Marketing Report
[Interview] Berrit Blok (Endeavour): meer ruimte voor boss ladies in ons creatieve landschap

[Interview] Berrit Blok (Endeavour): meer ruimte voor boss ladies in ons creatieve landschap

In Nederland is minder dan 10 procent van de creatief directeuren vrouw. Hoe kijken zij daar zelf naar? Marketing Report publiceert een serie interviews met vrouwelijke creatief directeuren. In deze reeks een interview met Berrit Blok, die Creative Director en partner is bij Endeavour.  

Endeavour bestaat al ruim 20 jaar; sinds februari 2022 zijn de afzonderlijke labels actief onder de merknaam Endeavour. Hoe gaat het met Endeavour?

Lekker! Natuurlijk is het hard werken aan interne fusies, maar we hebben ontzettend mooie resultaten behaald dit jaar. Een goed werkend team van meer dan 200 mensen, mooie nieuwe klanten én te gekke prijzen zoals onder meer een Effie Award. Resultaten om trots op te zijn dus.

Hoe is jouw belevenis als het gaat om de man/vrouw-verhoudingen bij reclamebureaus?

In mijn beleving mag het wel een tandje pittiger. Ik merk dat het nu nog te weinig vrouw aan het stuur is en daar mag wel verandering inkomen. Het gaat mij überhaupt meer om een goede mix in inclusie en diversiteit. Wel denk ik dat mensen zich hier steeds meer bewust van zijn hoor, zeker met onze activistische Generatie Z waar ik mega blij mee ben.

Er zit dus ergens wel beweging in, alleen is er nog een groot verschil tussen denken en doen. Het gaat gewoon om lef hebben, durf het roer maar eens om te gooien en de beste vrouwen als speler de kans te geven, ongeacht gender, kleur, leeftijd, religie, seksuele voorkeuren en cultuur. Dus om terug te komen op je vraag; wat mij betreft is er absoluut meer ruimte voor boss ladies in ons creatieve landschap. 

Zijn producten anders als die mede onder leiding en door een balans van mannen en vrouwen gemaakt worden; merk je dan verschil?

Haha ja, ongetwijfeld. We weten allemaal dat mannen en vrouwen anders communiceren. Niet alleen zakelijk, maar ook in privésferen. Dus ook voor producten of campagnes is het wel handig als mannen en vrouwen samenwerken. Zou toch zonde zijn als je op tone of voice de plank mis slaat en je de doelgroep het gevoel geeft van jij begrijpt mij niet.

Zie je verschil bij bureaus als de verhouding meer in balans is en/of als vrouwen in leidinggevende functies komen?

Hmmmm. Bij andere bureaus weet ik dat niet direct. Wat ik bij ons merk, is dat het voor veel vrouwen wel een opluchting is dat het niet alleen een mannenwereld is. Ik voel me ook enorm gesupport door hen en vind het tof dat ik ons vrouwen kan representeren en me hard kan maken voor de vrouwen op de werkvloer.

Dat ik nu de stap heb gezet, is voor elke andere vrouw ook weer een opening waarvan ik hoop dat zij het als kans zien voor zichzelf en hier voor gaan. Bij de mannen merk je ook echt verandering. Ik sta voor dingen die zij wellicht anders zien, wat tot interessante discussies en nieuwe besluiten kan leiden.

Hoe kijk je aan tegen de discussie van beste persoon op de juiste plek en op diversiteit mensen benoemen? 

De beste wint. Dat absoluut. De beste persoon hoort dan ook op de juiste plek. Alleen de beste moeten wel een echte kans krijgen. Daar zit vaak het probleem. Er moet gewoon zonder historische bril gekeken worden en niet een kopie van jezelf zoeken, want je kan mij echt niet vertellen dat mannen altijd beter zijn.

Als je projecten doet, hoe ga jij als leidinggevende met verhoudingen om?

Om eerlijk te zijn gaat dit vanzelf bij mij. Ik hou geen lijstje bij met hoeveel mannen of vrouwen er bij betrokken zijn, het is altijd een goede mix. Zeker als het over onderwerpen gaat waar diversiteit indirect een rol speelt, wil ik altijd alles langs verschillende doelgroepen gehaald hebben om de verhalen in projecten rijker te maken en te laten kloppen.

Er gaat bij mij niets de deur uit als ik er niet over heb kunnen sparren met diverse mensen. Ter check, maar belangrijker nog, om iedereen er in te betrekken.

Hoe werkt het binnen Endeavour met betrekking tot de man/vrouw verhoudingen naar jouw idee?

Eigenlijk ben ik nu de enige vrouw binnen het Management Team. Bij ons zijn er dus weinig vrouwen in top functies. Gelukkig is de laag daaronder echt een mooie mix aan gender. Mijn missie is dan ook echt om diversiteit en inclusie binnen het bedrijf te laten leven en kansen te geven daar waar kan. Aan iedereen die er past.

Om een gezonde mix te hebben in diversiteit en dit uiteindelijk niet meer als uitzondering maar als normaal te kunnen zien. Gelukkig staan we daar als Endeavour zijnde ook echt voor open. Dus ben ik hard aan de slag met deze missie.

De Reclamebureau100, de lijst van de meest invloedrijke mensen in de reclamewereld, wordt gedomineerd door mannen. Hoe komt dat denk je en hoe kan dat veranderen?

Durven opstaan. Je plek als vrouw of non-binair echt gaan eisen. Laten zien wat je kan. En op die manier de ogen van je leidinggevende openen en je kans pakken. Zo heb ik ook mijn positie als Creative Director kunnen veroveren.

En nee, het ligt niet aan de vrouwen, maar mensen veranderen duurt soms (te) lang. Dus moet je uitgaan van je eigen kracht. Dat is het enige waar je directe winst ligt. Je kans komt, zolang jij maar laat zien wie je bent.

Hoe zou je willen dat dat verandert; wat wil je vrouwen & mannen in de sector meegeven?

Wat ik echt zou willen, is dat inclusie en diversiteit geen onderwerp meer is. Ik wil dat dit vanzelfsprekend is. Wat ik dan ook mee wil geven aan iedereen is dat mensen met andere achtergronden hun eigen visie en kijk op het leven hebben, wat juist een mix aan info voor elke storytelling in campagnes is. Hoe meer insights uit eigen ervaring, hoe rijker de verhalen. Eigen verlies dus als je niet zorgt voor diversiteit en inclusie. En dat is zonde!

www.endeavour.nl

Lees ook:
[Interview] Esmé Brinkman (Blauw Gras): het is voor onze sector cruciaal te investeren in het spotten van divers talent

[Interview] Anne Stokvis (N=5): Pijnlijke realiteit dat de reclamewereld wordt gedomineerd door mannen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.