Marketing Report
[Interview] Bas Smit en Diederik van Middelkoop over Frans liedje èn wijnmerk ChouChou

[Interview] Bas Smit en Diederik van Middelkoop over Frans liedje èn wijnmerk ChouChou

Amp.Amsterdam heeft voor ondernemerinfluencer Bas Smit en zijn wijnmerk ChouChou een Frans liedje gemaakt dat door zangeres Bobbi (pseudoniem van Margriet Planting) is gezongen. We spreken Bas Smit en Diederik van Middelkoop van Amp.Amsterdam over hun samenwerking en deze muziek.

Bas, Een Frans liedje voor een wijnmerk. Hoe is dit tot stand gekomen?

Ik ben bij het Cross Media Congres gevraagd een praatje te houden in de Amsterdamse Kromhouthal. Na mij kwam Diederik van Middelkoop, de Executive Creative Director en partner van Amp.Amsterdam. Ik dacht dat is iemand die echt iets kan. Ik werd gegrepen door zijn verhaal en ben op hem afgestapt om te kijken wat we met Amp.Amsterdam konden doen. Zo kwam ik in contact met Joost Haartsen, de CEO en oprichter van Amp.Amsterdam. Zij zijn gespecialiseerd in Sonic Branding en zo doende raakten we in gesprek en werden we enthousiast om hier eens verder over te praten.

Wat is ChouChou?

ChouChou betekent lieveling of schatje. Het is de naam van onze rosé uit de Franse streek Côtes de Provence (Le Thoronet) die ik samen met mijn vrouw Nicolette van Dam en onze zakenpartner Leontine Mourits op de markt heb gebracht.  We hebben ons merk in juni 2022 gelanceerd en het is een van onze leukste projecten. Chouchou is iets anders dan de Roemeense rosé die je in de supermarkt koopt. Chouchou is te koop bij de betere horeca en in wijnspeciaalzaken. Ook verkopen we de wijn online. ChouChou is in Nederland, Curaçao, Oostenrijk op de markt gebracht en hier gaan we Spanje op korte termijn aan toevoegen.

Hoe gaat het met het merk?

We maakten een vliegende start, we lanceerden ChouChou afgelopen jaar in juni, eigenlijk heel laat voor het rosé seizoen, maar werden overspoeld met aanvragen van verschillende verkooppunten maar ook van buitenlandse distributeurs. Wij kwamen als nieuwe ondernemers in de wijnwereld terecht en hebben een flinke sprong in het diepe genomen. Zeer recent hebben we de handen ineengeslagen met Delta Wines voor de distributie in de Benelux. We hebben altijd grote dromen en ambities en met deze partij aan onze zijde kunnen we de beoogde groei maken en het merk verder uitbouwen.

Jullie doen dit als koppel samen?

Wij (Nicolette en ik) doen alles samen, onze ondernemingen ontstaan ook door behoeften in ons leven waar we op inspelen. We doen veel verschillende dingen waaronder evenementen, artiestenmanagement, horeca, e-commerce, we hebben twee boeken uitgebracht, we hebben padelpanen met The Padellers en lanceren deze zomer ons eerste magazine Nederland Heeft Alles. We houden van eten en drinken, én van Frankrijk. Zo is in feite het idee voor een eigen rosémerk ontstaan want in onze Brasserie (van Dam) en op ons evenement wordt altijd wijn gedronken dus waarom dan niet onze eigen rosé?

Hoe is de gedachte voor een liedje daarna ontstaan?

Het idee ontstond om een chanson te maken bij het merk ChouChou met zo’n prachtige (zucht)stem en uiteraard een Franse songtekst. Zo kwam de samenwerking tot stand. Bobbi (Margriet Planting) zat in het netwerk van Amp.Amsterdam en zij was al bekend van het trio Zazi. Diederik van Middelkoop heeft de tekst geschreven. De zangeres is een echte ChouChou, iemand waar je heel blij van wordt, alsof ze zo uit Frankrijk is aan komen waaien.

En dit is dus voor de wijn gemaakt?

Het liedje is onwijs lekker en in feite een zomers liefdesliedje dat Bobbi overal speelt. Het liedje is dus ook stand alone uitgebracht. Tuurlijk, als wij vanuit ChouChou een event organiseren nodigen we haar uit om het te zingen en we hopen natuurlijk dat mensen het nummer op een lekkere zomerse playlist zetten want het geeft direct een hele fijne zomerse sfeer.

En de videoclip, daar komen jullie ook zelf in voor?

Klopt, maar als de figuranten hoor. Het zijn de sfeerbeelden die we afgelopen zomer gemaakt hebben tijdens eens van de trips naar Camparnaud, waar onze wijn wordt gemaakt. Het onderstreept het gevoel van de wijn en het relaxte gevoel van de prachtige Côtes de Provence. Maar de hoofdrol is uiteraard voor Bobbi die gewoon zo perfect in het plaatje past en het liedje zo mooi heeft uitgevoerd.

Het liedje is beschikbaar via audioplatforms als Spotify, komt het ook op de radio?

Dat hopen we natuurlijk wel en daar wordt aan gewerkt. Het is sinds kort uit, maar het krijgt alvast bekendheid dankzij de 2,5 miljoen unieke profielen die we via social media bereiken. Dat zorgt voor merkbekendheid van zowel het liedje als voor het merk ChouChou. Daarnaast krijgt Bobbi hopelijk ook een boost want ze is een geweldige zangeres en heeft prachtige nummers uitgebracht.

Diederik, hoe was dit voor jou om te maken?

Het leuke is dat Bas Smit aanging op het verhaal dat ik vertelde. Met Amp.Amsterdam specialiseren wij ons al jarenlang in sonic branding en slaan de brug tussen muziek en merken. 

Met ons team bestaande uit 16 jongens en meisjes produceren we vanuit vijf studios in Amsterdam de muziek bij en voor campagnes voor grote en minder grote merken, in Nederland en internationaal. 

Zo werken we met merken als Chocomel, Lotto, Bavaria, Gucci, Coca Cola, Bol.com, Zespri, Webex (Verenigde Staten) en Go Jek (Indonesie).

Maar voor Chou Chou mocht ik als liedjesschrijver gewoon weer eens mijn ogen dicht doen, en mij verliefd wanen in een zonovergoten Zuid Frankrijk, zingend over de liefde.

Bobbi is dan ook nog eens zó perfect als vertolkster van het liedje, dat alles op een prachtige en natuurlijke manier samenkwam. Mooier wordt het niet.

Was dit een goodwill project?

Nee. Dit is gewoon een zakelijke overeenkomst, dus geen barter of zoiets. 

Bas, dus dat was een duur verhaal?

Ik dacht eerst met die grote merken dat het heel duur zou zijn. Uiteindelijk bleek het heel goed te werken met Amp.Amsterdam en was het behapbaar. Ik vind het een super gave investering in ons merk en ben super trots op deze samenwerking.

www.amp.amsterdam

www.chouchou.wine

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief