Marketing Report
[Interview] Bert Hagendoorn: Bureaus nog succesvoller maken, daar haal ik plezier uit

[Interview] Bert Hagendoorn: Bureaus nog succesvoller maken, daar haal ik plezier uit

In de aanloop naar de bekendmaking van de Reclamebureau100 tijdens het M100 Event op woensdag 7 december in de Kromhouthal Amsterdam houden wij een serie interviews met genomineerden. Wij spreken Bert Hagendoorn, Positioning and Growth Strategist. 

Kun jij jouw bedrijf introduceren?

Zeker! Mijn bedrijf heet ook Bert Hagendoorn, wel zo makkelijk. Ik ben specialist in positionering en groeistrategie, dat doe ik specifiek voor creatieve bureaus. Denk aan digitale bureaus, reclamebureaus, designbureaus en bureaugroepen. Met mijn zes stappenplan voor positionering, bedrijfsgroei en communicatie help ik ondernemers naar de volgende fase. Het geeft ze focus, richting, een scherper verhaal, betere zichtbaarheid, new business-aanpak en uiteindelijk een succesvollere business. De afgelopen tien jaar heb ik dat voor meer dan 100 bedrijven gedaan.

Wat voor jaar is 2022 voor jou?

Eerlijk gezegd geweldig. Business-wise loopt het als een trein, tot februari zit ik vol trajecten. Het jaar begon met opleveringen voor Triple, Informaat, Kaaps Film en Sterk Merkregie. Daarna volgden trajecten voor MIX, Wayne Parker Kent en on-going werk voor bureaus als Code d'azur. Nu leg ik de laatste hand aan projecten met Lava Design en Storm Post Production, nieuwe projecten zijn Crocodile Agency en Tapart. Maar wat vooral zo goed is aan dit jaar, is dat we elkaar weer op events kunnen treffen. DeMedia100 Diner en SXSW waren voor mij de eerste grote events, dan merk je hoe enorm belangrijk het is elkaar in het echt te ontmoeten. 

Een klant belt. Wat wil deze van jou?

Vaak worstelen ze met hun positionering, ze willen meer opdrachten en zichzelf meer zichtbaar maken. Het is natuurlijk ook lastig om je eigen bedrijf zelf scherp te positioneren, de kern naar boven te halen en de juiste stappen voor groei te definiëren. En al helemaal om daarvoor ruimte te maken in alle volle agenda's. Ik help ze om van buiten naar binnen te kijken en ben zo klankbord en sparringpartner. Tegelijkertijd help ik om alle visies op een lijn te krijgen en het teamgevoel te versterken. Creatieve bedrijven nog succesvoller maken, daar haal ik mijn plezier uit.

Neem jij ieder bureau dat zich bij jou meldt aan? Of zijn er ook bureaus die niet te redden zijn?

Absoluut niet. Er moet sowieso een goede klik bij zijn, want we gaan samen iets belangrijks voor de onderneming aanpakken. En ik moet ook wel het idee hebben, dat er inhoudelijk iets sterks mee neer te zetten is, wat echt klopt bij de kern van het bedrijf. Bureaus zijn altijd te redden, maar dat vergt vooral de wil om te veranderen als dat nodig is: als die wil er is, is er ook een weg te bedenken. Ook als de economie tegenzit, zijn er meer dan genoeg kansen voor creatieve ondernemers om te benutten - dat heeft de voorgaande coronaperiode ook duidelijk laten zien.

Wat moeten creatieve bureaus doen om de komende jaren te kunnen blijven groeien?

Focus op datgene waar je in uitblinkt. Optimaliseer je business development proces. En kijk naar slimme samenwerkingsverbanden: of dat nu een fusie of overname is, het werken met preferred suppliers of meer losse samenwerking met andere specialisten. En zorg voor zichtbaarheid, natuurlijk ook op Marketing Report en de lijst van M100. Tot slot, creativiteit heeft de toekomst: hoeveel slimme technologie er ook is of bijkomt: er blijft altijd behoefte van merken en andere organisaties om zich onderscheidend te profileren.

Veel bureaus sluiten zich aan bij bureaugroepen. Wat betekent dit voor hun propositie?

Die verandert, want dan wordt het aanbod breder. De vraag is wat toekomstplannen van de groep zijn, dat bepaalt hoe de individuele onderdelen zich het beste zouden kunnen profileren. Misschien wordt uiteindelijk alles één merk, of juist niet: dat is bepalend voor de communicatie van het bureau dat zich aansluit. De meest ideale situatie is dat het bureau zijn specialisme kan blijven uitdagen, en als tweede in de communicatie de meerwaarde van de groep meeneemt.

Wat is het laatste nieuws?

Vrijdag 11 november organiseren we een masterclassdag voor creatieve bureaus. Met acht professionals uit het vak als sprekers: Rik Ledder (TBWA\NEBOKO) over marktontwikkelingen, Kim Verhaeghen (Springbok) over fusies en overnames, Fred Moolhuijsen (B&BA) over business development, Michael Plein (Triple) over operations en groei, Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders) over positionering, Marjan Straathof (DEPT) over her merkverhaal, Maira Evers (The Gardeners) over communicatiestrategie en Nick Bailey (Futurefactor) over thought leadership. Spoiler: er zijn nog maar een paar plekken vrij!

www.berthagendoorn.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.