Marketing Report
[Interview] Bas Prass en Rogier IJzermans over de overname van Off The Record door Ace

[Interview] Bas Prass en Rogier IJzermans over de overname van Off The Record door Ace

Off The Record is onlangs overgenomen door Ace. We spreken met Bas Prass, oprichter en verkopend eigenaar van Off The Record en Rogier IJzermans, CEO van Ace.

Bas Prass legt uit dat hij nog 100 procent betrokken blijft.

In 2016 zijn jullie (jij en Dusty van Steekelenburg) Off The Record gestart als data & growth agency en jullie waren 4,5 jaar zelfstandig. Waarom wilden jullie overgenomen worden?

Onze goede relatie met Born05 (Ace) gaat al ver terug en de culturele klik met Ace heeft echt het verschil gemaakt om deze stap te zetten. We geloven heilig in de combinatie tussen branding en performance. Door ons aan te sluiten bij Ace hebben we deze stap in één keer gezet, met de beste bureaus in de markt. Daarbij kunnen we onze eigen groei versnellen op een manier die we op eigen kracht nooit hadden kunnen realiseren. De constructie van de overname en het ondernemende aspect binnen de Ace familie is voor ons de ideale voedingsbodem voor de toekomst.

Hoe en hoelang blijven jij en Dusty van Steekelenburg betrokken? 

We blijven 100 procent betrokken. We doen dit niet om eruit te stappen, maar juist om met Off The Record door te groeien en nog beter te worden. We gaan ons team versterken in de breedte, waardoor we sterkere proposities kunnen ontwikkelen voor de markt. Het is onze ambitie, net als die van Ace, om binnen Europa de go-to-partij te worden voor data & growth marketing. En aan die reis zijn we pas net begonnen.

We zitten sinds maart 2020 in de coronacrisis. Waarom nu de overname?

De stap met Ace staat volledig los van corona. Ik voerde al ver voor corona gesprekken met Rogier IJzermans over het bundelen van data met creatie. De timing heeft te maken met het feit dat het fundament van ons bureau nu staat, en we klaar zijn om op te schalen. Dan pas is zo’n stap naar Ace logisch, daarvoor niet.

Welke voordelen biedt Ace?

Om te beginnen kunnen we meer diensten aanbieden bij onze bestaande klanten, gezien de expertise en kwaliteit die de Ace familie in huis heeft. Dat is echt gigantisch. En andersom werkt het natuurlijk ook zo. We hebben een duidelijk plan uitgewerkt om het bestaande klantportfolio van Ace meer data driven te maken. Veel klanten hebben daar behoefte aan, dus daar kunnen we direct waarde toevoegen. Daarnaast krijgen we veel meer slagkracht op gebieden die nu nog onvoldoende ontwikkeld zijn binnen Off The Record. Denk aan marketing, operating system, recruitment etc. We kunnen dus nog betere mensen aan ons binden, omdat we een breder en nieuw geluid vertegenwoordigen.

Rogier IJzermans, CEO van Ace legt uit hoe Off The Record bij Ace past:

Ace blijft groeien. Born05, Blauw Gras, Glasnost, Herc, Airborne, Fitzgerald, Newborn en nu Off The Record. Wat is het idee achter deze overname?

We zijn bezig om een volledig geïntegreerd aanbod voor merken te organiseren. Dit doen we door merk en business regie (binnen Ace) en best-in-class executie (binnen de bureaus) zeer nauw te laten samenwerken. Met de eerdere overnames hebben we ons merkprofiel versterkt, Off The Record is de eerste stap naar een meer performance based aanpak. We geloven in de combinatie van creatie en data, omdat het allebei cruciale drijvers zijn voor duurzame groei van merken. En we geloven dat merken het verschil kunnen maken in de wereld.

What's next?

Never advertise your strategy. Iets met media, technology en Artificial Intelligence (AI) wellicht?

Hoe past Off The Record bij de andere Ace-bedrijven?

We selecteren binnen Ace zeer nauwkeurig op culturele en strategische match. Als die twee kloppen, dan pas gaan we verder kijken naar de klanten, de organisatie en de financiën. We groeien niet om het groeien, zoals je andere bureaugroepen ziet doen. We zijn bezig met het ontwikkelen van een volledig geïntegreerde propositie voor onze klanten. En dat willen we doen met mensen die daar intrinsiek ook in geloven. Dat is bij alle deelnemingen van Ace het geval, zo ook bij Off The Record.

Zal er iets veranderen na de overname bij Off The Record?

Haha, ik mag het hopen, anders heeft het niet veel zin gehad. Nee, ik verwacht dat het team van Off The Record een meer data- en performance gedreven mindset in de club gaat toevoegen. Zowel voor onze mensen als onze klanten. Daar is veel behoefte aan. Zonder in te boeten op onze creatieve slagkracht. En daar zit voor ons de sleutel. Vaak zie je dat óf het een, óf het ander, goed lukt. Wij gaan bouwen aan een bureaugroep waar beiden in harmonie met elkaar samenwerken.

www.weareofftherecord.com
www.thisisace.nl

Melle Bos (Ace): Wij vinden dat het merk aan zet moet zijn, op een nieuwe manier

Melle Bos is Head of Brand & Business Consultancy bij Ace. We spreken hem bij Nederlands MediaNetwerk TV over connected brands en het bouwen van merken...

Kijk dit interview hier

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief