Marketing Report
[Interview] Brenda Gerritsen-Brouns over OHRA en paarse krokodillen

[Interview] Brenda Gerritsen-Brouns over OHRA en paarse krokodillen

Verzekeraar OHRA kwam na veertien jaar met een opvolger van de paarse krokodil-commercial. Inmiddels is het beest een eigen leven gaan leiden en staat hij zelfs in de Dikke van Dale. We praten erover met Brenda Gerritsen-Brouns, teammanager Merk en Content van OHRA.

Hallo Brenda. Waarom is de paarse krokodil weer van stal gehaald?

De oorspronkelijke paarse krokodil is een campagne van OHRA uit 2004. Deze campagne zorgde voor flink wat ophef omdat het de nadelen van bureaucratie zo duidelijk maakte. Er volgde zelfs een Wet Paarse Krokodil. We zagen al die jaren dat de paarse krokodil nog steeds erg relevant was. In de (social) media kwam deze term regelmatig terug. Voor ons was het belangrijk dat hierbij de koppeling met OHRA gemaakt werd. Omdat het steeds lastiger is - met zoveel verspreiding in het medialandschap - om je klanten te bereiken, is het versterken van brand assets nog belangrijker geworden; de stop and stay power van je merk. 
Voordat we live gingen met deze campagne, hebben we een grote pre-test gedaan zodat we zeker wisten dat het terugbrengen van de paarse krokodil ook door klanten werd omarmd en nog steeds herkend werd. De resultaten van deze test waren zo positief dat we overtuigd waren dat de paarse krokodil nog steeds een herkenbaar probleem is. Ook in deze online tijd waarin je bijvoorbeeld informatie moet invullen die al bekend is. Ook voor onze interne focus is de paarse krokodil zeer relevant. Een scherpe merkwaarde die ons richting geeft en bewustwording. Zo zijn we ook bij OHRA nog volop aan het jagen op paarse krokodillen in onze eigen organisatie. Omdat we ons enorm bewust zijn van de onnodige vragen en processen, kunnen we onze klanten daadwerkelijk beter helpen, en dat wordt gewaardeerd.

Met welke bureaus is samengewerkt voor deze campagne?

We werken al jaren samen met Joe Public. De creative directors Antoine Houtsma en Bart Oostindie waren in 2004 ook de oorspronkelijke bedenkers van onze paarse krokodil-reclame. Zo'n succesvolle revival van een campagne is toch wel de kers op de taart van een jarenlange samenwerking. Sinds begin dit jaar werken we samen met Mindshare als mediabureau.

In de tussentijd zijn jullie blijven hinten naar de krokodil. Waar en hoe hebben jullie hem terug laten komen?

We hebben afgelopen jaren de krokodil altijd een bijrol gegeven in onze reclames. Kijk de oudere reclames nog maar eens goed na. De ene keer is het een sticker en de andere keer een button op een jasje. Het was subtiel, zoals paarse Crocs-sandalen, maar ook minder subtiel, zoals de krokodil op het dashboard in de auto van onze vaste hoofdrolspelers Rob en Els.

Wat heeft de krokodil voor OHRA als merk betekend?

De krokodil zorgt ervoor dat we ons al die jaren sterk bewust zijn geweest van hoe we zaken regelen. Die moeten direct geregeld zijn en dat betekent dat er geen onnodig gedoe ontstaat; de paarse krokodillen. Daarnaast zorgt het voor een hele duidelijke brand asset. OHRA is de verzekeraar die zorgt dat het meteen en zonder gedoe wordt geregeld. Dat past helemaal bij ons als directe verzekeraar.

Op welke manier wil OHRA zichzelf positioneren ten opzichte van concurrenten?

Als beste directe verzekeraar waar je zelf alles eenvoudig en digitaal kunt regelen voor je schade- en zorgverzekeringen. En als je behoefte hebt aan persoonlijk contact of hulp, dan zijn we er ook voor je en kun je ons ook gewoon bellen, appen of met ons chatten.

Welke ontwikkelingen in de branche houd je nauwlettend in de gaten?

Het verzekeringsmodel verandert snel. Denk aan zelfrijdende auto's, domotica, nieuwe verzekeraars zoals Google en de groei van de deeleconomie. Dat betekent dat ook wij snel moeten en willen schakelen in deze ontwikkelingen. Daarnaast zie ik ook veel ontwikkelingen in het medialandschap die mijn team Merk en Content direct raken. Hoe gaan we als adverteerder om met Facebook? Hoe anticiperen we op de veranderingen in het tv-landschap? Hoe zorgen we voor een snel aanpasbaar video- en beeldcontentformat? Als verzekeraar hebben we te maken met content en producten die je snel moet kunnen aanpassen na nieuwe wetgeving of aanscherpingen van toezichthouders. Met geschreven content heb je dat zo voor elkaar, maar hoe doe je dat kostenefficiënt en snel met video? Ontwikkelingen op dat vlak houden we ook goed in de gaten naast de ontwikkelingen rond onze producten.

Wat is het laatste nieuws?

In juni (2018, red.) komen we met een softlaunch van een volledig nieuwe reeks verzekeringsproducten voor de zzp'ers binnen de zakelijke dienstverlening. Een groep zzp'ers waarvan we weten dat ze graag zelf en snel zaken regelen. De huidige manier van verzekeren voelt voor deze groep als een echte paarse krokodil. Dus de lancering van deze nieuwe producten is een logisch gevolg van de terugkeer van de paarse krokodil bij OHRA.

www.ohra.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief