Marketing Report
[Interview] Bas Jongerling en Coen Zuijdervliet (big group Amsterdam): Het verhaal bepaalt de kanalen interview

[Interview] Bas Jongerling en Coen Zuijdervliet (big group Amsterdam): Het verhaal bepaalt de kanalen

big group Amsterdam is een creatief bureau dat sinds 2018 bestaat metklanten als FSC, Mastercard, Podium Cadeaukaart, edding, Samsung, Centrum Hout, Gulf, innocent, Royal Talens en Fedustria. We spreken met Bas Jongerling en Coen Zuijdervliet, beiden Creative Director en Partner bij big group Amsterdam over hoe zij de markt en hun bedrijf zien.

Kunnen jullie voor lezers die big group Amsterdam niet kennen, uitleggen hoe jullie bedrijf is ontstaan en waar jullie voor staan?

Bas Jongerling: Coen Zuijdervliet en ik begonnen in 2014 met basencoen.nl. In 2015 kwam Karen Mönnich met haar pr-bureau SANE er gezellig bij. Samen werden we 230V. We maakten zevenmijlslaars stappen en moesten nadenken hoe we verder wilden groeien. Michel van den Houten van Brandworks en Ge Key van Ge Key hielpen om onze ideeën daarover helder te krijgen.

En nét voor we zelf op zoek gingen naar een investeerder om onze plannen uit te voeren, kwam er opeens eentje uit Londen voorbij. Michel van den Houten en Ge Key sprongen ook op de kar en in 2018 was big group Amsterdam een feit.

We staan voor onverwachte en onvergetelijke creativiteit. En zoals onze naam big group Amsterdam al doet vermoeden, de geschikte partner voor merken met grote plannen.

Jullie klantenbestand is een mix tussen goede doelen, overheid en commerciële bedrijven. Voor wat voor soort klanten werken jullie het liefst?

Bas Jongerling en Coen Zuijdervliet: Voor alle klanten die willen vernieuwen en met betere verhalen van meer betekenis willen zijn. We denken graag met ze mee

Jullie werken het liefst met opdrachtgevers die een lang commitment aangaan. Wat is de achtergrond daarvan?

We voeren elke dag campagne voor de mooiste merken van de wereld. We staan met ze op en gaan met ze naar bed, geven ze een podium en zorgen dat ze gezien worden. En het is heel simpel. Als je wat langer met elkaar samenwerkt, kun je ook wat meer van elkaar hebben. Verder zal het wel iets psychisch zijn.

Hoe lukt het jullie klanten te werven?

Door de deur af en toe wagenwijd open te zetten. Nee dat is flauw. Natuurlijk is ons netwerk het halve werk en doen we ook echt álles wat alle anderen doen. Maar er is één belangrijk verschil. Wij hebben Ge Key.

Activatie is een belangrijke asset van jullie. Kan je uitleggen hoe jullie strategie voor klanten daarbij is?

We zijn zelfbenoemde merkactivisten met een stellige overtuiging.

We geloven er namelijk in dat als je merken meer lading geeft je verbazingwekkende dingen kunt bereiken. Met onze verhalende ideeën, die altijd beginnen met een diepgaand inzicht in de doelgroep en hun gedrag willen we simpelweg raken en vermaken.

Onze creativiteit in combinatie met technologie, data en 24/7 (minus 1 uur tijdsverschil) support van ons moederbedrijf in Londen maakt dat we elke keer weer in staat zijn om mensen te bewegen en merken te laten groeien.

Jullie doen het hele spectrum van tv-commercial tot videodocumentaires tot social media, print, out of home, radio enzoverder. Doen jullie alles zelf?

We dwingen onszelf om zoveel mogelijk zelf te doen. Maar het helpt natuurlijk wel dat we kunnen rekenen op de expertise en support van meer dan 150 collega's in Londen die we voor van alles en nog wat kunnen inzetten.

Jullie focussen je ook op het aantrekken van jong talent. Is dat bewust?

Dat is zeker bewust. Jonge talenten zijn vaak zeer gemotiveerd en hebben een frisse blik op de wereld. Ze beschikken over nieuwe vaardigheden en hebben de laatste ontwikkelingen en trends in hun vakgebied bijgehouden. Daar leren en profiteren we van! Belangrijk dus dat we naast een aantrekkelijke werkcultuur wel wat te bieden hebben. Dat is iets dat onze constante aandacht heeft.

Jullie werken inmiddels met 16 mensen. Het valt op dat jullie een divers personeelsbestand hebben (zowel in man/vrouw als diversiteit). Is dat bewust en hoe kijken jullie daar tegenaan?

Natuurlijk is dat iets dat speelt. Naast het feit dat het ook gewoon te maken heeft

met je verantwoordelijkheid nemen als werkgever, geeft een divers personeelsbestand ons een breder perspectief op problemen en uitdagingen. Het helpt ons om ideeën beter op de juiste frequenties af te stemmen.

Als ik een merk ben, waarom zou ik juist voor jullie kiezen en niet voor de concurrent, wat is jullie meerwaarde?

We zijn een vooruitstrevend bureau, gebouwd en ingericht voor de wereld van vandaag. We bieden innovatieve oplossingen die naadloos aansluiten op de nieuwe digitale wereld en creëren unieke ervaringen waarmee merken zich positief kunnen onderscheiden. Door big group zijn we in staat om onszelf aan te passen aan de omstandigheden en de juiste grootte te hebben om een klus te klaren, ongeacht hoe groot of klein die ook is.

Kan je iets vertellen over aankomende campagnes?

Op dit moment voeren we campagne voor FSC en binnenkort starten ook onze activaties voor OVpay (het nieuwe in- en uitchecken in het OV). In beide campagnes ligt de nadruk op gedragsverandering. En voor onze klant Mastercard denken we op dit moment mee over de invulling van Pride Amsterdam, waar Mastercard sponsor van is. Heel divers werk dus, waarvan het verhaal bepaalt welke kanalen we gebruiken. Je komt ons werk binnenkort dan ook overal tegen.

www.big-group.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief