiste journalisten en influencers tot aan het analyseren van de gegenereerde media-aandacht. Daarnaast helpen we onze klanten inzicht te krijgen in de resultaten, bijvoorbeeld in de vorm van uitgebreide kwantitatieve en kwalitatieve analyses en of benchmarkrapportages.

Wat voor soort klanten trekt Media Info Groep aan?

Onze klantenkring is zeer divers en bestaat uit partijen die het belangrijk vinden om te weten wanneer en hoe ze in het nieuws verschenen zijn. Dit zijn bijvoorbeeld culturele instellingen en fashion- of beautymerken die willen weten of hun promotie-inspanningen wel genoeg door de media zijn opgepakt en wat dit in termen van bereik en mediawaarde heeft opgeleverd, NGO’s die willen weten wat er wordt geschreven over voor hen relevante maatschappelijke thema’s en grote (inter)nationale corporates die media monitoring inzetten bij crisissituaties en of aan de hand van de totale media-aandacht over hun organisatie de communicatiestrategie willen toetsen en aanscherpen. Daarnaast werken we natuurlijk ook voor veel pr- en communicatiebureaus.

Ik begrijp dat jullie meer dan 3500 klanten hebben. Hoe lukt het om die allemaal optimaal te bedienen?

Dat doen we met een groot team van professionals die dag in dag uit klaarstaan voor onze klanten. Onze accountmanagers hebben continu contact met de klant, denken met hen mee en zorgen er samen met onze analyse- en leesafdelingen voor dat de klant uiteindelijk precies die media-items ontvangt die aan hun zoekvraag voldoen.

Wat zie jij als de belangrijkste trends in het media monitoring?

We zien dat voor veel van onze klanten de data die achter de berichtgeving schuilgaan en het kunnen interpreteren ervan steeds belangrijker wordt. Dus niet zozeer de inhoud van één specifiek artikel, maar de inzichten die te verkrijgen zijn uit het totaal aan media-aandacht. Om dit in ons klantportaal nog beter te faciliteren, investeren we onder andere veel in de ontwikkeling van onze named entity extraction software. Deze maakt het kort gezegd mogelijk om entiteiten in artikelen te herkennen. Denk hierbij aan plaatsnamen, beroepen, ministers, bedrijven, organisaties, en dergelijken. Interessante en vaak onmisbare data om tot goede inzichten te kunnen komen.  

Een andere trend is social listening. Social listening is een pro-actieve manier om online conversaties te volgen, te analyseren en erop te reageren. Het geeft klanten een compleet overzicht van alle online conversaties over een merk, producten, branche en concurrenten. Deze allesomvattende benadering biedt organisaties waardevolle inzichten die kunnen helpen bij het nemen van strategische beslissingen over hun marketing- en socialmediastrategie.

Waarin investeert Media Info Groep om de komende jaren competitief te blijven?

Allereerst investeren we veel in onze mensen. Ondanks dat er ook in onze branche veel wordt geautomatiseerd, blijven het de mensen die het verschil maken. Ook investeren we veel in de ontwikkeling van ons klantportaal media·web. Recentelijk hebben we een zeer grote update doorgevoerd, waarbij de totale look and feel zijn veranderd, de usability sterk is verbeterd en er vooral ook veel functionaliteiten zijn toegevoegd. Daarnaast hebben we een deel van onze activiteiten kortgeleden verplaatst naar onze vestiging in Jakarta en daar veel extra mensen aangenomen. Het medialandschap fragmenteert steeds verder en voor organisaties is het steeds lastiger om volledig op de hoogte te blijven van wat er in de media over hun organisatie verschijnt.

De noodzaak om snel en adequaat te reageren op bepaalde berichtgeving wordt steeds groter. Het gunstige tijdverschil met Jakarta maakt het mogelijk om onze klanten sneller van alle berichtgeving te voorzien. De ochtendkranten bijvoorbeeld kunnen wanneer deze 's nachts voor monitoringsdoeleinden beschikbaar zijn direct door onze collega’s in Indonesië verwerkt worden, inclusief een laatste handmatige check op relevantie. Dit geldt ook voor de vele nieuwssites en andere digitale kanalen, ook deze kunnen we nu 24/7 monitoren en tegelijkertijd de kwaliteit van de selectie blijven garanderen. Onze klanten hebben via ons klantportaal op elk moment van de dag toegang tot de meest actuele voor hen relevante berichtgeving.  

www.mediainfogroep.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.