Marketing Report
[Interview] Bert Jan ten Kate (Massarius): Cookieloos zet nog niet echt door; keiharde refresh van 15 seconden komt op

[Interview] Bert Jan ten Kate (Massarius): Cookieloos zet nog niet echt door; keiharde refresh van 15 seconden komt op

Bert Jan ten Kate is CEO, eigenaar en oprichter van Massarius. We spreken hem over trends en ontwikkelingen bij Massarius en de markt van programmatic advertising.

Jullie bestonden in 2022 tien jaar. Kun je lezers die jullie onverhoopt niet kennen, uitleggen wie jullie zijn en waar jullie 10 jaar geleden stonden en vandaag?

Massarius is een programmatic first-saleshouse dat begon met reselling van Improve Digital voor midmarket-publishers om advertentieruimte van websites programmatic te verkopen. Wij verkopen met name Display, Video en Native aan mediabureaus en adverteerders in Nederland, Spanje, Verenigd Koninkrijk en België. Wij kijken continu naar innovaties, om daar de echte verbeteringen uit te selecteren. Dat heeft ons het Google Certified Publisher Partner-status gebracht, als één van de zeven in Europa. Nu met 30 mensen hebben we continuïteit en vergrote slagkracht voor ook de grotere projecten.

Kan je een terugblik geven op 2022, hoe verliep dat jaar voor jullie?

2022 was het jaar waarin we buitenlandse publishers hebben toegevoegd aan het Massarius-netwerk van 80 uitgevers en nieuwe producten en diensten uitrolden, zoals contextual targeting (targeting afgestemd op de context van een artikel), prijs-algoritmes en Adtech Consulting (advies op het gebied van advertentie-technologie). Ook hebben we de banden met al onze partners versterkt, omdat veel mensen in de industrie van werkgever zijn gewisseld. We zijn trots dat we in deze consoliderende markt het portfolio met kwalitatieve websites en apps hebben kunnen uitbouwen.

Welke verwachtingen hebben jullie voor 2023?

2023 is het jaar van verstevigen van de investeringen. Dat betekent het aanscherpen van proposities in nieuwe landen en het team en de diensten blijven ontwikkelen.

Welke trends zie je in de markt?

Vooralsnog zet cookieloos voorlopig niet echt door. Daarentegen zien we sommige partijen met een keiharde refresh van 15 seconden de markt binnendringen. Dat levert bijna vier keer meer ads op, waarbij dan de conversies dalen. Wij zijn daar geen voorstander van, omdat we kwaliteit willen blijven bieden aan bureau en adverteerder. Een mooie trend is dat iedereen elkaar weer opzoekt en de keten tussen brand en publisher verkort.

Wat betekent het steeds meer digital-only gaan van titels die voorheen ook via print verschenen?

Dat betekent dat er mogelijk meer ingelogd bereik komt, wat adverteerders betere audiences biedt. Maar Nederland is erg klein voor dit soort oplossingen. Print was nog niet veramerikaanst, maar ik vrees dat deze content nu ook internationale standaarden moet gaat volgen.

Jullie zijn sinds 2021 ook actief in het Verenigd Koninkrijk, en dat ondanks dat het geen EU-land meer is. Hoe gaat dat?

Dat gaat erg goed, maar anders dan we hadden verwacht. We worden met name voor advies gevraagd door grote publishers om (adtech-)trajecten vlot te trekken. Dat het geen EU-land is, is geen probleem. Een goed team is het belangrijkst. Veel internationale budgetten komen nog steeds uit Londen en we hebben een leuk Engels netwerk.

Wie zijn je concurrenten, en hoe ga je daarmee om? Waarom zou een adverteerder juist voor jullie kiezen en niet voor de concurrent?

Traditionele concurrenten zijn Webads en [M]media, maar WebAds is nu gericht op platforms en [M]media is net onder de Azerion-vlag gekomen. Nieuwe concurrenten zijn technische partijen die met hoge refresh en ruime consent op de korte termijn aantrekkelijk lijken, maar de bezoekers confronteren met een flikkerende website, voor de adverteerder de conversie verlagen en GDPR-risico’s verhogen. Daar zal een nieuwe standaard voor moeten komen. Adverteerders kiezen voor ons omdat wij brand safe en betrouwbaar zijn. We begrijpen de keten ook goed, met als belangrijk punt het doormeten van de campagnes. Ook zijn alle mogelijke creatieve templates geïntegreerd, zodat merken iets te kiezen hebben.

www.massarius.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.