Marketing Report
[Interview] Barbara van Erp (Saar Magazine): 50+ maar nog lang niet dood

[Interview] Barbara van Erp (Saar Magazine): 50+ maar nog lang niet dood

Marketing Report maakt een serie interviews met hoofdredacteuren naar aanleiding van de publicatie van de Tijdschriften50. Barbara van Erp, oprichter van Saar Magazine en Snippet Media, steeg dit jaar van plaats 39 naar 20. We spreken haar.

Dag Barbara, kun jij Saar Magazine introduceren?

De 50+-vrouw is jonger, leuker, frisser en fitter dan ooit. Ze ziet er goed uit, staat midden in het leven en droomt van een toekomst. Dat beeld van de 50+-vrouw zien we bijna nergens terug in de media. We zien in de media vrouwen met jonge kinderen en bejaarden. Daarom vonden journalisten Barbara van Erp en Femke Sterken het nodig om een plek te maken voor de jonge 50+-vrouw. Dat werd het online tijdschrift Saar Magazine (50+ maar nog lang niet dood). Saar gaat over alles waar deze vrouw mee te maken krijgt.

Wat is de doelgroep van Saar Magazine en welke kanalen zet je in om die te bereiken?

Wij willen het leven van de vrouw tussen de 50 en 65 jaar leuker maken. We willen dat ze zich gezien en gehoord voelt. Hiervoor zetten we in: onze website (250.000 unieke bezoekers per maand), ons papieren magazine (25.000 oplage), onze nieuwsbrief (30.000 abonnees), onze Instagram en Facebook-pagina, onze podcast (30.000 luisteraars per aflevering) en onze online-cursussen.

Wat willen en verwachten jullie lezers van jullie?

Openheid en eerlijkheid. En een beeld van de 50+-vrouw waarin ze zich herkennen. Niet suf en oud dus. Dat het heel belangrijk is dat Saar er is, bleek wel bij het oprichten van het online magazine, nu 5 jaar geleden. Sinds Saar online is, ging op de redactie de telefoon: waar dat geweldige blad dan wel niet te krijgen was. De lezeressen namen geen genoegen met het antwoord dat het een online-blad was – ze wilden het kopen. En dus besloten Femke Sterken en Barbara van Erp een try-out nummer te maken. Dat werd zo’n doorslaand succes dat het magazine nu zes keer per jaar verschijnt en een vaste plek in het schap heeft gevonden. Tegen alle trends heen groeit Saar als kool. 

Welke producties van het afgelopen jaar ben je het meest trots op?

In maart dit jaar begin ik met Femke Sterken en Els Rozenbroek de megasuccesvolle Saarpodcast. In die podcast bespreken we alles, maar dan ook alles waar een vrouw van 50 tegenwoordig tegenaan loopt. In de loop van de maanden blijkt Els Rozenbroek kanker te hebben, waardoor de openhartige gesprekken steeds meer over ziek zijn en doodgaan gaan. Eind augustus dit jaar overlijdt Els Rozenbroek. Na een pauze gaat de Saarpodcast daarna door. De luisteraars blijven. Het is duidelijk dat ook de podcast een snaar raakt bij de doelgroep van Saar.

Wat maakt Saar Magazine aantrekkelijk voor adverteerders?

Nou, alles zou ik zeggen, maar de meeste merken zijn nog heel bang voor 50+-vrouwen. Ze denken heel traditioneel in 25 tot 49 jaar en denken dat als je jonge mensen opvoedt om je merk te kennen, dat ze dan blijven hangen. Alsof het geen zin meer heeft om 50+ aan je te binden. Terwijl meer dan 50 procent van de Nederlanders 50+ is en veel te besteden heeft. Ik merk ook dat mediabureaus alleen maar werken met grootschalige inkoop, en wij zijn een klein bedrijf en dat geeft maar gedoe.

Adverteerders en mediabureaus kleuren niet graag buiten de lijntjes, ook al is het een veel beter idee. Daarom hebben we van het begin af aan gezegd: we zijn er voor de lezer en niet voor de adverteerder. Dan maak je ook een veel eerlijker en oprechter blad. Wij hoeven ons daarom niet meer in bochten te wringen om net te doen of we toch misschien wellicht ook lezers hebben die jonger zijn dan 49 om die adverteerder te behagen. Door die radicale keuze kunnen we helemaal onszelf zijn. En als er dan een adverteerder is die ondanks dat met ons wil samenwerken, dan staan we open voor een samenwerking, maar we zijn er niet afhankelijk van omdat we andere inkomsten hebben. Het is veel leuker om na te denken: hoe kunnen we meer leuke dingen maken voor onze lezers en gebruikers? Dan: hoe krijgen we zo veel mogelijk advertenties?

Welke thema’s gaan een belangrijke rol spelen in Saar Magazine in 2023?

Hoe is het om 25 jaar samen te zijn? Hoe is het als je kinderen het huis uit gaan? Hoe is het dat alles van je lijf gaat zakken: laat je het weer optrekken of juist lekker hangen? Hoe is het om bij de oudste generatie te horen op je werk? Wat ga je doen met je laatste 30 jaar? Scheiden of blijven? Voor jezelf beginnen of uitzitten? Wat wil je nog? Allemaal vragen die specifiek gelden voor de vrouw tussen de 45 en 65 jaar.

Hoe gaan jullie het succes van Saar Magazine verder uitbouwen in 2023?

In 2023 gaan we nog meer rollen proberen te vervullen in het leven van de 50+-vrouw. We willen haar leven leuker maken, we willen dat ze zich gezien en gehoord voelt, dat ze haar beste leven gaat leiden, want het leven is maar kort. We gaan focussen op cursussen. We gaan in community’s van elkaar leren, elkaar opjutten om nog meer midden in het leven te gaan staan. We zullen jullie nog versteld doen staan. 

www.saarmagazine.nl

www.snippetmedia.nl

M100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.