Marketing Report
[Interview] Barbara Barend: Helden Magazine vertelt het verhaal achter de topsporter interview

[Interview] Barbara Barend: Helden Magazine vertelt het verhaal achter de topsporter

Marketing Report maakt een serie interviews met hoofdredacteuren naar aanleiding van de publicatie van de Tijdschriften50. Barbara Barend, oprichter van Helden Magazine, stijgt van nummer 18 naar nummer 9 in de Tijdschriften50. We spreken haar.

Dag Barbara, kun jij Helden Magazine introduceren?

Helden Magazine is het blad met het verhaal achter de topsporter. Wij maken sportverhalen die inspireren om de wereld gezonder en gelukkiger te maken en meer te verbinden.

Wat is de doelgroep van Helden Magazine en welke kanalen zet je in om die te bereiken?

Iedereen die geïnspireerd wil raken door verhalen van topsporters en iedereen die het verhaal achter de sporter wil weten. Wij zijn een mediamerk met verschillende kanalen. Voor het magazine richten we ons op 35-plus, met podcast boren we ook een jongere doelgroep aan. Ook hebben we sinds kort een app waarin je ons magazine kan lezen en onze podcast kunt luisteren. Ook deze app is voor de jongere doelgroep. Op onze social kanalen, Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn bereiken we verschillende doelgroepen en delen we ook andere content.

Wat willen en verwachten jullie lezers van jullie?

Lezers verwachten dat ze verhalen krijgen die verder gaan dan de actualiteit, die echt gaan over de mens achter de topsporter. Het zijn verhalen die je ook nog maanden later kan lezen. Ze zijn tijdloos. 

Wat kan Helden Magazine dat geen enkel ander tijdschrift kan?

Wij hebben het grootse netwerk in sport en sporters vertrouwen ons. Daarom brengen wij verhalen die niemand anders brengt over hoge pieken en diepe dalen. De sporters delen met ons het echte verhaal, ook over moeilijke onderwerpen als mentale gezondheid, ziekte, scheidingen enzovoort. Ook is Helden van zeer hoogwaardige kwaliteit, met alleen de beste journalisten en de beste fotografen. We besteden heel veel werk aan de art directie.

Wat doet Helden Magazine op het gebied van events?

Wij hebben Helden twee jaar geleden tot leven gebracht in de Droomzomer. Een vakantie-event waar we drie maanden lang samen met topsporters en vakantiegangers samen sport hebben gekeken, samen hebben gesport en middels talkshows en inspiratie-sessies van en met topsporters geïnspireerd zijn door de topsporters.

Welke producties van het afgelopen jaar ben je het meest trots op?

Ik ben heel trots op de Droomzomer, ik ben heel trots op het verhaal en de podcast met Bibian Mentel, haar laatste interview voor haar dood, dat na haar dood werd gepubliceerd. In de podcast reageerden haar naasten op boodschappen die ze voor hen had. Ik luister deze podcast zelf nog weleens, als ik down ben. Bibian had de gave om iedereen te laten kijken naar wat wel kan en niet naar wat niet kan.

Wat maakt Helden Magazine aantrekkelijk voor adverteerders?

Wij bieden multimediale deals aan. We maken een verhaal in magazine, nemen een podcast op, maken video’s en doen winacties via onze social kanalen. En de adverteerders waarderen onze hoogwaardige kwaliteit.

Hoe kijk jij als hoofdredacteur naar het publiceren van branded content?

Ik vind dat het vandaag de dag een must is om te overleven. De kunst is om het verhaal wel aantrekkelijk en leesbaar te maken.

Hoe ver is Helden Magazine met betrekking tot digitalisering?

Wij zitten hier middenin, we hebben sinds kort een app, maken consequent podcasts, zijn goed met onze socialmediakanalen, verzorgen Instagram live-sessies met sporters, maar we gaan zeker nog meer digitaliseren om de B2B-markt te kunnen blijven bedienen en een jongere doelgroep aan te spreken.

Welke thema’s gaan een belangrijke rol spelen in Helden Magazine in 2023?

Bij ons zijn de grote evenementen altijd belangrijk, zoals een WK-voetbal deze zomer en de Tour de France. Ook verbinden we thema’s aan onze nummers. Het aankomende nummer zal met Nyck de Vries, die zijn debuut gaat maken in de Formule 1, en Xavi Simons van PSV ook in het teken staan van nieuwe Helden. In het najaar zullen we een body issue uitbrengen dat in het teken staat van fysieke en mentale gezondheid en het eindejaar nummer staat in het teken van de Helden van het jaar.

Wat is de belangrijkste innovatie in het tijdschriftenvak en hoe gaat Helden Magazine die toepassen?

Tijdschriften zijn tegenwoordig geen print-titels meer maar merken die ergens voor staan. Wij zijn een merk en we vertellen via diverse kanalen onze verhalen. Ook zijn en worden events steeds belangrijker. Events waar je je merk tot leven brengt.

Welke commerciële samenwerkingen staan er op de planning voor 2023?

Wij hebben commerciële samenwerkingen met KPN die in het teken staat van de verbinding tussen kunst en voetbal. Wij gaan dit jaar aan het einde van het jaar in samenwerking met Gassan Diamonds en de Cruyff foundation ook de held van het jaar verkiezing houden. De held van het jaar is een publieksprijs voor de meest inspirerende sporter van het jaar. Allemaal manieren om de fans nog dichter bij de Helden te laten komen.

We hebben ieder jaar een samenwerking met Univé waar we ook paralympische sport gaan uitlichten. Rondom het WK deze zomer, hebben we samenwerkingen met de grote voetbalsponsors, rondom de Tour de France met de wielermerken. We hebben altijd nauwe samenwerkingen met Tui en hopen ook dit jaar een event op te tuigen waar Helden tot leven komt. En voor het najaar zijn we met de body issue met meerdere partijen samenwerkingen aan het aangaan.

Hoe gaan jullie het succes van Helden Magazine verder uitbouwen in 2023?

We zetten dit jaar enorm in op podcast en digitale abonnees. We hebben net de app gelanceerd en hebben nu al honderden downloads en ook een ruim aantal abonnees. Wij zullen moeten blijven digitaliseren. We moeten ook blijven inzetten op events en we zullen met nog meer partijen samenwerkingen blijven aangaan. Het is een spannende tijd, er gebeurt veel in de markt. We doen ons best om onmisbaar te blijven als enige algemene sporttitel in Nederland.

Foto: Nine Ijff

www.helden.media

Lees ook:

[Interview] Karin Swerink: Merken kloppen bij LINDA. aan omdat ze enthousiast zijn over onze vormgeving, tone of voice en fotografie

[Interview] Hilde Tholen: Wij binden de (toekomstige) ouder aan Ouders van Nu

[Interview] Miluska van 't Lam (Harper's Bazaar): Wij willen vrouwen inspireren groot te dromen

[Interview] Hilmar Mulder: Libelle heeft de kracht om te verrassen, verbazen en ontroeren

[Interview] Helene van Santen: Margriet maakt grote maatschappelijke impact

M100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief